20. فروردين 1396 - 1:45   |   کد مطلب: 16142
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان از ثبت ملی سه اثر تاریخی فرهنگی همدان خبر داد و گفت: آثار ثبت ملی شده همدان به یک‌هزار و یک رسید.
ثبت آثار ملی,اثر تاریخی,همدان,میراث فرهنگی,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

به گزارش شبنم همدان به نقل از فارس : احمد ترابی عصر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه آثار ثبت ملی شده همدان به یک‌هزار و یک مورد رسید، اظهار کرد: مسجد قاشق‌تراشان، اصطبل مری و مهمانسرای فردوس در زمره آثار ملی قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: «مسجد قاشق‌تراشان»در همدان، «اصطبل پرورش اسب مهری‌ خانم قراگوزلو» در ورکانه و «مهمانسرای فردوسی» در ملایر ثبت ملی شدند و با ثبت این آثار همدانی‌ها صاحب یک‌هزار و یک اثر ملی در ردیف آثار میراثی ایران شدند. 

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری همدان ادامه داد: بر این اساس معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری، ثبت سه  اثر فرهنگی‌، تاریخی «مسجد قاشق‌تراشان» اثر فرهنگی ‌تاریخی «اصطبل پرورش اسب مهری‌ خانم قراگوزلو» و اثر فرهنگی‌ تاریخی «مهمانسرای فردوسی»را به استاندار همدان ابلاغ کرد.

وی بیان کرد: معاون رئیس جمهور در نامه‌ای به استاندار همدان، مراتب ثبت اثر«مسجد قاشق‌تراشان» و «اصطبل پرورش اسب مهری‌ خانم قراگوزلو» و «مهمانسرای فردوسی» را ابلاغ کرد.

*مسجد «قاشق‌تراشان»

ترابی خاطرنشان کرد: مسجد «قاشق‌تراشان» در محله‌ای به این نام قرار دارد که این محله یکی از محلات کالبدی واقع در شرق بلوار آیت‌الله کاشانی و شمال خیابان شریعتی است که تنها باقی مانده این محله مسجدی است به این نام که در لابه لای ساختمان‌ها خودنمایی می‌کند.

وی با بیان اینکه محله قاشق‌تراشان همدان از جمله محلاتی است که هویت خود را حفظ کرده است، گفت: در گذشته‌های دور، خانه‌ها و دکان‌هایی در یکی از کوچه‌های همدان وجود داشته که در آن کوچه ساکنان به ساخت قاشق، چمچمه و ملاقه چوبی مشغول بودند و از این روی نام «قاشق‌تراشان» بر روی این محله نهاده شده است.

*اصطبل پرورش اسب مهری‌ خانم قراگوزلو

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان با اشاره به ثبت ملی اصطبل پرورش اسب مهری‌ خانم قراگوزلو یادآور شد: اصطبل پرورش اسب مهری‌ خانم قراگوزلو در روستای ورکانه واقع شده که بدون تردید مهمترین شخصی که در پرورش، اصلاح و نگهداری اسب در همدان نقش ویژه‌ای را ایفا کرد، «مری لیلی قره‌گوزلو» بود که 80 سال به این شغل پرداخت.

وی اضافه کرد: مهری قره‌گوزلو بنیانگذار تبارنامه اسب اصیل عرب ایرانی و ثبت آن در سازمان جهانی اسب عرب«واهو» و نیز مؤسس کانون اسب اصیل ایران بوده که در سال 1353 با فرستادن چند رأس اسب اصیل عرب ایرانی به انگلستان تأییدیه این سازمان را در خصوص اصیل بودن نژاد اسب عرب ایرانی دریافت کرد.

*مسافرخانه فردوسی

ترابی با بیان اینکه مسافرخانه فردوسی یکی دیگر از آثاری است که در روزهای اخیر شماره ثبت خود را برای ورود به فهرست آثار ملی گرفت، گفت: این بنا در ابتدای خیابان شهید وفایی در کنار مجموعه بازار قدیمی ملایر واقع شده که در گذشته کاربری آن برای اسکان مسافران بوده اما در حاضر غیر فعال است.

وی با اشاره به اینکه قدمت این بنا به اواخر دوره قاجاریه می‌رسد، افزود: طبق اسناد موجود مالک ملک عمارت فوقانی مسافرخانه فردوسی مرحوم حجه الاسلام حاج شیخ باقر محسنی بوده که در حال حاضر سرقفلی شش دانگ آن متعلق به آقایان ابوالقاسم حمیدی و حسین ذوالفقاری است.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار