6. مهر 1399 - 11:50   |   کد مطلب: 9264
جمیله عابد، دارنده دکترای ارتباطات جمعی و مطالعات اسلامی از دانشگاه وین، 40 سال پیش به اسلام گروید. او انقلاب اسلامی را پس از قرن‌ها تلاش مسلمانان برای برقراری حکومت اسلامی، اتفاقی امیدبخش می‌خواند و معتقد است که کشورهای غربی قادر نیستند تلاش مجدانه ایران برای استقرار یک حکومت اسلامی در بطن دنیای سکولار و ارزش چنین تلاشی را درک کنند.
انقلاب اسلامی ایران و زنان جهان
به گزارش شبنم ها به نقل از مهر خانه ، تأثیر انقلاب اسلامی ایران بر دیگر کشورها و جوامع، بارها مورد بررسی افراد و گروه‌های مختلف قرار گرفته ‌است. در یک دسته‌بندی کلی، این تأثیرات را می‌توان بر کشورهای غربی و کشورهای اسلامی بررسی کرد. در ادامه، به نقش و تأثیر انقلاب اسلامی و تأثیر آن بر سایر کشورها، با تأکید بر زنان می‌پردازیم.
 
بررسی تأثیر انقلاب اسلامی بر زنان دیگر کشورها، موضوعی است که در راستای تفکر «صدور انقلاب اسلامی» مطرح شده و قابل ارزیابی است. در بررسی حاضر، با مروری بر آثار تولیدشده در این زمینه، این آثار در سه دسته اصلی ارایه می‌شوند: تأثیر انقلاب اسلامی بر زنان فرهیخته و زنان غیرمسلمان؛ تأثیر انقلاب اسلامی بر زنان در کشورهای اسلامی؛ و تأثیر انقلاب اسلامی در روند حضور زنان در بیداری اسلامی.

تأثیر انقلاب اسلامی بر زنان فرهیخته و زنان غیرمسلمان
بارونس اما نیکولسون (Baroness Emma Nicholson)‌ عضو سابق مجلس اعلای انگلستان و فرستاده تجاری دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلستان، در سال ۲۰۱۴ به عراق، و از حامیان بنیاد خیریه عمار (برای عراق)، یکی از سرآمدترین چهره‌های زن غربی حامی جمهوری اسلامی است. او که از جمله در جریان فتوای امام خمینی برای مرگ نویسنده «آیات شیطانی» از رویه جمهوری اسلامی حمایت و سلمان رشدی را محکوم کرده بود، انقلاب اسلامی ایران را در مقایسه با انقلاب‌های تاریخی فرانسه (۱۷۸۹) و روسیه (۱۹۱۷) دارای زمینه‌های معنوی و لذا احیاکننده معنویت، نه تنها در جهان اسلام، که در جهان ادیان ابراهیمی برمی‌شمارد.

ماریا خسوس مرینو (Maria Jesus Merino) مدرس دانشگاه اکسترمدورا در اسپانیا و نگارنده مقاله «زن و دموکراسی انقلاب اسلامی» که در کنفرانس بین‌المللی «انقلاب اسلامی و چشم‌آنداز آینده» ۱۳۸۳ تهران ارایه شد، بر نقش پررنگ زنان در انقلاب اسلامی و به‌عنوان نیروی عمده دوران پس از انقلاب تأکید می‌کند. او ادراک غرب از نقش اجتماعی زنان در ایران را به‌دلیل هم‌زمانی این نقش‌آفرینی در عرصه خانوادگی و اجتماعی، دچار سردرگمی و خطاآمیز برمی‌شمرد. خسوس مرینو آزادی‌های به‌دست‌آمده زنان در اثر انقلاب را در حوزه‌های آموزش و اشتغال دانسته و بر نقش زنان به‌عنوان «راویان اجتماعی» که فعالانه درصدد احقاق حقوق خود هستند، تأکید می‌کند. او بر موفقیت زنان ایرانی برای پیشبرد اهداف و حقوق خود بدون مورد تهدید قراردادن ارزش‌های سنتی و خانوادگی صحه گذارده و زنان ایرانی را از این جهت پیشتاز زنان عرب می‌داند.

پاکنام رشاد حسن خلیل الشرقاوی، دکترای علوم سیاسی از قاهره با موضوع تز «پدیده‌های انقلابی و انقلاب ایران»، جمهوری اسلامی را نمونه‌ای از تلاش برای برون‌رفت از بحران‌های موجود، منطبق بر چارچوب‌های ارزشی و هنجارهای فرهنگی برمی‌شمرد.

لورن میرزا (Lorraine Mirza) نویسنده، روزنامه‌نگار و فعال حقوق شیعیان ساکن آمریکا است. او که در خانواده‌ای یهودی زاده شد، در نوجوانی به اسلام گروید و پدرش نیز در اواخر عمر در تبعیت از او اسلام آورد. میرزا، جمهوری اسلامی را نخستین حکومت اسلامی بعد از حکومت رسول‌الله (ص) می‌دانست و به‌عنوان خبرنگاری که موضوع حقوق بشر را در کشورهای اسلامی دنبال می‌کرد، جمهوری اسلامی را نمونه‌ای موفق در این زمینه قلمداد می‌نمود که به‌ویژه برگزاری انتخابات منظم و دموکراتیک در آن قابل توجه است.

جمیله عابد، دارنده دکترای ارتباطات جمعی و مطالعات اسلامی از دانشگاه وین، ۴۰ سال پیش به اسلام گروید. او انقلاب اسلامی را پس از قرن‌ها تلاش مسلمانان برای برقراری حکومت اسلامی، اتفاقی امیدبخش می‌خواند و معتقد است که کشورهای غربی قادر نیستند تلاش مجدانه ایران برای استقرار یک حکومت اسلامی در بطن دنیای سکولار و ارزش چنین تلاشی را درک کنند.

آنا آلکساندرنا کوریلوا، هنرمند و روزنامه‌نگار ترکمنستانی، انقلاب اسلامی را آغاز راه تنها کشوری می‌داند که در جامعه مدرن ارزش‌های دینی در آن بر ارزش‌های سیاسی، ملی و غیره غالب است و الگویی انجیلی ارایه می‌کند که مورد پسند حامیان ماتریالیسم، الحاد، لیبرالیسم، و صهیونیسم نیست. کوریلوا ملت ایران را رها از روند انحطاط و بحران معنوی غرب دیده و به‌دلیل رهابودن اقتصاد آن از سلطه سرمایه‌داری آمریکایی می‌ستاید. او موضع قوی ایران در حمایت از فلسطین را تحسین می‌کند و گنجینه‌های فرهنگی اعم از شعر و موسیقی و معماری و هنر خطاطی آن را منحصربفرد می‌شمارد.

ایمان وانسیا راپتی، روزنامه‌نگار روزنامه بیزنس، اهل آفریقای جنوبی است. او انقلاب اسلامی و تلاش مردم ایران برای صیانت از آزادی خود را نشانه‌ای از تحکیم وحدت و اعتقاد مردم ایران می‌داند. راپتی امام خمینی (ره) را الهام‌بخش ستم‌دیدگان به‌خصوص در آفریقای جنوبی می‌داند و او را اسوه‌ای سیاسی- عرفانی برمی‌شمارد.

ملیکا صالح بگ بوسنوی، نویسنده اهل سارایوو و صاحب کتاب «حکومت اسلامی؛ ترجمه و شرح کتاب امام خمینی (ره)» است. ملیکا در سفرهایی که به‌دلیل تبعید از سوی حکومت کمونیستی سابق در یوگوسلاوی بر او تحمیل می‌شد، با منطق و شرایط جهانی آشنا شد و در همین اثنا بود که نظراتش در باب جمهوری اسلامی شکل گرفت. او انقلاب ایران را الهام‌بخش خود در پیوستن به جنبش انقلاب اسلامی جهانی ذکر می‌کند.

نازنین کریم، چشم‌پزشک کنیایی ساکن انگلستان است که پس از مطالعه درباره انقلاب اسلامی، سفری به ایران داشته است. او بعد از شیفتگی در شخصیت امام خمینی (ره)، کتابی با عنوان «دروغ درباره ایران بس است» نگاشت.

دکتر عفاف الحکیم بسانی از لبنان بر آن است که انقلاب اسلامی بخشی از جامعه که همانا زنان هستند را به عرصه اجتماع آورد. او معتقد است این انقلاب نه تنها توجه شیعیان، که تمامی رسانه‌های غربی را نیز معطوف به خود ساخت. عفاف الحکیم انقلاب ایران را الهام‌بخش انقلاب و جنبش‌های لبنان می‌داند که شروع پیروزی تاریخی علیه صهیونیسم را رقم زد.

(در همین زمینه: فعالیت‌های حزب‌الله لبنان برای زنان از زبان مشاور سید حسن نصرالله در امور زنان)

تأثیر انقلاب اسلامی بر زنان کشورهای اسلامی
مرتضی شیرودی در مقاله‌ای که در سایت راسخون منتشر کرده است، تأثیر گسترده انقلاب اسلامی را بر «هوشیاری سیاسی» مردان و زنان در کشورهای اسلامی تبیین می‌نماید. او عنوان می‌کند که تشکل‌های انقلابی پس از انقلاب در ایران عامل گسترش ارتباط با مسلمانان سایر کشورها شد که خود حرکتی معکوس با حرکت رسانه‌های غربی در دروغ‌پراکنی علیه ایران را ایجاد کرد. در نتیجه این آگاهی‌رسانی که به‌صورت خودجوش آغاز شد، زنان در لبنان به انقلابی‌گری و فعالیت سیاسی روی آوردند؛ در ترکیه زنان برای اولین‌بار و با الهام از زنان ایرانی بر آن شدند که حفظ حجاب مترادف با انزوای اجتماعی نیست؛ ده‌ها هزار زن غیرمسلمان و غربی در نتیجه انقلاب اسلامی به اسلام گرویدند که علاوه بر پوشش اسلامی، مراقب مصرف مواد غذایی و رسانه‌ای خود نیز هستند.

به‌طورکلی، شیرودی تأثیر انقلاب اسلامی بر زنان جهان را در ارایه الگویی موفق از هماهنگی پوشش اسلامی و فعالیت اجتماعی می‌داند. برای نمونه، او به حضور موفق و سخنرانی پرمحتوای یک نماینده زن ایرانی در کنفرانس پکن اشاره می‌کند که تأثیری سازنده بر نگاه شرکت‌کنندگان به موضوع حجاب و زن ایرانی داشته است. شیرودی به‌نقل از لیز مارکوس، فعال جنبش زنان در اندونزی، توسعه اقبال عمومی زنان کشورش به حجاب و حتی ورود بحث حجاب به عرصه مد در اندونزی را نتیجه الگوبرداری از زنان ایرانی بعد از انقلاب، ذکر می‌کند.

شیرودی تأکید می‌کند که بعد از انقلاب اسلامی در ایران، تعداد دانشجویان با حجاب در دانشگاه‌های اردن افزایش یافته و در لیبی گرایش به حجاب اسلامی بالا رفته است. لذا، شیرودی اشاعه و صدور انقلاب اسلامی در دیگر کشورها را علاوه‌بر مخالفت با حکومت‌ها، مربوط به پوشش اسلامی به‌عنوانی منبعی هویت‌بخش در مقابل جنبش فمنیستی ذکر می‌کند که در شدیدترین شکل خود، تشرف به دین اسلام را از سوی غیرمسلمانان به‌همراه داشته است.

فاطمه فاطمی؛ عضو لویی جرگه افغانستان، معتقد است کشور افغانستان به‌دلیل مرز جغرافیایی مشترک و اشتراکات تاریخی، فرهنگی، و زبانی، از انقلاب اسلامی ایران تأثیر پذیرفته است. او با تأکید بر نقش زنان در پیروزی انقلاب در افغانستان، اشاره می‌کند که «زنان این کشور با الگوبرداری از زنان مسلمان در جریان انقلاب اسلامی ایران به پشتیبانی از انقلاب کشورشان پرداختند».

همچنین، بانو مروج، فعال فرهنگی- اجتماعی در کابل، معتقد است «انقلاب اسلامی سبب شد که مسئله حجاب به‌عنوان یک ارزش اسلامی و سنت نبوی نه‌تنها در ایران، بلکه در سایر کشورهای اسلامی نهادینه شود». به‌اعتقاد او، «امروز جمهوری اسلامی به‌برکت انقلاب اسلامی بهترین الگوهای زنان فدکار و خدمت‌گزار به اسلام را در جهان ارایه می‌دهد».

تأثیر انقلاب اسلامی در روند حضور زنان در جنبش بیداری اسلامی
فرزانه نیکوبرش‌زاده در مقاله خود تحت عنوان «کارکرد حجاب در بیداری اسلامی» بر یکی از مؤلفه‌های حضور زنان در بیداری اسلامی منطقه در سال‌ ۲۰۱۱ تأکید می‌کند. آن‌چه مورد توجه و تأکید نیکوبرش‌زاده در رابطه با این جنبش‌ها قرار دارد، حضور محجب زنان عرب در شورش‌های خیابانی است که در تناقض با جنبش‌های معمول زنان کشورهای عربی که عمدتاً بدون حجاب صورت می‌گرفت، است. نیکوبرش‌زاده، این تفاوت عمده را نتیجه منطقی الگوبرداری زنان این کشورها از یک نمونه موفق انقلاب؛ یعنی انقلاب اسلامی ایران می‌داند که در آن، حضور زنان انقلابی، حضوری محجب بوده است.

او در این مقاله بر محوریت یافتن «حرمت و کرامت زن»، «اسوه و الگوی فاطمی»، هماهنگی میان «حجاب اسلامی و فعالیت اجتماعی» و «حجاب به‌عنوان نماد فرهنگی و مبارزاتی زن مسلمان» در جنبش‌های بیداری اسلامی تأکید می‌کند که خود منبعث از الگوبرداری از انقلاب اسلامی ایران بوده است.

لازم به تأکید است، تأثیر انقلاب اسلامی بر الگوی حجاب و فعالیت مدنی زنان در کشورهای عربی، بیش از هر گروهی بر زنان شیعه در کشورهای عربی بوده است؛ چراکه به گفته محمدباقر حشمت‌زاده در مقاله «تأثیر انقلاب اسلامی ایران بر کشورهای اسلامی»، «تحرک فکری زن ایرانی در رابطه با نقش تاریخی حضرت فاطمه و دختر او حضرت زینب (س) شکل گرفته است؛ به‌ویژه که آن‌ها الگویی برای زنان شیعه هستند». درعین‌حال، تأثیر انقلاب اسلامی بر زنان سنی را می‌باید تأثیر و نفوذ گفتمان شیعی در منطقه دانست.

الگوهای زنانه‌ای که انقلاب اسلامی و شرایط پس از آن در اختیار کشورهای اسلامی در رابطه با زنان قرار داد، با محوریت اصل حجاب حوزه‌های متنوعی را از حضور زنان در عرصه‌های ورزشی گرفته تا اشتغال و بازار کارو تحصیل و حضور در عرصه تولید علمی، شامل می‌شود.

منابع
1.    http://www.gatestoneinstitute.org/4337/baroness-nicholson-iran-iraq
2.    http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=8089
3.    http://sahebnews.ir/179343
4.    https://rasekhoon.net/article/show-28627.aspx
5.    http://old.ido.ir/a.aspx?a=1391041801
6.    http://alwahabiyah.com/fa/Article/View/1368
7.    http://libportal.imamreza.ac.ir/documents/10157/259591
8.    http://www.ibna.ir/fa/doc/report/40468
9.    http://avapress.com/vdch6znzw23niwd.tft2.html
10.    http://karamad.info/tag/%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D9%8...

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار