14. مهر 1399 - 9:58   |   کد مطلب: 10738
لزوم رعایت جوانب احتیاط در فضای مجازی؛
هوشیاری شهروندان؛ کاهش آمار کلاهبرداری های پیامکی و تلفنی
بسیاری از هکرها، سارقان اینترنتی با روشی بنام “فیشینگ” اقدام به ساخت آدرس هایی می کنند که که بسیار مشابه آدرس بانکی است. اطلاعات کاربر در مورد کارت و اطلاعات بانکی وارد شده را کپی، برداشت و سرقت می کنند و سپس از این اطلاعات افراد سوءاستفاده کرده و حساب شخصی شان را خالی می کنند.

به گزارش شبنم ها به نقل از حیا : کمبود آگاهی و رعایت نکردن نکات امنیتی توسط شهروندان هنگام استفاده از کارت‌های بانکی، اینترنت بانک، فناوری‌های جدید و نا آشنایی کاربران به بانکداری و تجارت الکترونیک از اصلی ترین عوامل برداشت‌های غیرمجاز است. کلاهبرداری اینترنتی از جرایمی است که با ارسال ایمیل یا پیامک مبنی بر برنده شدن در قرعه کشی و جایزه است.

آمارها حاکی از آن است که بسیاری از مجرمان اینترنتی، جوانان و با تحصیلات هستند.

سه درصد مجرمین اینترنتی از روی سرگرمی دچار جرم می شوند ولی متاسفانه ۹۷ درصد باقیمانده آگاهانه به سمت این جرایم می روند. برداشت از حساب های بانکی، از جرایم اینترنتی است که مجرمان از حساب های مردم به صورت اینترنتی برداشت می کنند.

تامین امنیت در راستای فراهم کردن اعتماد و آسودگی خاطر شهروندان و صیانت از حاکمیت و اقتدار ملی و ارزش های اسلامی جامعه چشم انداز پلیس فتا است.

توسعه و نفوذ اینترنت و تهدیدات و آسیب های آن، توسعه خدمات الکترونیکی و سرویس های جدید، توسعه شبکه های اجتماعی مجازی و شکل گیری جماعت های مجازی، ایجاد زیرساخت های حقوقی، قضایی و پلیسی در کشور، اتخاذ تدابیر پیشگیرانه و مبارزه با جرایم در این فضا را ضرورتی اجتناب ناپذیر می کند.

** جرایم کلاهبرداری های پیامکی و تلفنی

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان در خصوص جرایم اینترنتی گفت: در جرایم اینترنتی پلیس فتا برابر قانون مسوولیت رسیدگی را دارد و نیروی انتظامی ضابط قوه قضائیه است. جرایم مالی، اقتصادی، سرقت ها و کلاهبرداری های اینترنتی سهم بسزایی در انواع جرایم دارند. بخش زیادی از آمار پرونده های قضایی وابسته به این بخش از جرایم است که با گسترش اینترنت خود را نشان داده است و خسارت هایی را به کاربران وارد می کنند.

سرهنگ جهانگیر کریمی افزود: علی رغم اینکه در سال ۹۴ آمار جرایم اقتصادی از مجموع جرایم و کل پرونده ها، نسبت به سال ۹۳ کاهش نسبی داشت، اما سهم بالایی را در جرایم در بر داشته است. بررسی ها نشان می دهند بخشی از جرایم اقتصادی که از طریق کاربران و مجرمان غیر حرفه ای صورت می گیرد کاهش پیدا کرده است.

به عنوان مثال: کلاهبرداری های پیامکی که نیاز به تبحر و مهارت خاصی از سوی مجرم نداشت، از سوی دیگر هوشیاری مردم در معرفی افرادی که با آنها تماس گرفته و برای آنها پیامک هایی را ارسال می کردند. همچنین اقدامات به موقع و اثرگذار پلیس، قوه قضائیه و سازمان هایی مرتبط باعث شده که این بخش از جرایم (کلاهبرداری های پیامکی و تلفنی) در سال جاری، نسبت به سال گذشته تفاوت داشته و کاهش پیدا کند.

اما هنوز بخشی از جرایم که توسط هکرها و کاربران حرفه ای در فضای اینترنت صورت می گیرد کاهش پیدا نکرده است و سهمی از جرایم را به خود اختصاص داده است و خسارت های ناشی از این امر درحال افزایش است.

** تهدیدات خرید اینترنتی

وی با اشاره به تهدیدات اینترنتی متذکر شد: در حوزه خرید اجناس از فروشگاه های اینترنتی تهدیدات متنوعی وجود دارد. در بسیاری از فروشگاه های سیار که مجهز به تکنولوژی سیم کارت ها برای تبادل اطلاعات و اتصال به درگاه بانکی هستند، فروشندگان و خریداران از کارت های اعتباری بانکی استفاده می کنند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان خاطرنشان کرد: امروزه با توجه به بالا رفتن حجم خرید، لازم است شهروندان خریدشان را حتما از فروشگاه های ثابتی که دارای مجوزاند و مجهز به پزهای قانونی و استاندارد هستند، انجام دهند. در خصوص خرید اینترنتی و استفاده از فروشگاه های اینترنتی توصیه ما به شهروندان این است که برای ورود به سایت فروشگاه اینترنتی که قصد خرید از آن را دارند، آدرس الکترونیکی را حتما خودشان وارد کنند.

بسیاری از هکرها، سارقان اینترنتی با روشی بنام “فیشینگ” اقدام به ساخت آدرس هایی می کنند که که بسیار مشابه آدرس بانکی است. اطلاعات کاربر در مورد کارت و اطلاعات بانکی وارد شده را کپی، برداشت و سرقت می کنند و سپس از این اطلاعات افراد سوءاستفاده کرده و حساب شخصی شان را خالی می کنند.

به گفته سرهنگ جهانگیر کریمی ؛ خوشبختانه باهوشیاری شهروندان آمار کلاهبرداری های پیامکی و تلفنی کاهش یافته است. روزانه شاهدیم که پیامک های زیادی برای شهروندان ارسال می شود و با سوء استفاده از احساسات عقیدتی شان دست به اقدامات کلاهبرداری می زنند. وقوع این جرایم نشان می دهد که مجرمان بیکار ننشسته اند و هر روز به دنبال راههای جدید کلاهبرداری هستند. انتقال پول به حساب و کارت هر شهروندی نیاز به رمز دوم ندارد و همان شماره حساب و شماره کارت کفایت می کند.

در پروسه های مجرمانه اعتماد قربانی، سهم اصلی در به سرانجام رسیدن اقدامی است که کلاهبردار شروع کرده است. توصیه می شود که شهروندان در فضای مجازی به طرف مقابل اعتماد زیادی نکرده و در صورت اعتماد، حتماً جوانب احتیاط را رعایت نمایند.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار