3. خرداد 1395 - 22:58   |   کد مطلب: 10316
عضو کمیته تدوین کمیسیون تعلیم و تربیت مجمع عالی بسیج:
کاهش ساعت درس دینی با سند تحول بنیادین سازگار نیست
عضو کمیته تدوین کمیسیون تعلیم و تربیت مجمع عالی بسیج با بیان چهار مقدمه در خصوص کاهش ساعات درس دینی گفت: مسلماً دست اندرکارانی که این تصمیمات را اتخاذ نموده اند، افرادی متعهد و دغدغه مند هستند، اما با این مقدمات و با مستفاد از مبانی سند تحول بنیادین نمی توان کاهش ساعات درس دینی را به سند تحول بنیادین مستند نمود و اگر اولین برداشت از سند در توجه به مبانی اعتقادی و دینی، کم کردن ساعت درس دینی باشد، اخلاقی ترویج می شود که از مبانی معنویت دور خواهد شد.
 درس دینی سند تحول تعلیم اربیت

به گزارش شبنم ها؛ فرامرز محمدی پویا، عضو کمیته تدوین کمیسیون تعلیم و تربیت مجمع عالی بسیج در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج فرهنگیان درخصوص کاهش ساعات درس دینی در دوره متوسطه دوم و توجیه آن با استناد به سند تحول بنیادین گفت: در رابطه با این موضوع چند نکته وجود دارد که باید مقدمتا ذکر شود:  نخست این که در سند تحول بنیادین 6 ساحت تربیتی تعریف شده است که اولین و مهم ترین آن ساحت اعتقادی، عبادی و اخلاقی است، این ساحت به قدری مهم است که سایر ساحت ها نیز باید با توجه به آن توسعه یابد.

 وی ادامه داد: نکته دوم این است که مقام معظم رهبری در دیدار خود با فرهنگیان چهار ویژگی برای جامعه نمونه اسلامی برشمردند که شامل سطح بالای ثروت، سطح بالای علم، سطح بالای زندگی و سطح بالای معنویت و اخلاق است که سه شاخص اول در جوامع غیردینی هم وجود دارد و شاخص چهارم منحصر به جامعه اسلامی است و فصل ممیز این جامعه با سایر جوامع است.

محمدی پویا مقدمه سوم را در حوزه کیفیت کتب دینی دوره متوسطه دوم بیان کرد و گفت: مقدمه سوم  این است که نتایج پژوهشها حاکی از آن است که کتبی که ما اکنون در اختیار داریم از نظر غنای محتوایی در سطح مطلوبی قرار ندارد، بنابراین لازم است ابتدا به فکر کیفیت بخشی به آن باشیم نه اینکه از تعداد ساعات آن کم کنیم!

این مدرس دانشگاه افزود: ما امکانات را بیشتر نکرده ایم و غنای محتوایی را اضافه ننموده ایم و همچنین پایشی بر روی محتوا و تاثیرگذاری آن انجام نداده ایم و اکنون برنامه ریزی برای کاهش ساعت درس دینی نموده ایم!

وی در توضیح مقدمه سوم ادامه داد: کاهش تعداد ساعات درس دینی در دوره ای صورت می گیرد که دانش آموز مهم ترین تصمیم گیری ها را در آن دوران انجام می دهد، اکنون نیز با سیطره فضای مجازی و هدف قرار دادن پایه های اعتقادات دینی در این فضا آیا صحیح است نوجوانان را به جای کمک با تقویت اندیشه دینی با کاستن از ساعات دینی به حال خود رها کنیم؟

محمدی پویا در توضیح مقدمه چهارم گفت: مقدمه چهارم هم برنامه درسی ملی است که در آن، تربیت دینی محور، مبنا تلقی شده است.

عضو کمیته تدوین کمیسیون تعلیم و تربیت مجمع عالی بسیج با اشاره به این مقدمات گفت: مسلماً دست اندرکارانی که این تصمیمات را اتخاذ نموده اند، افرادی متعهد و دغدغه مند هستند، اما با این مقدمات و با مستفاد از مبانی سند تحول بنیادین نمی توان کاهش ساعات درس دینی را به سند تحول بنیادین مستند نمود و اگر اولین برداشت از سند در توجه به مبانی اعتقادی و دینی، کم کردن ساعت درس دینی باشد، اخلاقی ترویج می شود که از مبانی معنویت دور خواهد شد.

وی اظهار داشت: این صحیح نیست که بگوییم چون ساعات دینی در دوره ابتدایی افزایش پیدا کرده است ما از ساعات دوره متوسطه کم کنیم زیرا اولا این نحوه میانگین گرفتن صحیح نیست و نتیجه منطقی از آن استنتاج نمی شود و ثانیا جنس شبهات و تفکرات دوره ابتدایی و متوسطه متفاوت است و مرحله تفکر انتزاعی در دوره متوسطه شکل می گیرد که در این دوران، نوجوان آموزش بیشتری را در حوزه دین و معارف اسلامی می طلبد.

محمدی پویا در خصوص محول شدن بار آموزش درس دینی به دروس دیگر گفت: این ایده که کتب دیگری نیز طراحی شود که در راستای ارزشها بوده و یا معلمان دروس دیگر نیز ضمن تدریس خود مفاهیم را چنان آموزش دهند که عناصر الگوی هدف گذاری برنامه درسی ملی یعنی تفکر و تعقل، ایمان و باور، علم ، عمل، اخلاق، با یکدیگر و در مجموع تحقق یابد، بسیار پسندیده است اما قبل از این تصمیمات، این پرسش اساسی مطرح می شود که آیا معلمانی را پرورش داده ایم که این نوع بینش و مهارت را داشته باشند و بتوانند همه این اهداف و عناصر را با یکدیگر در نظر بگیرند؟!

وی با بیان این که  حتی اگر قرار بر این باشد که کاهش تعداد ساعات درسی داشته باشیم، قبل از آن باید مقدماتی فراهم آید، تصریح کرد: باید محتوای غنی و با کیفیتی  وجود داشته باشد که اگر از تعداد ساعات هم کم شد، به آموزش لطمه ای وارد نشود و دیگر این که؛ پرورش معلمانی با بینش و مهارت که بتوانند در آموزش دروس مختلف، چنان عملکردی داشته باشند که با اهداف سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی سازگار باشد. اما متأسفانه از این مقدمات غافل شده ایم.

دیدگاه شما

آخرین اخبار