12. ارديبهشت 1395 - 11:32   |   کد مطلب: 10205
نویسنده کتاب "زنی از تبار الوند" بیان داشت :
باید عرصه را برای جوانان نویسنده بازگذاشت
نویسنده کتاب "زنی از تبار الوند" در گفتگویی صمیمانه با خبرنگار شبنم ها اظهار داشت:باید عرصه را برای جوانان نویسنده بازگذاشت.
جوانان, نویسنده گی, زنی از تبار الوند

به گزارش شبنم ها، متولد ماه اردیبهشت، ماه سرسبز و زیبای خدااست، کودکی خود را درعوالم داستانهای پدر با شور و هیجان سپری کرد، پدری که داستانهای دنباله دار را هر شب برای بچه های خود تعریف می کرد و پیوند آنها را با زبان و ادبیات کهن فارسی بیش از پیش گره زد، به این ترتیب ذهن خلاق و روح سرکش نویسنده ما بال و پر کرد و بر قله موفقیت لانه گزید و تبدیل شد به نویسنده فاخر استان خانم مونا اسکندری نویسنده داستان های دفاع مقدس ....

از همان دوران کودکی علاقه خاص به نوشتن در وی پدیدارشده به طوریکه خیلی زود مورد توجه قرار گرفت....

خانم مونا اسکندری نویسنده ای است که بیشتر در زمینه داستانهای کوتاه قلم آزمایی کرده و مضامین کارهای او مبتنی بر ادبیات دفاع مقدس و ارزشی است.

 اینک گپ و گفتی با این هنرمند دوست داشتنی استان همدان/

 

خانم اسکندری لطفا خودتان را کامل معرفی کنید؟

مونا اسکندری هستم متولد اول اردیبهشت ماه 1361 ... در سال ۱۳۸۱ رشته الهیات با گرایش فلسفه را در دانشگاه دنبال کردم، مادرم به عنوان یک زن هم امور داخلی منزل را مدیریت می کرد و هم درخارج از منزل در کار و فعالیت خود موفق بود از جمله پست های مادرم، مشاور استاندار در امور بانوان، ریاست امور مالی اداره پست همدان و چند سال نیز مسئول اجرایی انتخابات و به عنوان معتمد همدان در انتخابات فعالیت داشت. اما پدرم نیز در کار و حرفه خود موفق بوده و به عنوان رئیس  خدمات درمانی نیروهای مسلح فعالیت داشت .. والدین من همیشه با همفکری و کمک یکدیگر کارهای منزل را مدیریت می کردند.

 

خانم مونا اسکندری شما در  حوزه دفاع مقدس نیز قلمی توانا دارید چطور شد با این مضمون قلم زدید؟

در ابتدا باید بگویم که استعداد در نویسندگی بسیار مهم بوده و پشتوانه استعداد من خاطره بود خاطره هایی که از زمان کودکی با داستانهای دنباله دار پدرم در ذهنم نقش بست و ماندگار شد و استعداد نهفته مرا روز به روز شکوفاتر کردخواندن کتاب و روزنامه در خانه ما همواره مورد توجه بود و پدرم با آوردن روزنامه به خانه و خواندن آنها مرا به سمت و سوی ادبیات بیش تر سوق داد، همه این عوامل ذهن خلاق مرا آماده یادگیری و پرورش فکر و اندیشه کردو چندی نگذشت که متوجه توانایی خودم در حیطه نگارش شدم اما در خصوص قلم زدن در حوزه دفاع مقدس باید اعتراف کنم که جبهه و جنگ در خانواده  من امری مقدس بوده و به عنوان ایدئولوژی خانواده مطرح می شد مادرم همیشه به این موضوع اعتقاد داشت که افرادی که به صحنه های جنگ وارد شدند انسانهایی خاص هستند و در همه حال مدیون آنهاخواهیم بود.

 

خانم اسکندری در چه جشنواره ای شرکت کرده اید؟ چه جوائز و لوح تقدیرهایی کسب کرده اید؟

کسب رتبه نخست بخش داستان «نخستین جشنواره ملی فرهنگی هنری نماز»،  دیپلم افتخار و کسب رتبه نخست داستان کوتاه بخش کودک و نوجوان «نهمین جشنواره ملی شعر و داستان جوان»، کسب رتبه نخست بخش داستان کوتاه کودک و نوجوان جشنواره «داستان انقلاب» را از افتخارات در حوزه ادبیات می دانم.

 

 

خانم اسکندری چند سالی است که دیگر شما را در جشنواره هایی که برگزار می شود نمی بینیم ، دلیل این امر چیست؟

من معتقد هستم که همیشه باید میدان رابرای معرفی و شناخت جوانان نویسنده باز گذاشت، با اعتقاد به این موضوع تصمیم گرفتم تا دیگر در جشنواره ای شرکت نکنم و فضا را در اختیار جوانان قرار دهم و خود را از گردونه رقابت کنار کشیدم در همین راستا به  عنوان داور جشنواره فصل " داستان حوزه هنری" و داور جشنواره سراسری "نماز" فعالیت ادبی خود را دنبال کردم.

 

 

خانم اسکندری شما در تشییع پیکر شهدای گمنام استان همدان حضور داشتید، آیا خاطره ای ازتشییع پیکر مطهر این شهدا دارید؟

من به صورتی کاملا اتفاقی وارد مسجدی که پیکر این شهداء در آنجا بود حضور پیدا کردم، با دیدن این صحنه سجده شکر بجا آوردم، از تک تک شهدا به خاطر این افتخارتشکر کردم ....ده شهید گمنام، روستا به روستا و شهر به شهر گشتند و من اتفاقاتی را که در طی این چندروز دیدم به عنوان سفرنامه به نگارش درآوردم، کودکانی را دیدم که معنای شهید و شهادت را نمی فهمیدند  اما آن چنان پا به پای کاروان شهدا می دویدند و دیدن این صحنه برای ما لذتی وصف ناپذیر داشت و اشک را از دیدگانمان سرازیر می کرد، همراهی با کاروان شهدا در این شش روز لذتی وصف ناپذیر را برای من به ارمغان آورد و دوست داشتم که دوباره این صحنه ها برایم تکرار می شد.

 

کتاب  "زنی از تبار الوند" از آثار بی نظیر شماست ، لطفا درباره این کتاب توضیح دهید؟

 تالیف کتاب"زنی از تبار الوند" از طرف استانداری همدان در سال ۹۰ پیشنهاد شد تا  قسمتی از زندگی خانم دباغ که به عنوان حامل پیام امام خمینی به گورباچف به شوروی رفت را به تصویر بکشم، از خصوصیت خاص این کتاب این بود که با رویکردی زنانه تالیف شدو با این دید که خانم دباغ به عنوان یک زن عاشق خانواده خود است به  نگارش درآمد، افرادی که در شخصیت خانم دباغ تاثیر گذاشته تا بتواند  شکنجه ها را تحمل کند گوشه چشمی نشان داشتم باید اضافه کنم که این کتاب نگارش ساده ای  دارد تا برای عوام نیز قابل درک باشد و مخاطب را جذب نماید.

 

اما سخن پایانی

متاسفانه نویسندگان خارج از استان بیشتر هنرمندان استانی مورد توجه مسوولین هستند و باید بگویم که نویسندگان ما درحوزه کودک و نوجوان استعداد درخشانی دارند و از نمونه آن " دختر شینا" خانم ضرابی زاده است متاسفانه از کتابها تقدیر شایسته ای انجام نگرفته و امیدوارم که مسئولین به نویسندگان استان بیش تر بها دهند.

 

انتهای پیام /

دیدگاه شما

آخرین اخبار