13. خرداد 1395 - 0:34   |   کد مطلب: 10367
مردی از جنس فرهنگ
حامی حقوق زنان روستایی
انقلاب فرهنگی در ابعاد بسیار کوچک هم توانست پای زنان روستایی را به عرصه فعالیت های اجتماعی باز کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبنم ها ،قباد یاری 40 ساله ، متولد روستای تاج آباد همدان است که از ابتدای تولد تا کنون در همین روستا ساکن بوده و برای زنان روستای تاج آباد فرهنگ و تحصیل را به ارمغان آورده است. او مرد عمل است. هم اهالی را  به علم و دانش تشویق می کند ، هم  خودش درس می خواند. اکنون دانشجوی سال سوم مدیریت است و در سن 37 سالکی تصمیم به ادامه تحصیل گرفته است. پای صحبت هایش نشستیم تا از دغدغه ها و اهداف فعالیت هایش بشنویم. در زیر بخشی از این گفتگو را می خوانید :

- آقای یاری لطفا برای خوانندگان ما توضیح دهید چرا فعالیت های فرهنگی را انتحاب کردید؟

- من کار خود را در روستا به عنوان دهیار شروع کردم و تلاش برای گازرسانی و آبرسانی روستا از اولین اقدامات من بود. اما متاسفانه تعدادی از ساکنین با من مخالفت کردند و در مقابل این تغییرات جبهه گرفتند. مثلا افرادی که با فروش کپسول گاز امرار معاش می کردند مخالف ایجاد شبکه گازرسانی برای روستا بودند.  این مخالفت اهالی موجب شد تصمیم بگیرم در زمینه فرهنگی فعالیت کنم چون اگر فرهنگ و آگاهی مردم زیاد شود پیشرفت و تغییرات را به راحتی می پذیرند.

- بعد از اینکه تصمیم به کار فرهنگی گرفتید چه کارهایی در روستا انجام دادید؟ 

- در روستا دو شورا تشکیل دادم یکی شورای دانش آموزی و یکی شورای مصلحتی؛ شورای مصلحتی بزرگان و ریش سفیدان روستا بودند که در اجرای بعضی کارها مثل تخریب خانه هایی که در معابر بود و مسائل عمرانی روستا کمک می کردند و شورای دانش آموزی که از 20 دختر و 20 پسر جوان تشکیل شده بود برای انجام کارهای مدرن تر کمک می کردند. اولین کار فرهنگی ما به کمک این شورا تأسیس کتابخانه و رونق دادن آن برای فرزندان روستا علی الخصوص دختران بود که نقش مهمی در فرهنگ سازی برای زنان روستا داشت.

- لطفا در مورد تأثیر کتابخانه در فرهنگ سازی منطقه خودتان بیشتر توضیح دهید؟

- ما در این کتابخانه به طور مرتب جلسات کتابخانی برگزار می کردیم. من در آن جلسات از افراد موفق به ویژه زنان دعوت می کردم تا برای سایر زنان و دختران روستا صحبت کنند. با این کار سعی داشتم به زنان و دختران هم روستایی ام نشان دهم که افراد موفق می توانند از بین زنان باشند. این کتابخانه کار خود را با 113 جلد کتاب شروع کرد ، بعداز 3 سال به 4000 جلد کتاب گسترش یافت و اکنون 6000 جلد کتاب دارد.

- با توجه به اینکه هدف این جلسات خودباوری زنان روستا بوده ، ارزیابی شما از میزان تأثیر آن چیست؟

در جلسات کتابخانه روستا خانمی بود که لیسانس داشت و بسیار متعهد و متدین بود. برای دوره جدید، روستا  نیازمند دهیار جدیدی بود و شورای روستا از من خواستند که دهیار جدید را معرفی کنم. من با این خانم صحبت کردم و قبول کرد که او را  به عنوان دهیار به بخشداری معرفی کنیم اما بخشداری به مدت 6 ماه با دهیار شدن خانم «میترا زارعی برهمن» مخالفت می کردند و ما با اصرار و پشتکار اهالی او را به عنوان دهیار روستای تاج آباد برگزیدیم. خانم زارعی اولین زنی بود که در این روستا به عنوان دهیار و مسئول ، فعالیت اجتماعی را آغاز کرد و در این دوره به عنوان دهیار نخبه استان بارها تجلیل و تشویق شد. خانم زارعی برهمن نشان داد که یک زن روستایی می تواند در فعالیت های اجتماعی موفق باشد.

خانم هاجر عزیزی یکی دیگر از زنان روستا است که در کتابخانه در بخش خواهران به من کمک می کرد. بعد از همکاری در کتابخانه با دیدن توانایی های او به فکر دایر کردن کلاس های سواد آموزی برای زنان روستا افتادم . از خانم عزیزی خواستم در آموزش زنان روستا کمک کند و او پذیرفت. در این کلاس ها 47 نفر برای مقطع ابتدایی ثبت نام کردند دو کلاس هم در دوره راهنمایی و دبیرستان برای خانم هایی که به علت مشکلات مالی یا فرهنگی ترک تحصیل کرده بودند دایر کردیم. با این کار تعداد زیادی از زنان و دختران روستا مشغول تحصیل شدند.

برای بچه های روستا هم کلاس زبان گذاشتیم و تعدادی از بانوان خیّر همدانی در تأمین کتاب و ابزار آموزشی به ما کمک های بسیاری کردند.

- آیا در حال حاضر برنامه خاصی برای زنان روستای تاج آباد در نظر دارید؟

از زنان روستا عده ای مقطع راهنمایی و عده ای دبیرستان را به پایان رسانده اند و امسال سه نفر برای کنکور شرکت کرده و سه نفر نیز اکنون دانشجو هستند. من هزینه تحصیل این سه نفر و هر کدام از زنان و فرزندان روستا را که استعداد و توانایی دارند اما توان مالی کافی ندارند به عهده گرفتم که درس بخوانند و به آنها گفتم بعد از پایان دانشگاه اگر وارد بازار کار شدند هزینه تحصیلشان را برگردانند.

- کلاس های سواد آموزی شما هنوز هم فعالیت دارند؟

- در حال حاضر کلاس های سواد آموزی با 17 نفر در روستا دایر است و به کار خود ادامه می دهد.

- با توجه به اینکه دغدغه اصلی شما امور بانوان است ، استقبال زنان روستا از فعالیت های فرهنگی شما چقدر است؟

درست است که هنوز مشکلات متعدد مردم روستا مثل فقر و مشکل معیشت و مشکلات فرهنگی اجازه نمی دهد که همه زنان روستا جذب این برنامه ها شوند اما من مطمئنم گذر زمان این مشکلات را حل می کند و من عجله ای ندارم.

- چه کارهای فرهنگی دیگری برای بانوان روستا انجام دادید؟

- خیلی از زنان روستای ما غار علیصدر را ندیدند. خیلی از آنها استخر را ندیدند و نمیدانند خانم ها هم می توانند به استخر بروند. خیلی ها اصلا نمی دانند موزه چیست و هیچ تصور ذهنی در مورد آن ندارند. من با کمک بهورز روستا به صورت ماهیانه یا دوهفته یکبار جلساتی در مدرسه یا کتابخانه برای زنان برگزار می کنیم و آنها را با مسائل روز آشنا می کنیم. در این کلاس ها به زنان حقوقشان را آموزش می دهیم و سعی می کنیم آنها حق خود را بشناسند تا مانع از بروز مشکلات متعدد برایشان شود. همچنین در مورد مسائل و  مشکلات جوانان مانند بزهکاری و اعتیاد با آنها صحبت می کنیم.

 - افقی را که شما اهداف خود را در آنجا جستجو می کنید توصیف کنید و به ما بگویید که آیا شما نقطه ای را به عنوان قله موفقیت در نظر گرفته اید؟

- در بسیاری از بخش های جامعه مخصوصاً جوامع سنتی و روستایی تفاوت های چشمگیری در برخورد با دختران نسبت به پسران می بینیم و من در دور دست ها روزی را آرزو دارم که زنان روستایی در همه ابعاد احتماعی به حقوق خود برسند و با مردان برابر باشند و فیزیک بدنی آنها ابزاری برای محدود و محروم کردنشان نباشد. در بسیاری از جوامع روستایی و مردسالار مردان به زنان تحکم می کنند و پایان این نابرابری نهایت آرزوی من است. البته رسیدن به این هدف نیازمند زمان بسیار و تلاش همگانی برای تغییر باورهای سنتی خانواده های روستایی است و من در این مسیر تنها سهم خودم را انجام می دهم نه بیشتر.

- با توجه به عملکرد و اهدافی که عنوان کردید فعالیت های شما همچنان باید ادامه داشته باشد، لطفا در مورد برنامه های فرهنگی و اجتماعی که برای آینده در نظر دارید توضیح دهید؟

- با توجه به اینکه معیشت و مسائل مالی در هر نقطه رکن اساسی در پیشبرد همه امور است، اگر بتوانیم در مسائل معیشتی مردم روستا تحول ایجاد کنیم می شود به توسعه فرهنگی و تحول باورهای مردم روستا پرداخت . بنابراین دغدغه من برای روستای تاج آباد ایجاد اشتغال است و یک طرح در این زمینه دارم. قصد دارم با کمک خانم های روستا کوچه های روستا را به نام درختان مختلف نامگذاری کنم و با بیش از پنجاه خانم در این زمینه صحبت کردم که با کاشت و نگهداری درختی که نام کوچه با آن نامگذاری شده در همان کوچه  به من کمک کنند.  با انجام این کار در کنار کاروانسرایی که در روستا داریم جاذبه گردشگری ایجاد می کنیم و می توانیم با جذب گردشگران و دوستداران طبیعت ، اشتغال پایدار برای کل روستا ایجاد کنیم. برای این طرح با چند نهاد از جمله سازمان میراث فرهنگی صحبت کردم که بسیار استقبال کردند و اگر امکانات فراهم شود تمام جشن های ملی و مذهبی کشور را در کاروانسرای روستا برگزار خواهم کرد تا محیطی شاد و مفرح برای گردشگران مهیا کنم.

از برنامه های بعدی من جذب گردشگر برای سفرهای چند روزه است چون تا کنون همه گردشگران روستای ما یک روزه به اینجا آمدند و شب در روستا اقامت نکردند. قصد دارم گردشگران را در خانه های روستایی اسکان دهم تا خانواده های روستایی از آنها پذیرایی کنند و برای این کار نیازمند کمک مسئولین و افراد متخصص در این زمینه هستم.

با تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید و با آرزوی رسیدن به اهداف بزرگ شما

پایان پیام / ن

دیدگاه شما

آخرین اخبار