19. اسفند 1395 - 1:21   |   کد مطلب: 15716
سرپرست اردوهای راهیان نور استان همدان اظهار داشت: دانش آموزان ودانشجویان با بازدید از مناطق جنگی ،همیت امنیت و آرامشی که در کشور برقرار است را درک میکنند. همچنین معرفی شهدا از زبان راویان و آشنایی با شخصیت شهدا موجب تقویت روحیه جهادی در نوجوانان و جوانان میشود .
شبنم ها, shabnamha,shabnamha.ia afkl ih, شبنم همدان, راهیان نور

 

به گزارش شبنم همدان،

 عبارت فخلع نعلیک در سرزمین های مقدس و پاک مصداق پیدا می کند. باید با نهایت احترام و  پایی برهنه قدم بر خاکی نهاد که سجدگاه دلیر مردان این سرزمین بوده است. مردانی که برای آمدن به این سرزمین چشمان پر آب  زیادی را پشت پنجره ها نظاره کردند اما راهی شدند چرا که در مکتب حسین (ع) بهایی بالاتر از شهادت وجود ندارد .  نفسم بند می آید به یاد مادران وهمسرانی می افتم که خود پیشانی بند یا زهرا بر بلندای عروج آنها بستند. سالهای دفاع مقدس پر از حماسه بود یک دنیا با ما جنگید اما همه یکصدا  گفتند روح الله دستور جهاد داده است در دل هر ذره خاک کربلای ایران هزاران سخن نهفته است نمی دانم دلم تاب می آورد یا نه؟  آیا رمقی بر پاهای من باقی می ماند؟ اما من بر بلندای این سرزمین به رهبر و شهدای کشورم وخانواده های معظم شهدا  افتخار می کنم که سرنوشت کشورمن  مانند هزاران کشورجنگ زده نشده است.

 

گویی آن شب در این قسمت از زمین محشری برپا بود

سرزمین هایی در کشور وجود دارد که لحظه لحظه ی رشادت دلیر مردان این سرزمین را ثبت کرده اند. خاکی که با خون پاک شهدا تطهیر شده است و دیاری که جز عشق در آن معنا ندارد. فریبا خدابنده لویی(فعال بسیج فرهنگیان ) از یکی خاطراتش در سفرهای نور می گوید : در یکی از سفر های راهیان نورسال 1390 همراه با دانشجویان دانشگاه ملایر اولین گروه بازدید کننده بعد از باز گشائی کربلای 4 با روایت گری  سید رضا موسوی  بودیم. بعد از غروب آفتاب یعنی حدودا همان موقعی که کربلای 4 شروع شد وارد منطقه عملیات کربلای 4 شدیم  و راوی (سید رضا موسوی ) از همان بچه های کربلای 4 که از قافله  دوستانش جامانده بود به گونه ای از  وقایع Hن روز  تعریف کرد که  فکر نمی کنم شخص دیگری بتواند  اینگونه دقیق و صحیح بیان کند ایشان از همرزمانی گفت که به علت تعداد زیاد  جمعیت همه نمی توانستند در این عملیات شرکت کنند برای همین قرعه کشی انجام دادند افراد از یکدیگر می خواستند برای هم دعا کنند که از نام آنها در این قرعه کشی برده شود  افرادی که نام آنها در قرعه کشی اعلام شد ,عازم عملیات بودند حنابندان گرفته بودند و افراد دست در گردن هم برای یکدیگر آرزوی شهادت می کردند گویی ان شب  در این  قسمت از زمین محشری به پا شده بود که عالم را تماشای خود کشانده بود . همه افراد حاضر در جمع راهیان نور اشک می ریختند بدون اینکه بخواهند چهره خود را بپوشانند واقعابه  درک این موضوع که مناطق عملیات جنگی تکه ای از بهشت  است رسیدیم.

وی افزود : شاید همه بگویند در 8 سال جنگ تحمیلی ایران دست خالی با دنیا جنگید اما من می گویم ایران با داشتن چنین جوانانی  دست خالی نبود بلکه بهترین نسل از انسانهای پاک که پیروی از خط ولایت گوی سبقت را از یکدیگر ربوده بودند جوانان ایران در مکتب عاشورای امام  حسین(ع) پرورش یافته بودند  ایران هرگز دست خالی نبود چرا که  جوانانی  خالص همچون شهید  همت ,شهید چیت سازیان ,شهید برونسی در هیچ کجای دنیا پیدا نمی شود .درود خداوند بر روح پاک شهدا .
 
خاطرات شهید بزرگترین کلاس درس زندگی ام بود
فاطمه حسین پور درباره خاطره خود از سفر راهیان نور می گوید :در خانواده بسیار مذهبی بزرگ شدم اما هیچ گاه موفق به انجام سفر راهیان نور نشده بودم هر بار که در سفر راهیان نور دانشگاه ثبت نام می کردم در قرعه کشی که انجام می شد اسم من در نمی آمد سال سوم دانشگاه یکی از دوستانم در انجمن بسیج، کتاب سلام بر ابراهیم را به من هدیه داد امتحانات میان ترم شروع شده و من وقت کتاب متفرقه خواندن نداشتم اما نام کتاب باعث شد  حس کنجکاوی درمن بر انگیخته شود و شروع به خواندن کتاب کردم . قلم نویسنده روان و ساده بود هر چه بیشتر با شهید ابراهیم هادی آشنا می شدم از خودم شرمنده تر می شدم با اینکه فرد مذهبی بودم که اهل نماز وروزه است اما یک عادت بسیار بد داشتم ان هم داد کشیدن سر مادرم بود. هر وقت با مادرم جر وبحث می کردم سرش داد می کشیدم بعد از دعوا  هر بار توبه می کردم که این دفعه آخر است. آنقدر توبه کرده بودم و توبه شکسته بودم که مثل یک عادت هر روزه شده بود. نمی دانم این بار چه شد دلم خواست از نگاه شهید ابراهیم هادی با اطرافیانم برخورد کنم. کظم غیضی که ایشان داشتند من نیز یاد بگیرم هر بار لحظه عصبانیت می گفتم اگر شهید اینجا بود چه کاری انجام می داد. اولین بار وسط دعوت با مادرم وقتی دستش را بوسیدم . مادرم شوکه شده بود فکر می کرد تاثیر کلاس های مهارت زندگی است که در دانشگاه برگزار می شود وقتی به خانواده ام درباره زندگی شهید ابراهیم هادی گفتم مادرم به شوخی گفت معلوم است انسان عجیبی است یک تنه برای خودش دانشگاهی است که تو را در این مدت کوتاه توانسته است   تغییر بدهد  .
مسافر راهیان نور اذعان کرد : من نمی گویم این تغییرات یک دفعه در من ایجاد شد اما وقتی تصمیم گرفتم سعی کنم در اخلاقم پیرو شهید ابراهیم هادی باشم دید من نسبت به اطرافیانم خود به خود تغییر کرد 
 
به محل شهادت شهیدی رسیدم که سه ماه بزرگترین معلمم بود
فاطمه حسین پور افزود :سال 1393 دانشگاه بدون قرعه کشی ثبت نام سفر راهیان نور را انجام داد وقتی با گروه عازم مناطق جنگی شدم تنها به کانال کمیل محل شهادت شهید ابراهیم هادی می اندیشیدم گویی شهید یکی از نزدیکان من است. توصیف لحظه ای که همراه دیگر مسافران به کانال کمیل رسیدم بیش از اندازه برایم مشکل است. تنها این را می گویم من به محل شهادت شهیدی رسیده بودم که سه ماه سعی کردم با اخلاق او زندگی کنم ودر یک دفتر خاطرات کوچک از لحظات تغییر خودم بنویسم در  پیمانی که با خدا بستم شهید ابراهیم هادی شاهد من بود .

مریم بانوی جوانی است که سال گذشته همراه دختر دانش آموزش به اردوی راهیان نور رفته است. می گوید هرچه تلاش کردم زهرا را از سفر منصرف کنم نتوانستم برای همین تصمیم گرفتم همراه او بروم بعد از تلاش و درخواست های بسیار با پیوستن من به کاروان راهیان نور موافقت شد. البته اصلا موافق رفتن نبودم و با اجبار راهی سفر شدم. وقتی به دیار عشق رسیدیم حالم دگرگون شد. باور نمیکردم در آن خاک تا این حد دلم بلرزد. به محل شهادت شهدا که قدم می گذاشتم تک تک آنها را جلوی چشمانم میدیدم مادران و خواهرانشان را تصور میکردم و مادرانه برای آنها اشک میریختم.

مریم می گوید بهترین سفر زندگی من همین سفر به سرزمین نور بود. سرزمین نور که می گویم به معنای حقیقی کلمه به آن معتقدم. در ان سرزمین نگاه من به شهادت و ایثار و شهدا تغییر کرد و کربلای شهدای ایران را از نزدیک زیارت کردم.

 

اردوهای راهیان نور عامل تلاش بیشتر دانش آموزان در سنگر علم و دانش

حجت الاسلام والمسلمین  سرپرست اردوهای راهیان نور درباره اهمیت این اردوها برای دانش آموزان ودانشجویان می گوید : نگاه ما در سفرهای راهیان نور استخراج سلولهای بنیادین فرهنگ جنگ و شهادت برای تکرار پروژه ای به نام شهید است با توجه به این نگاه و زنده کردن فرهنگ جهاد وتبیین درست جهاد برای دانش آموزان ودانشجویان زمینه سازی برای ایجاد روحیه جهاد علمی که یکی از خواسته ها ومطالبات مقام معظم رهبری است انجام می شود. دانش آموزان ودانشجویان با بازدید از مناطق جنگی پی به ارزش های انقلاب وجهاد می برند و این اردوها باعث شود در سنگری که امروز  در آن قرار دارند در جهاد علمی کوشش کنند و از کلاس ها وامکاناتی که در اختیار آنها قرار داده شده است بهترین استفاده را نمایند واهمیت امنیت و آرامشی که در کشور برقرار است درک کنند . همچنین با معرفی شهدا از زبان راویان و آشنایی با شخصیت شهدا روحیه جهادی را در نوجوانان و جوانان پدید می آورد.

 

جهاد علمی یکی از مصادیق جهاد کبیر

وی افزود :مقام معظم رهبری جهاد کبیررا مطرح فرمودند که این عرصه ابعاد مختلفی دارد و یکی از معرفه های جهاد کبیر جهاد علمی است  .

طالبی خاطره ای از سفر های راهیان نور نقل می کند :در یکی از سفر های راهیان نور که همراه دانشجویان شهرستان ملایر بودم غروب یکی از روزها به کانال گردان کمیل رسیدیم کاروان وارد منطقه کانال کمیل شد راوی مستقر در آنجا شروع به شرح عملیات ورخداد های واقع شده در زمان جنگ آن منطقه پرداخت. هوا روبه تاریکی می رفت بعد از خواندن روضه, توسل به شهدا منطقه را به سمت اتوبوسها توسط شیاری که برای عبور ومرور کاروانها حفر شده بود ترک کردیم. یکی از زائران فریاد زد من شهیدی را دیدم که کاروان را بدرقه می کرد. ولوله ای در جمعیت ایجاد شد اما ان زائر مصمم بود که شهیدی را حین ترک منطقه دیده است ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله واقعا شهدا زنده اند فقط ما از حضور آنها غافل هستیم .

 

اردوهای جهادی و تقویت روحیه خودسازی

طالبی در ادامه سخنانش اظهار کرد : اردوهای جهادی جهت استمرار روحیه جهادی, سازندگی  تدوین شده است طی این برنامه جوانان با نیازهای مناطق محروم آشنا می شوند و این مناطق به برکت حضور جوانان  محرومیت زدایی می شوند جوانان  دانشجو به صورت داوطلبانه در مناطق محروم حاضر می شوند و با همکاری یکدیگردر بخش های پروژه های عمرانی ,خدمات  آموزشی ,کشاورزی ,درمانی را ارائه می دهند .از ابتدای انقلاب جهاد و سازندگی یکی از دغدغه های مهم انقلاب بوده است اردوی جهادی باعث ایجاد روحیه خودسازی در جوانان می شود .

 

انتهای پیام / ن

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار