11. ارديبهشت 1396 - 16:36   |   کد مطلب: 16515
اعتیاد در دختران و عوامل موثر در گرایش آنان به مواد مخدر;
ژست اجتماعی و شکست عاطفی ریسک سیگار کشیدن را در دختران بالا می‌برد
متاسفانه امروزه ژست اجتماعی یکی از مهمترین دلایل برای روی آوردن دختران نوجوان و جوان به سمت کشیدن سیگار است که به نوعی دختران با کشیدن سیگار در جمع می‌خواهند به اصطلاح خودشان دارای ژست از نوع اجتماعی باشند اما در کنار آن دلایلی از قبیل مشکلات فردی و خانوادگی ، دوستان ناباب و خود محیط اطراف فرد در کشاندن دختران به سمت سیگار بی تاثیر نیست.
ژست اجتماعی,اعتیاد دختران,شکست عاطفی,سیگار,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

ژست اجتماعی و شکست عاطفی ریسک سیگار کشیدن را در دختران بالا می‌برد

 

ژست اجتماعی ژست اجتماعی ژست اجتماعی ژست اجتماعی ژست اجتماعی ژست اجتماعی ژست اجتماعی شکست عاطفی شکست عاطفی شکست عاطفی شکست عاطفی شکست عاطفی شکست عاطفی اعتیاد دختران اعتیاد دختران اعتیاد دختران اعتیاد دختران اعتیاد دختران

 

به گزارش شبنم همدان به نقل از طنین یاس : حامدکوماهی -  ژست گرفتن این روزهای برخی از دختران نوجوان و جوان ما گذاشتن سیگار در کنار لب و در جمع کشیدن است. ژست‌هایی که برایشان لذت بخش است و تا یک پاکت را در عرض نیم هفته تمام نکنند انگار از قافله رقابت و چشم و هم چشمی عقب مانده اند. پاکت سیگار جزیی از لوازم ضروری این دختران در کنار دفتر و مداد و خودکار در داخل کیف آن‌ها شده است. دیگر مثل سابق تغذیه  نان و پنیر و گردو اوقاتشان را در راه رسیدن به خانه پر نمی‌کند و فقط با کشیدن سیگار به طور دسته جمعی است که آن‌ها را سرگرم می‌سازد. در کنار حیاط مدرسه و دانشگاه و در پارک‌ها و خیابان‌ها دیگر این معضل اجتماعی برای خیلی‌ها عادی شده است و فقط و فقط این والدین این‌ افراد هستند که هر لحظه اضطراب و استرس و اینکه آینده فرزندشان به کجا ختم می‌شود بر آن‎‌ها غلبه کرده است.

 

مجتبی دشتی،نویسنده بسیاری از کتب اعتیاد و محقق اعتیاد پژوه در گفت و‌گو با خبرنگار طنین یاس، ژست اجتماعی را یکی از دلایل مهم در سیگار کشیدن دختران امروزی دانست و گفت: متاسفانه امروزه  ژست اجتماعی یکی از مهمترین دلایل برای روی آوردن دختران نوجوان و جوان به سمت کشیدن سیگار است که به نوعی دختران با کشیدن سیگار در جمع می‌خواهند به اصطلاح خودشان دارای ژست از نوع اجتماعی باشند اما در کنار آن دلایلی از قبیل مشکلات فردی و خانوادگی ، دوستان ناباب و خود محیط اطراف فرد در کشاندن دختران به سمت سیگار بی تاثیر نیست.

این کارشناس اعتیاد پژوه، تبعیت از دوستان ناباب را مهمترین عامل برشمرد و گفت: امروزه وقتی دختری در جمعی که همگی سیگاری هستند از سیگار کشیدن خودداری کند در نزد بقیه امل محسوب می‌شود و دیگر جایگاهی ندارد و برای همین آن دختر نوجوان هم مجبور می‌شود لب به کشیدن سیگار گشاید تا در نزد دوستانش به اصطلاح خودشان دارای محبوبیت شود.

شکست عاطفی ریسک سیگار کشیدن را در دختران بالا می‌برد

وی به بالا رفتن سن ازدواج در دختران و خوردن شکست عشقی در این قشر از جامعه اشاره کرد و رابطه این دو عامل را در کشیدن دخانیات بی تاثیر ندانست و اظهار کرد: بالا رفتن سن ازدواج در دختران موجب شده تا این قشر از جامعه در جمع‌های مختلفی که قرار می‌گیرند و با آزادی عملی که در دوران مجردی دارند راحت تر روی به دخانیات بیاورند و مورد مهمتر از آن شکست عشقی در دختران نوجوان و جوان است که باعث می‌شود دختران برای تسکین روحیه خود در برخی موارد ناخودآگاه به سمت قلیان و سیگار بروند.

این نویسنده کتاب در زمینه اعتیاد، به عوارض کشیدن قلیان و سیگار توسط زنان و دختران جامعه اشاره کرد و گفت: از نظر فیزیولوژیک کشیدن سیگار و قلیان باعث می‌شود که ریسک کشته شدن جنین در شکم مادر بالا رود و یا به طور معمول این افراد دچار قاعدگی‌های نامنظم و یائسگی‎‌های زودرس می‌شوند.

دشتی خاطرنشان کرد: متاسفانه ۸۰ درصد افرادی که سیگار و قلیان می‌کشند مستعد روی آوردن به مواد اعتیاد آور هستند که این به نوبه خود بسیار خطرناک است، همچنین طبق آمار از هر ده آقا ، دو خانم به دخانیات روی می‌آورند.

خانم میم از تهران: خانمی که به بیماری اعتیاد مبتلا شده بود و با توکل بر خدا و اتفافات عجیب در زندگی اش توانست اعتیاد را کنار بگذارد .او در حال حاضر پاک بوده و خداوند به وی دختری زیبا عطا کرده است. خانم میم درباره دوران اعتیادش به طنین یاس اینگونه شرح داد: شروع اعتیاد من بسیار زود هنگام و در سن پانزده سالگی بود و تا سن ۲۱ سالگی به مدت شش سال من مصرف مواد از جمله تریاک و شیره و قرص داشتم.

اعتیاد پدر عاملی برای ابتلای به اعتیاد بود

وی ابتلا به اعتیاد را ناشی از رفتار پدر معتاد خود دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه  پدرم مدت‌ها درگیر اعتیاد بود و مهمترین علت روی آوردن به سمت مواد در من به خاطر رفتارهای پدرم بود و من هم در آن سن و سال کم کنجکاو شدم تا این نوع زندگی را هم امتحان کنم.

این مصرف کننده سابق ادامه داد: هر بار که پدرم خمار می‌شد من را به باد کتک می‌گرفت و با گیرها و بهانه‌های الکی خودش را به این شیوه خالی می‌کرد.

وی افزود: در مدرسه به طرق‌های مختلف هزینه‌های موادم را تهیه می‌کردم تا درد عذاب آور مواد من را از پای در نیاورد.چند بار قصد ترک کردن داشتم که متاسفانه به بیست روز نمی‌کشید و دوباره شروع می‌کردم تا اینکه با انجمن NA آشنا شدم و دیگر تصمیم جد گرفتم که مواد نکشم و اینبار بدون هیچ قرص و دارویی در خانه موفق به ترک مواد شدم و در حال حاضر حدود چهارده سال است که پاک شده ام.

وی از ازدواج خود اینگونه گفت: من با آرش همسرم در کمپ آشنا شدم و آن موقع آرش ۹ ماه بود که پاک شده بود و بعد از یک مدتی با هم ازدواج کردیم.

خانم میم الف، روی آوردن دختران جوان به سمت سیگار و اعتیاد را بسیار نگران کننده برشمرد و گفت: متاسفانه کشیدن سیگار در برخی از دختران ما خیلی امری عادی و لازم شده است در حالی که ابتدا با سیگار شروع می‌شود و پایان آن اعتیاد تلخ است و خانواده‌ها بسیار باید بیشتر از هر چیزی مراقب سلامت روحی دخترانشان باشند.

وی در پایان تصریح کرد: از همه هم قشری‌های خودم عاجزانه درخواست می‌کنم که از این لحظه حتی سیگار کشیدن را هم قطع کنند که عاقبتی جزء تلخی و یاس و سرخوردگی چیزی دیگر ندارد و هیچگاه شرف و حیای خود را به آسانی دود نکنند.

به گزارش یک سایت معتبر، وزیر کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: در حال حاضر اعتیاد به سمت زنانه شدن رفته است به طوری که خط شیوع اعتیاد در زنان از چهار درصد در گذشته به ۱۰ درصد رسیده است و این به خاطر شکننده بودن روحیات زن می‌تواند تاثیر بدی در جامعه داشته باشد.

ربیعی ادامه داد: ۱۱۴۲ مرکز ترک اعتیاد در کشور وجود دارد که در این بین ۹۳ مرکز و تیم درمانی آن مخصوص زنان است که ۴۱ هزار و ۶۸۵ زن تحت پوشش این مراکز هستند.

وزیر رفاه گفت: بسیاری از زنان وقتی پس از اعتیاد به جامعه باز می‌گردند، یا از خانواده طرد شده و یا در سنین پایینتر طلاق گرفته اند و بدین ترتیب بی خانمان هستند که این به شدت آن‌ها در معرض سوء استفاده‌های جنسی و یا بازگشت به مواد قرار می‌دهد به همین دلیل نیاز است خوابگاه‌هایی در کشور ایجاد شود که این فراد بتوانند صبح‌ها به زندگی اجتماعی خود پرداخته و شب‌ها در آنجا اقامت کنند.

خانمی دیگر از اهواز به ما گفت: چند وقتی بود که حال روحی خوبی به دلیل اعتیاد همسرم نداشتم اما به خاطر وجود سه فرزند مجبور بودم این وضعیت را تحمل کنم تا اینکه آستانه صبرم لبریز شد و همسرم را تهدید کردم اگر ترک نکند خودمم را آلوده به این کار کنم و متاسفانه با یک تصمیم عجولانه و خودسرانه آلوده به مواد شدم تااینکه یک لحظه به خودم آمدم و فهمیدم این راه آخر و عاقبتی خوش ندارد و خوشبختانه در یک برهه ای از زمان هر دو اقدام به ترک مواد کردیم و زندگی بسیار خوبی را پشت سر می‌گذاریم.

 

سمیه اکبری، در گفت و‌گو با خبرنگارطنین یاس، اعتیاد را یکی از مهمترین معضل‌های اجتماعی در زنان و دختران امروزی دانست و گفت: زمان‌هایی بود که زنان و دختران ما از اعتیاد همسر و پدران خود رنج می‌بردند اما متاسفانه چند سالی است که قشر زنان که نقش اصلی تربیت فرزندان و آینده سازان را به عهده دارند خود گرفتار اعتیاد شده اند و روز به روز این وضعیت بحرانی تر می‌شود و این یک چالش اساسی پیش روی ما است.

وی ادامه داد: در برخی از مدارس و دانشگاه‌ها کشیدن سیگار درجمع و به دور از حجب و حیا در دختران محصل ما رواج یافته است و این برازنده بانوی مسلمان ایرانی نیست.

این مبلغ دینی اعتیاد و کشیدن سیگار را در خانواده‌های مذهبی بسیار آمار اندک و جزیی برشمرد و افزود: خوشبختانه در خانواده‌هایی که مذهب و معنویت و خداترسی در آن در راس کارها قرار دارد فرزندان و زنان آن خانواده هم از اعتیاد و کشیدن قلیان و سیگار به دور هستند و اگر هم چنین خانواده ای باشد بسیار بسیار درصد جزیی دارد و این به خاطر همان نقش خدامحوری در زندگی‌ها است.

اکبری تصریح کرد: دوستان ناباب خود عاملی برای ازدیاد نسل دختران سیگاری و معتاد در جامعه است و هرچقدر خانواده‌های مذهبی تعدادشان فزونی یابد بی شک آمار اعتیاد در دختران جوان و زنان هم کاهش پیدا می‌کند.

وی  به ارتباط بین ضعف ایمان و تشدید اعتیاد در زنان و دختران اشاره کرد و گفت: امروزه با وجود فضای مجازی غبار آلود و ماهواره و مهمتر از همه تبلیغات دشمن موجب شده تا ایمان و معنویات خیلی از بانوان ما تضعیف و متعاقب آن به چیزهایی روی بیاورند که در شان بانوی شیعه ایرانی نیست.

این مدرس پرورشی تاکید کرد: جامعه ای آرمانی و پویا است که در راه رهبری و ولایت فقیه قدم بردارد و بی شک راهی جزء راه ولایف فقیه همان خانه شیطان و ازدیاد آمارهای تکان دهنده طلاق و اعتیاد در افراد است.

انتهای پیام/ص

ژست اجتماعی ژست اجتماعی ژست اجتماعی ژست اجتماعی ژست اجتماعی ژست اجتماعی ژست اجتماعی شکست عاطفی شکست عاطفی شکست عاطفی شکست عاطفی شکست عاطفی شکست عاطفی اعتیاد دختران اعتیاد دختران اعتیاد دختران اعتیاد دختران اعتیاد دختران

دیدگاه شما

آخرین اخبار