11. فروردين 1399 - 15:40   |   کد مطلب: 12329
مهم است که زوجین در اوایل زندگی از من به ما برسند و هنگامی که این اتفاق در زندگی زوجین رخ ندهد دخالت ها بقیه در زندگی شان بیشتر می شود.

به گزارش شبنم همدان به به نقل از آرمان زنان : شرایط زندگی افراد با ازدواج تغییر می‌کند و از جمله این شرایط، نقش‌های فرد در زندگی جدید است.

فرد علاوه بر نقش‌هایی که در خانواده خود داشته از جمله فرزند، خواهر یا برادر بعد از ازدواج نیز نقش همسر، عروس یا داماد را بر عهده دارد و این نقش‌های جدید وظایفی را به همراه می‌گیرد که فرد با مدیریت مناسب می‌تواند از بروز اختلاف جلوگیری کند.

بعد از ازدواج و تشکیل خانواده برقرار کردن تعادل و تعامل مناسب میان والدین و همسر یکی از مهم‌ترین تکالیف زوجین است. از طرفی نیز سوء تفاهم و اختلاف با خانواده همسر برای زوجین امری اجتناب ناپذیر است.

یکی از مشکلات شایع زن و شوهرها وابستگی زن یا شوهر به خانواده‌اش است که تاثیرش را به صورت دخالت‌های خانواده‌ها در زندگی نشان می‌دهد.

* بعضی اوقات زوج ها نیاز به حمایت دارند

نسترن براهینی، مشاوره خانواده در این زمینه گفت: خانواده ها توجه کنند نظرهایی که ارایه می دهند مثبت و سازنده باشد و روش افراط و تفریط را در پیش نگیرند.

وی افزود: گاهی اوقات والدین می خواهند که برای کوچک ترین رفتارهای زوجین جوان نظر بدهند و خرده بگیرند؛ بیشتر مواقعی که این نظرهای افراطی را انجام می دهیم آسیب زا است، نکته دیگر اینکه بعضی اوقات واقعا زوج ها نیاز به کمک و حمایت دارند و نباید پشت شان را خالی کنیم.

وی با بیان اینکه ممکن است که والدین قبل از ازدواج مخالفت بسیار شدیدی در انتخاب فرزندشان داشته اند و بعد از ازدواج هم حمایت و راهنمایی صورت نمی گیرد، افزود: مواقعی نظر والدین در زندگی فرزندان کمک کننده است، اما گاهی اوقات زیاد والدین و اطرافیان در جنبه های زندگی و وارد شدن در نکات ریز نوعی توهین به فرزند است.

این مشاور خانواده اضافه کرد: زمانی عکس این قضیه هم اتفاق می افتد؛ زوجین رفتارهای نامناسبی دارند، حمایت نشدن فرزندان از سوی کانون خانواده آنها را دچار آسیب می کند و باید در این زمینه اعتدال را رعایت کنیم؛ زمانی خانواده ها، پدر و مادر، خواهرها و برادرها و دوستان و… در امور زندگی فرزندان دخالت می کنند، گاهی اوقات خود فرزندان به آنها اجازه دخالت کردن را می دهند و این امر دو مقوله متفاوت است.

وی تشریح کرد: هنگامی که این رفتارها را انجام می دهیم باید انتظار رفتار منصفانه را نداشته باشیم؛ ابتدا به رفتار اولیه ما خرده می گیرند و از سویی زمانی که والدین درگیر روابط احساسی و عاطفی شوند، راهکارهایی هم ارایه می دهند که برای فرزندان خوشایند نیست و احتمال دارد که دعوا و اختلاف خانوادگی شدت پیدا کند.

* وابستگی مالی و عدم استقلال فرزندان موجب دخالت والدین می شود

وی در توصیه به خانواده ها تاکید کرد: لازم است به این موضوع توجه کنیم که خانواده چطور دخالت می کنند، دخالت در هنگام ازدواج فرزندان است و به خانواده ها توصیه می شود چنانچه در انتخاب رشته، انتخاب همسر، انتخاب شغل فرزند مخالفت شدیدی دارند باید از نظر متخصص و مشاور کمک بگیرند.

وی افزود: اکنون خانواده های بسیاری هستند که معتقدند افکارشان با افکار فرزندشان یکی است و به روز هستند، اما هنوز در این خانواده ها شاهد اجبار به ازدواج فرزندان هستیم.

نسترن براهینی تاکید کرد: لازم است والدین بدانند که ازدواجی که بر اساس احساس و علاقه نباشد، سردی، کناره گیری، کم محلی و خوب ظاهر نشدن در اجتماع را ایجاد می کند.

وی بیان کرد: در پژوهش ها دخالت خانواده ها در زندگی فرزندان را یکی از پنج علت اولیه طلاق قید می کنند؛ هنگامی که شخص برخوردار از استقلال مالی، فکری و عاطفی نیست نظرات دیگران بر روی او اثر می گذارد؛ وابستگی مالی و عدم استقلال فرزندان موجب دخالت والدین می شود و از همه هزینه های فرزندان مطلع می شوند؛ بنابراین لازم است که والدین ابتدا فرزندان را به بلوغ مالی برسانند و بعد از آن اقدام به تشکیل خانواده و ازدواج آنها بکنند.

این روانشناس و مشاور خانواده یادآور شد: بسیاری از اوقات عدم استقلال عاطفی و بلوغ عاطفی فرزندان موجب می شود هنگامی که خانواده ها دخالت می کنند، فرزندان به شدت تحت تاثیر قرار بگیرند.

وی خاطر نشان کرد: مهم است که زوجین در اوایل زندگی از من به ما برسند و هنگامی که این اتفاق در زندگی زوجین رخ ندهد دخالت های بقیه در زندگی شان بیشتر می شود.

وی اذعان کرد: یکی از علت هایی که موجب می شود تا از دخالت ها اطرافیان پیشگیری کنیم این است که از من به ما رسیده در تصمیمات تردید نداشته و انسان با ثباتی باشیم؛ البته لازم به یادآوری است، بسیاری از اوقات راهنمایی های والدین در زندگی فرزندان مؤثر است؛ نکته دیگر اینکه والدین در حمایت از فرزندان افراط و تفریط نداشته باشند و در بحران های مالی، مقطعی و شغلی و… به فرزندان کمک کنند.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار