28. دى 1395 - 20:02   |   کد مطلب: 14847
درآمد ناچيز ناشي از اشتغال کاذب، امروز اين گروه از زنان را در رديف فقير ترين افشار جامعه قرار داده و از آنجا که ريشه بسياري از آسيبهاي اجتماعي در فقر بوده زنانه شدن آسيبها را مي توان مرتبط با اين امر دانست.
آسیبهای اجتماعی,زنان,فقر,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih

به گزارش شبنم همدان به نقل از پایگاه خبری بانو : یکي از موضوعات مهمي که بعنوان زنگ خطر در وضعيت کنوني در جامعه به صدا درامده است موضوع زنانه شدن آسيب هاي اجتماعي است که اظهارات مختلفي درباره آن مي شود که علل مختلفي هم دارد .الهه راستگو عضو کميسيون اجتماعي و فرهنگي شوراي اسلامي شهر تهران در اين خصوص از زنان سرپرست خانوار به عنوان آسيب پذير ترين اقشار جامعه ياده کرد و مي گويد: اگرچه کودکان کار و افراد کارتن خواب نيز از مصاديق بارزآسيب و نيازمند توجه جامعه و مسئولين به شمار مي روند اما نگاه ريشه اي به وضعيت زنان سرپرست خانوار و برسي علل وقوع اين پديده بيانگر آنست که افزايش طلاق بيش از فوت همسران از نقش برجسته تري برخوردار بوده و درصورت برنامه ريزي صحيح براي اين گروه آسيب ديده با پديده هايي نظير کارتن خوابي ، کودکان کار، ارتکاب برخي جرايم و ديگر آسيب هاي ناخواسته از سوي اين زنان و فرزندان آنها  و البته  ريشه دار در برخي کم کاري هاي صورت گرفته مواجه نخواهيم بود.
وي با بيان اينکه موضوعات  مرتبط با زنان سرپرست خانوار سبب شده تا امروز  وضعيت اين افراد به عنوان مسئله اجتماعي مورد توجه قرارگيرد افزود: بي توجهي مسئولين به اين مسئله تنها تعميق آسيبهاي اجتماعي  و بحراني شدن شرايط را موجب خواهد شد.

زنانه شدن آسيب هاي اجتماعي  مرتبط با فقر است 
رييس ستاد توان افزايي و حمايت از فعاليت سازمانهاي مردم نهاد شهر تهران از اشتغال و کارآفريني به عنوان مهمترين مطالبه به حق زنان سرپرست خانوار  ياد کرد و گفت:  درآمد ناچيز ناشي از اشتغال کاذب، امروز اين گروه از زنان را در رديف فقير ترين افشار جامعه  قرار داده و از آنجا که ريشه بسياري از آسيبهاي اجتماعي در فقر بوده زنانه شدن آسيبها را مي توان مرتبط با اين امر دانست.
راستگو از دستفروشي، سبزي پاک کني و کارگري در منازل و برخي کارگاههاي توليدي و مستعد آسيب اجتماعي به عنوان فرصت هاي شغلي اين افرد ياد کرد و گفت: اين درحالي است که در قانون اساسي تاکيد ويژه اي به حمايت از زنان و ايجاد بيمه خاص  براي بيوگان و زنان سالخورده و بي سرپرست شده است.

 

لاينحل ماندن موضوع اقشار آسيب پذير علي رغم وجود قانون 
وي با طرح اين پرسش که چرا علي رغم برخورداري از قانون موضوعات مرتبط با  اقشار آسيب پذير لاينحل مانده تاکيد کرد: بخشي از اين امر صرف نظر از ناکارآمدي نظام هاي بيمه گر  مرتبط با عدم الزام آوري قانون بوده و متاسفانه اين مسئله ايست که در بسياري از موضوعات ديگر نيز مطرح است.
رييس کميته مشارکتهاي مردمي شوراي اسلامي شهر تهران  با بيان اينکه تمامي دستگاهها بنابر وظايف محول شده مکلف به رفع مشکلات مردم شده اند اظهارداشت: عدم اجراي قانون بيانگر تخطي نهاد موظف شده است و اينکه چرا اين سازمانها  مورد سوال قرار نمي گيرند جاي بسي سوال و تامل است.
راستگو  با بيان اينکه عدم حمايت دولت، رفاه اجتماعي زنان سرپرست خانوار  و ديگر طبقات ضعيف را  در رديف پايين ترين اقشار جامعه موجب شده افزود: تعارض نقش اين زنان و اينکه بايد به تنهايي تمامي مشکلات اقتصادي، خانوادگي و تربيتي خانواده را  متحمل شوند  شرايطي را در اين افراد موجب شده که  رفع تبعات آن  نيازمند صرف هزينه فراوان است.
وي بسياري از معضلات و چالش هاي امروز جامعه را مرتبط با  فقدان سياست و نگاه پيشگيرانه مسئولان عنوان کرد وگفت: متاسفانه اين رويه در تمامي حوزه ها حاکم بوده و جز تحميل هزينه هاي سنگين و لاينحل ماندن موضوعات نتيجه ديگري به دنبال نداشته است.
عضو چهارمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران در ادامه به اصل بيـست ويكـم قـانون اساسـي  اشاره کرد و گفت: مطابق اين اصل دولت‏ موظف‏ است‏ حقوق‏ زن‏ را در تمام‏ جهات‏ با رعايت‏ موازين‏ اسلامي‏ تضمين‏ نمايد و امور زير را انجام‏ دهد؛ ايجاد زمينه‌هاي‏ مساعد براي‏ رشد شخصيت‏ زن‏ و احياء حقوق‏ مادي‏ و معنوي‏ او، حمايت‏ مادران‏، بالخصوص‏ در دوران‏ بارداري‏ و حضانت‏ فرزند، و حمايت‏ از كودكان‏ بي‏ سرپرست‏، ايجاد دادگاه‏ صالح‏ براي‏ حفظ كيان‏ و بقاي‏ خانواده‏، ايجاد بيمه‏ خاص‏ بيوگان‏ و زنان‏ سالخورده‏ و بي‏ سرپرست‏ و  اعطاي‏ قيمومت‏ فرزندان‏ به‏ مادران‏ شايسته‏ در جهت‏ غبطه‏ آنها در صورت‏ نبودن‏ ولي‏ شرعي‏ که براين اساس مي‌توان اذعان داشت که زنان بيش از هرچيز چوب عدم اجراي قانون را مي‌خورند نه خلاهاي موجود.

قانون و طرح هاي کاغذي ريشه بسياري از مشکلات موجود است
راستگو با بيان اينکه قانون و طرح هاي کاغذي امروز نه تنها براي زنان سرپرست خانوار و اقشار آسيب ديده دردسر ساز شده که ريشه بسياري از مشکلات موجود است افزود: نهادهاي نظارتي بايد در اين حوزه با جديت بيشتري عمل کرده و رفع مشکلات مردم را وظيفه اول و آخر خود  قرار دهند.
وي به عملکرد سازمانهاي مردم نهاد فعال در حوزه آسيبهاي اجتماعي اشاره کرد و گفت:  سمن هاي تخصصي اين حوزه با نگاه ريشه ي به مسئله زنان سرپرست خانوار  مهارت آموزي را  اولويت و لازمه کارآفريني و توانمندسازي اين گروه از اقشار جامعه قرار داده اند به طوري که مشکلات اقتصادي تعداد بسياري از اين افراد پس از برخورداري از مهارتهاي لازم  و اشتغال در کارگاه هاي ايجاد شده  مرتفع شده است.
رييس کميته مشارکتهاي مردمي شوراي اسلامي شهر تهران همچنين عملکرد ستاد توانمند سازي شهرداري تهران را ياد آور شده و افزود:  بيش از 1500 زن سرپرست خانوار پس از کسب آموزشهاي لازم صاحب شغل پايدار شده اند.
راستگو خاطرنشان کرد: با توجه به اقدام تخصصي سازمانهاي مردم نهاد و عملکرد درخشان آنها در تمامي حوزه ها بالاخص آسيبهاي اجتماعي قطعا تسهيل شرايط براي اين گروههاي غير انتفاعي و مردمي  کاهش مشکلات در بسياري از حوزه ها را به دنبال خواهد داشت.

 

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار