3. تير 1399 - 10:20   |   کد مطلب: 13821
گسترش دنیای ارتباطات،در دهه های اخیر با چنان شتابی پیش رفته که بخش های متعددی از اقشار جمعیتی جوامع گوناگون را متحیر ساخته ،تحیری که بعضا به دلیل برخورداری از جذابیت های متنوع، طیف کثیری از جوانان و نوجوانان را به خود مشغول می سازد.
فضای‌مجازی تیغ دو‌لبه,شبنم همدان,ارتباطات,شبکه های اجتماعی,آسیب های نو پدید,shabnamha.ir,afkl ih,دنیای مجازی جوانان

به گزارش شبنم همدان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان : گسترش و توسعه اینترنت و فراگیری تجهیزات ارتباطی مخابراتی و نرم افزارهایی که در این خصوص تعریف و طراحی شده اند،آنچنان در لایه ها و طبقات و گروه های متعدد اجتماعی رسوب و رسوخ کرده اند که امروزه کمترکسی را می توان یافت که با فضای مجازی،اینترنت و...بیگانه باشد.

در این میان و با تمامی ویژگی های این فناوری ها،آسیب ها و مخاطرات تکنولوژی نوین مورد اشاره نیز موضوعی چالش برانگیز است که بعضا جوانان و نوجوانان را آنچنان مشعوف خود می سازد که به تدریج به وابستگی و اعتیاد شدید به فضای مجازی منتهی و تبدیل می شود.

نسرین لنکرانی،جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی،در تشریح و واکاوی آسیب های شبکه های اجتماعی،فضای مجازی و اینترنت برای جوانان و نوجوانان اظهار داشت:کم تحرکی،ضعف و سستی وعادت به چنین سبک و سیاقی از زندگی یکی از بدیهی ترین تاثیرات مخرب اعتیاد و وابستگی به فضای مجازی محسوب می شود.
وی افزود:در موارد حاد و وخیم،به تدریج این بی تحرکی،آنچنان سلامت جسمانی فرد را دچار آسیب می کند که درمان آن با صرف هزینه های سنگین بسیار محقق خواهد شد و در مواردی تنها می توان از تشدید آن جلوگیری کرد و به واقع درمان قطعی را نمی توان برای آن یافت.
جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی عنوان کرد:فارغ از تبعات و عوارض ناخوشایند جسمانی، وابستگی و اعتیادِ به فضای مجازی با مشکلات روحی و روانی خاصی عجین و همراه می شود.
وی افزود:شکاف میان اعضای خانواده،انزوا طلبی و فرد گرایی افراطی و بسیاری آسیب های نو پدید از مخاطراتی است که در پی حضور افسار گسیخته کاربران در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بروز پیدا می کند.
لنکرانی عنوان کرد:کم نیستند خانواده هایی که این حضور بدون چارچوب و افراطی باعث شده تعاملات معمول میان آنها  با آسیب هایی جدی مواجه شود و به واقع استمرار این وضعیت کانون گرم خانواده را به سمت و سوی سردی و فروپاشی سوق خواهد داد.
وی افزود:محرومیت از ارتباط سالم و سازنده میان اعضای خانواده از چالش هایی است که بصورت بالقوه مستعد بروز نارسایی های بسیاری خواهد بود و به تبع آسیب دیدن نظام خانواده در میان مدت و کوتاه مدت عامل بسیاری از ناهنجاری ها و چالش های  اجتماعی به شمار می رود.
*لزوم تعریف چارچوب هایی مشخص ومدون برای حضور نوجوانان و جوانان در فضای مجازی
محمد حکیمی،جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی،در تشریح آسیب ها و مخاطرات اعتیاد به فضای مجازی عنوان کرد:این پدیده صرفا به جامعه ایران  منحصر و خلاصه نمی شود و به واقع با مطالعه و بررسی جامعه شناختی از جوامع متعدد به روشنی به این واقعیت پی می بریم که بخش قابل توجهی از جوانان و نوجوانان در اقصی نقاط جهان(اعم از کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه)با این معضل دست و پنجه نرم می کنند.
وی افزود:اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در خصوص مخاطرات فضای مجازی از مولفه های بسیار حائز اهمیتی است که می تواند از عمیق تر شدن و تشدید این معضل پیشگیری کند.
جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی عنوان کرد:در کنار این آموزش ها که از آن می توان به عنوان فرهنگ سازی یاد نمود،تعریف برخی چارچوب ها و محدودیت ها در ارتباط با حضور جوانان و نوجوانان در فضای مجازی در منزل،محیط کار و اجتماع و ملزم کردن آنها به پرهیز از حضور افراطی در فضای مجازی از دیگر ضروریاتی است که در دفع،مهار و کنترل این آسیب تاثیرگذار خواهد بود.
حکیمی عنوان کرد:البته نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که صرفا با اتکای به اقدامات سلبی نمی توان به توفیق چندانی در این خصوص دست یافت و به واقع با لحاظ کردن مجموعه ای از تدابیر، تمهیدات و اقدامات ایجابی و سلبی در کنار یکدیگر،مدیریت اصولی و قاعده مند در استفاده صحیح از فضای مجازی میسر خواهد شد.
وی در خاتمه یادآور شد:طرح مطالب فوق،نافی ثمرات و مزایای فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نیست و به واقع نمی توان اثرات مطلوب این فناوری ها را  نادیده گرفت،اما آنچنان که این تکنولوژی و نرم افزارها حاوی کارکردهای مثبت و سازنده است،به همان میزان نیز می تواند مسبب نارسایی ها،معضلات،چالش ها و مشکلاتی نیز باشد که با تشریح و تفهیم آن برای جوانان و نوجوانان،می توان به نحو شایسته ای از این فناوری ها برای رشد، تکامل و پیشرفت،شکوفایی و بالندگی هر چه بیشتر بهره برد.
انتهای پیام/ص
 

دیدگاه شما

آخرین اخبار