1. مرداد 1395 - 15:44   |   کد مطلب: 11316
از قدیم گفته اند که «هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد» با این حساب چگونه می توان سخنان رئیس جمهور محترم در اجلاس جهانی شوراها و شهرداران ۲۰۱۶ را تحلیل کرد؟!

به گزارش شبنم همدان به نقل از تسنیم : متن یادداشت عشرت شایق* با عنوان «مناقشه سیاسی رئیس جمهوربجای پاسخگویی» به شرح ذیل است:

روزهای پایانی تیرماه، تهران میزبان اجلاس جهانی شوراها و شهرداران 2016 با شرکت مسئولین عالیرتبه دولتی، مهمانان خارجی، برخی اعضای شوراها و شهرداران سراسر کشور بود.

اهداف اعلام شده برای این اجلاس عبارت بود از:

_ بهره­ گیری از تجربیات ملی و بین­ المللی در عرصه برنامه­ ریزی و مدیریت شهری
_ ارائه راه حل جهت معضلات و مسائل شهرسازی و معماری کشور
_ بهره ­گیری از یافته­ های جدید پژوهشی و تجربیات اجرایی موفق
_ تجزیه و تحلیل فرصت­ها و چالش­ها در شهرهای ایران
_ کاربرد فناوری اطلاعات در شهرالکترونیکی
_ آینده پژوهی و ترسیم چشم انداز آتی فعالیت­های حوزه شهری
_ ایجاد بسترهای مناسب جهت هم اندیشی مدیران دولتی، شهرداری­ها، شوراهای شهر، اساتید و اعضای هیات علمی به منظور تبیین نقش موثر در ایجاد شهر مطلوب
_ بروزرسانی اطلاعات مدیریت بحران در خصوص بهره­ گیری از آخرین تکنولوژی و تجارب جهانی
_ هم اندیشی و تبادل تجارب و برنامه ریزی در خصوص تاثیرات و بهره برداری از فناوری­های نوین در بحث کاهش آسیب پذیری ناشی از حوادث غیرمترقبه
_ بهره­ گیری از تجربیات موفق شهرداران خارجی در زمینه مدیریت شهری

شرکت کنندگان در این اجلاس برای بهره برداری از سخنرانی ها، ایده های ناب و نظرات ارائه شده در چنین رویداد بزرگ جهانی با هدف دستیابی به توسعه و مدیریت شهری ملی و جهانی گرد هم آمده بودند.

یقینا مخاطبان چنین اجلاس مهمی در انتظار ادبیاتی فاخر، کارآمد، راهگشا، سازنده و کاربردی به منظور دستیابی زود هنگام و چشمگیر به پیشرفت مدیریت شهری بودند ولی سخنان ناشی از مناقشات سیاسی مدیران ارشد دولتی که عمدتا بصورت غیر فنی و غیر مرتبط با اهداف اجلاس بیان گردید، مایه تعجب و تاسف مخاطبان گردید.

بدیهی است انجام چنین مناقشاتی در هر اجلاس تخصصی، امری ناپسند بوده و در کنار نادیده انگاشته شدن زحمات دست اندرکاران اجلاس، موجب میشود که نتایج و اهداف اجلاس تحت الشعاع این مناقشات قرار گیرد.

شایسته بود در این اجلاس بین المللی، سخنرانان به مباحث فنی و تخصصی مرتبط به امور شهری پرداخته و نظرات کاربردی خود را برای بالندگی مدیریت شهری و گره گشایی از مشکلات و مسائل مردم بیان میکردند اما گویی برخی ها این اجلاس را محل مناسبی برای تسویه حساب های سیاسی دانسته و به نوعی سخن گفتند که گویی زمان انتخابات است و باید رقیب را نزد دیگران منکوب نمایند.

سخنرانان عالیرتبه دولتی که گاهی منتقدین خود را به بیسوادی و عدم درک موقعیت متهم می نمایند! خود در یک چرخش صدو هشتاد درجه نه تنها اهداف اجلاس را نادیده گرفتند بلکه پا را از این هم فراتر گذاشته و در نقش اپوزسیون شهرداری تهران ظاهر شدند.

از قدیم گفته اند که «هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد» با این حساب چگونه می توان این سخن رئیس جمهور محترم در اجلاس جهانی شوراها و شهرداران 2016 را تحلیل کرد که فرمودند: «نگاهمان به آسمان است که خدا روزی برساند. شهرداری‌ها نیز نگاهشان به بلندمرتبه‌هاست که بالاتر بروند تا بتوانند پول تراکم بگیرند و کشور را اداره کنند...»؟!!!
این در حالی است که شرکت کنندگان در اجلاس و عموم مردم انتظار داشتند که حداقل در کنار این انتقادات یکسویه، گزارشی از پرداخت مطالبات شهرداری ها از دولت خصوصا پرداخت شدن بدهی کلان دولت به شهرداری تهران ارائه میشد.

بسیار بجا بود اگر رئیس جمهور محترم گزارشی از پرداخت های دولت به شهرداری تهران مطابق قانون «حمایت از سامانه های حمل و نقل ریلی شهری» و قانون «توسعه حمل و نقل عمومی» ارائه مینمود.

چه خوب بود رئیس دولت یازدهم گزارشی از عملکرد دولت خود در مورد پرداخت معوقات سالهای متمادی عوارض شهری به شهرداریها خصوصا شهرداری تهران بیان می فرمودند.

کاش دولت دلیل واریز غیر قانونی مطالبات شهرداری تهراب به حساب «انجمن کتابخانه های عمومی» در سالهای گذشته را اعلام میکرد.

آیا بهتر نبود رئیس جمهور محترم زمان تقدیم لوایح مهم «نظام مدیریت شهری» و «درآمد پایدار برای شهرداری های سراسر کشور» به مجلس شورای اسلامی را اعلام میکرد؟
در حالیکه بیانات رئیس جمهور که فرمودند « هم لایحه نظام مدیریت شهری و هم لایحه درآمد پایدار برای شهرداری‌ها مراحل خود را در دولت طی می‌کنند و تقدیم مجلس خواهند شد. با قوانین جدید حتماً راه را برای حرکت دقیق‌تر شوراها و شهرداری‌ها فراهم می‌شود...» افق روشنی از زمان تهیه و تقدیم این لوایح را نشان نمیدهد!

چه خوب بود رئیس جمهور در کنار انتقادات تند از عملکرد شهرداری تهران، به کارهای شایسته و زحمات طاقت فرسای کارکنان زحمتکش شهرداری ها خصوصا شهرداری تهران اشاره میکردند.

کاش دولتمردان سخنران در اجلاس جهانی شوراها و شهرداران 2016 اشاره ای هم به نقش دولت در کاهش مشکلات مردم و تدابیر اتخاذ شده در این مورد داشتند.

لازم بذکر است که اشاره کوتاه شهردار تهران «دکتر محمدباقر قالیباف» در مقابل ادبیات هجومی دولتمردان، بسیار متین بود که اعلام کردند: «این عادت را کنار بگذاریم که بعد از نزدیک به چهار دهه مسئولیت، به عنوان یک مسئول در نقش اپوزوسیون حرف بزنیم بلکه باید در نقش پاسخگویی حرف بزنیم و بگوییم چه کرده ایم؟»
امید است در روزهای باقی مانده تا انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، شاهد مسائلی مانند آنچه در اجلاس جهانی شوراها و شهرداران 2016 اتفاق افتاد، نباشیم.

---------

*  نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی و پژوهشگر مسائل اجتماعی

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار