15. شهريور 1395 - 15:06   |   کد مطلب: 12205
تاکید ما بر آموزش به اتباع خارجی از جمله افغنی برای انجام پیوند توسط متخصصین خودشان است که در این راستا نیز در شیراز و مشهد آموزش هایی برگزار شده و لازم به ذکر است که هفته گذشته 7 پیوند در افغانستان توسط افراد دوره دیده در مشهد انجام شد.
به گزارش شبنم همدان به نقل از باشگاه خبرنگاران : محمد کاظمینی رییس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت در نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت که صبح امروز در محل وزارت خانه برگزار شد، بیان کرد: سال گذشته به طور کلی 3 هزار و 500 پیوند عضو، 1000 پیوند مغز استخوان و تعداد بسیار زیادی پیوند نسج و قرنیه داشتیم .
 
وی افزایش پیوند از مرگ مغزی نسبت به زنده را موفقیت بزرگی دانست و ادامه داد: سال گذشته 57 درصد پیوند کلیه از مرگ های مغزی بوده که این مقدار رشد در طی 13 سال پس از شروع پیوند اعضا در دنیا بی نظیر است. 
 
رییس مرکز پیوند وزارت بهداشت با تاکید بر اهمیت رعایت اخلاق پزشکی در پیوند اعضا، تصریح کرد: بر اساس همین اخلاق پزشکی جذب توریسم برای انجام پیوند اعضا و حتی پیوند اعضا از فرد زنده به عنوان موارد اخلاقی مذموم است چراکه برخی موارد پیوند از یک کشور به کشور دیگر با مشکلات اخلاقی مواجه شده است.
 
وی استفاده از پیوند اعضا برای ملیت های متفاوت را در شرایط انسان دوستانه و برای کمک به هم نوع لازم دانست و اذعان کرد: تاکید ما بر آموزش به اتباع خارجی از جمله افغنی برای انجام پیوند توسط متخصصین خودشان است که در این راستا نیز در شیراز و مشهد آموزش هایی برگزار شده و لازم به ذکر است که هفته گذشته 7 پیوند در افغانستان توسط افراد دوره دیده در مشهد انجام شد. 
 
وی با اشاره تصویب ملاحظات اخلاقی ممنوعیت پیوند اعضا از هم وطن به غیر آن در سال 78، از انتشار دستوری برای پیوند اعضا برای اتباع خارجی و افغانی مقیم ایران در سال 93 خبر داد و افزود: دستور منتشر شده مبنی بر پیوند اعضا برای اتباع افغان مربوط به همان دو سال گذشته بوده است. 
 
کاظمینی ادامه داد: در خصوص ملاحظات اخلاقی پیوند اعضا، حتی در صورت موارد خاص نیازمند پیوند خارجی نیز معتقد بر پیوند هم وطن به هم وطن هستیم که در این خصوص باید گفت هفته گذشته با مرگ مغزی یک تبعه افغانستان تمام اعضای آن فقط به هم وطنان خودش پیوند شد و حتی قلب و کبد نیز که لیست انتظار اتباع افغانی نداشتیم، پیوند نزدیم.
 
وی با اشاره به میزان پیوند اعضا در سال گذشته افزود‌: در سال گذشته 2 هزار و 500 پیوند کلیه و 800 پیوند کبد حدود 105 پیوند قلب، 20 پیوند ریه و تعدادی پیوند روده و پانکراس داشتیم و پیوند قرینه نیز بسیار زیاد حدود 6 هزار مورد بود. 
 
کاظمینی ادامه داد: به طور کلی ما در دنیا در حوزه پیوند اعضا بین رتبه 4 تا 6 هستیم و با توجه به رشد بی‌سابقه پیوند اعضا از مرگ مغزی در دنیا موفقیت بزرگی کسب کردیم. 
 
وی یادآور شد: هر مرگ مغزی با پیوند 50 نفر نسج و 7 عضو آن به شخص زنده موجب نجات یافتن افراد از زندگی و افزایش کیفیت زندگی آنها می‌شود. 
 
انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار