18. بهمن 1395 - 8:58   |   کد مطلب: 15187
هویتی را که رهبران انقلاب بر مبنای اسلام به زن مسلمان دادند قابل مقایسه با مکاتب دیگر نیست زیرا بر اساس دیدگاه امام راحل زن انسان‌ساز و قرآن انسان‌ساز است، یعنی چنین جایگاهی را برای زن قائل است.
 هویت بخشی انقلاب به زنان مسلمان,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

به گزارش شبنم همدان به نقل از طنین یاس : فرشته روح‌افزا پژوهشگر حوزه زنان و خانواده استاد دانشگاه درباره هویت بخشی انقلاب به زنان مسلمان، گفت: با شروع انقلاب زنان ما هویت پیدا کردند، بحث اساسی این است که امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای در رابطه با منزلت و جایگاه زنان مسلمان چند نکته مهم را مطرح کرده‌اند که آنها را از همه زنان دنیا متمایز می‌کنند.

وی افزود: هویتی را که رهبران انقلاب بر مبنای اسلام به زن مسلمان دادند قابل مقایسه با مکاتب دیگر نیست زیرا بر اساس دیدگاه امام راحل زن انسان‌ساز و قرآن انسان‌ساز است، یعنی چنین جایگاهی را برای زن قائل است.

این استاد دانشگاه بابیان اینکه اوایل انقلاب زنان در جمهوری اسلامی ایران خود را خیلی خوب نشان دادند، عنوان کرد: قبل و بعد انقلاب زنان ما همیشه توی دانشگاه‌ها و جاهایی که نیاز به وجود آنان بود حضور داشتند اما تفاوت این حضور بعد انقلاب در این است که زن با پرچم حیا و عفاف وارد جامعه می‌شود و طوری حضور پیدا نمی‌کند که جنسیت او مطرح شود بلکه همه هنر، اندیشه و فکر خود را به منصه ظهور می‌گذارد و حقیقت ذات خود را به دور از تظاهرات ظاهری جسمی که در مکاتب و نگاه‌های مختلف در حوزه زن و خانواده مطرح است نشان می‌دهد.

پژوهشگر حوزه زنان و خانواده اظهار داشت: بعد انقلاب در جمهوری اسلامی جایگاه زنان همواره ارتقا یافته در واقع استعداد بانوان بدون تظاهرات جسمی و ظاهری در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی و اجتماعی به کار گرفته شده است طوری که حتی زنان در پشت جبهه‌های جنگ برای پشتیبانی از رزمندگان حضور پرنگ داشتند، افزون بر 7 هزار زن شهیدی که داشتیم،  مادران، همسران و خواهران شهدا نقش برجسته‌ای در پیروزی و اقتدار نظام داشتند.

وی افزود: امروز زنان ما در عرصه‌های مختلف علمی به عنوان پژوهشگر یا دانشمند بروز و ظهور بسیار موفقی داشته و در المپیادهای علمی، عرصه ورزش، مباحث حقوقی حضور پررنگی دارند.

این استاد دانشگاه بیان داشت: آن زنی که قرآن معرفی می‌کند هویت و جایگاه خود را پیدا کرده است، افزون بر اینکه در موقعیت‌های مختلف اجتماعی به شکلی شایسته بروز و ظهور دارد قدرت انسان‌سازی بسیار با اهمیتی دارد چراکه او می‌تواند خانه خود را پاک نگه داشته و انسان سالم تربیت کند.

روح‌افزا گفت: اگر زنان ما در جامعه خود صالح باشند و به راه صحیح بروند می‌توانند یک خانواده بسیار خوب تربیت کنند هر چراغ علمی یا فرهنگی که به واسطه یک خانم در همسر یا فرزندان خانواده روشن شود جامعه نورانی می‌شود اگر این چراغ ها خاموش شود عامل خاموشی آن ذات نایافته از هستی‌بخش است که خود نتوانسته هستی را ببخشد ولی عامل روشنایی هم آن زنی است که خودش تربیت شده و قدرت تربیت‌کنندگی را دارد.

پژوهشگر حوزه زنان و خانواده با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، ابراز کرد: خداوند در قرآن کریم آسیه و مریم را به عنوان الگو برای همه زنان مومن مثال زدند همچنین زن لوط و نوح را نیز برای کافران مثال زدند، قرآن برای همه زنان دنیا اعم از مثبت یا منفی نمونه معرفی کرده است این حقیقت زن است که در صلاح یا کفر جامعه نقش تربیت‌کنندگی دارد، بنابراین باید زنان مسلمان هویت واقعی خود را پیدا کنند که الحمدالله در جمهوری اسلامی ایران زنان هویت و جایگاه خود را پیدا کردند.

وی افزود: امید که ما بتوانیم در عرصه‌های مختلف برخی کمبودها را جبران کنیم، برخی نگاه‌های جنسیتی به زن اصلاح شود چراکه نباید به زن یک نگاه ارزان داشت، در بعضی تیم‌ها و نشریات این مساله دیده می‌شود که سبب تاسف است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه زن از اعضای اصلی خانواده و عامل تحکیم و تعالی آن است، عنوان کرد: او در نقش همسر و مادر عامل آرامش خانواده است اگر بتواند آن نقش تربیتی را که خداوند در وجود او قرار داده به بهترین شکل ممکن و با روشی درست تجلی دهد می‌تواند در کمال خانواده و جامعه بسیار موثر باشد، رهبر معظم انقلاب در چند سخنرانی خود به نقش کلیدی زنان در تربیت اشاره فرمودند بنابراین زنان ما باید این نقش خود را بر اساس سبک زندگی اسلامی به خوبی پرورش داده و ثمره آن را در خانواده و جامعه برداشت کنند.

روح‌افزا اظهار داشت: زنان بعد انقلاب اسلامی هویت دینی و انسانی خود را پیدا کردند این مساله بسیار مهمی است چراکه پیش از آن زنان بسیاری به لحاظ جنسیتی در جامعه بروز و ظهور داشتند، اما امروز برای استعداد و توانمندی‌ها در جامعه حضور دارند، این مایه مباهات و افتخار است.

وی افزود: امروز ما مادرانی داریم که مدافعان حرم تربیت می‌کنند، ما مادر چهار شهید داشتیم، مادری داریم که در عرصه های علمی مختلف خود و فرزندان او افزون بر حفظ قرآن، در رشته‌های مختلف تخصص بسیار بالا دارند.

 پژوهشگر حوزه زنان و خانواده گفت: وجه تمایز زن ایرانی مسلمان با سایر زنان دنیا در این است که با پوشش و عفت کامل در همه صحنه‌ها حضور دارد، در صحنه راه‌پیمایی انقلاب حتی یاری‌رسانی در جبهه و جنگ با دادن همسر و فرزندان شهید پیشتاز هستند.

این استاد دانشگاه بیان داشت: در دوران دفاع مقدس بسیاری از زنان ما یا خود اسیر، شهید یا جانباز شدند یا همسران آنها اسیر، شهید یا جانباز شده است، زنان مومن و انقلابی ما با الگوگیری از حضرت زهرا(س) با حفظ حجاب و عفاف در عرصه ولایت‌مداری و حمایت از نظام نقش برجسته دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز زنان ما در عرصه‌های علمی دنیا حرف اول را می‌زنند، زنان بیشترین ورودی دانشگاه‌ها را به خود اختصاص دادند، بسیاری از زنان ما به عنوان اساتید در دانشگاه‌ها حضور دارند.

 

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار