6. اسفند 1398 - 15:00   |   کد مطلب: 15997
استفاده نادرست از اینترنت و فضای مجازی در کنار عدم انتشار کتاب‌های مناسب، افزایش قیمت کتاب و هزینه‌های نشر از مهمترین علل کاهش سرانه مطالعه در کشور است.
فضای مجازی,کتاب,رسانه های جمعی,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

به گزارش شبنم همدان به نقل از فارس : سال‌ها پیش هرگاه قصد داشتیم تحقیق درسی و یا مطالعه عمیق‌تری در مورد موضوعی داشته باشیم به کتابخانه مدرسه یا محله خود می‌رفتیم و با پیدا کردن منابع موجود، در مورد مطلب مورد  نظر اطلاعات لازم را کسب می‌کردیم. اما امروز  با ورود اینترنت و  فضای مجازی، در اولین فرصت و در کمترین زمان ممکن،  اطلاعات مورد نظر را بدون هیچ گونه زحمت و تلاش فکری با کمک آنها  به دست می‌آوریم. 

از طرفی دیگر این روزها که اکثر مردم حضور در فضای مجازی را بیشتر از هر مکان دیگری ترجیح  می‌دهند، کمتر استاد و دانشجویی سراغ داریم که با مطالعه صرف به یافته‌های خود دست پیدا کند. البته در این موضوع نمی‌توان منکر عصر ارتباطات و استفاده  مناسب از  تکنولوژی‌‌های نوین  شد اما این امر نباید لطمه‌ای به  استفاده از مطالعه کتاب‌ وارد کند.

این در حالی است که اهمیت کتابخوانی از دیرباز مورد اهتمام اهل علم و دانش این سرزمین بوده و هست و خوشبختانه بعد از به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی و به خصوص پس از انقلاب فرهنگی، این مهم جایگاه ویژه‌ای یافته است. نه تنها نشر کتاب‌ها و توجه ویژه مسئولان امر به کتاب و کتابخوانی که به طور کلی هنر متعهد به برکت برقراری نظام اسلامی در کشور نمودی منحصر به فرد داشته و روز به روز خیل افراد متعهدی که با انگیزه‌های معنوی در عرصه‌های مختلف فرهنگی و هنری عرض اندام می‌کنند، نیز رو به افزون است.

اما به راستی من و شما با این همه بیشینه فرهنگی که فقط نام و شاید افتخار آن را به یدک می‌کشیم، توانسته‌ایم جایگاه ممتاز خود را در پیشبرد اهداف فرهنگی در جهان به دست آوریم و که اگر نه، ایراد کار کجاست و چه باید کرد؟

اگر امروز من و شما در خانه و کاشانه خویش آرام نشسته‌ایم و گاهی هم که از حضور در تلگرام و وات‌ساپ و... خسته شده و یا از سر تفریح تیتر اول روزنامه‌ها را سرک می‌کشیم یا از سر بیکاری و صرفاَ برای پرکردن اوقات فراغت، شاید ماهی یک بار فیلمی ببینیم و همیشه به بهانه کار زیاد و یا اندک بودن وقت از خواندن کتاب طفره می‌رویم؛ فراموش کرده‌ایم که روزی در این سرزمین، مردم با نقل سینه به سینه داستان‌های کهن، ایام سپری می‌کردند و راز ماندگاری و اصالت فرهنگ و تمدن ساز ایرانیان، توجه به همین شیوه دیرین بوده است.

یادمان نیست قصه‌گویی‌های پدربزرگ و مادربزرگ‌ها که آنقدر از شوکت رستم دستان و شهرت ایران پرآوازه، صداقت، ایمان و شجاعت مردان دین، در گوش فرزندان این دیار شعر آزادگی و میهن‌دوستی سرودند که آنگاه که دست پلید دشمن متجاوز  به خاک این سرزمین مقدس دراز شد، طوفانی در میان مردم به پا خواست و هیچ‌گاه این ملت در ایستادگی کمیت‌شان لنگ نزد که از دامان پرعطوفت خود فرزندان برومندشان را راهی میدان‌های نبرد حق علیه باطل کردند و به لطف مدد الهی سربلند از آن امتحان بیرون آمدند.

صحبت از اینکه سرانه مطالعه در ایران پایین‌تر از کشورهای دیگر بوده و فرهنگ مطالعه در بین مردم جامعه چندان همگانی نشده و یا به قولی، مطالعه در سبد امور روزمره خانواده‌ها قرار نگرفته حرف تازه‌ای نیست بلکه مهم آن است که  هرچه زودتر دست از شعار دادن برداریم و با تدبیری مناسب امید به کتاب و کتابخوانی را در دل جامعه خویش زنده نگه داریم.

به نظر می‌رسد استفاده نادرست از اینترنت و فضای مجازی (در کنار عدم انتشار کتاب‌های مناسب، افزایش قیمت کتاب و هزینه‌های نشر) از مهمترین علت کاهش سرانه مطالعه در کشور است که شاید بازگشت به سیستم سنتی و پیدا کردن مطالب از درون قفسه کتابخانه‌ها در کنار استفاده مناسب از تکنولوژی‌های نوین بتواند راه حلی برای مشکل کمبود مطالعه در بین مردم جامعه باشد. مردمی که امروزه  شاید ده‌ها کتاب را  تنها برای ویترین و خودنمایی در خانه نگهداری می‌کنند بدون اینکه حتی ورق بخورد و خوانده شوند.

آنچه مسلم است برای حل این معضل، ابتدا باید علاوه بر آموزش استفاده صحیح از اینترنت و فضای مجازی، نیاز به مطالعه در افراد جامعه ایجاد شده و سپس روش‌های مطالعه بررسی و برنامه‌های منظمی تدوین شود که این مهم مستلزم همکاری نزدیک خانه، مدرسه، رسانه‌های جمعی و سازمان‌هاست.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار