24. مرداد 1394 - 10:36   |   کد مطلب: 6934
نسل جوان هر کشوری سرمایه های آن کشور محسوب می شوند، سرمایه ای که با به فعلیت درآمدن آن می تواند موجبات رشد در هر جامعه ای باشد اما سوال اینجاست که این سرمایه های اصلی جامعه در کجا می توانند به رشد واقعی که همان کمال انسانیت است برسند.
توجه به سنگرهای انسان سازی ضرورتی که مورد غفلت واقع شده است

به گزارش شبنم ها، جوانان دارای روحیه عاطفى، زود رنج و شکننده هستند  ولی اگر با آنان با صداقت و احترام برخورد شود به سهولت مى‏ توان در این دوره از حیات در عمق دل و صفاى قلب آنان نفوذ کرد و خمیر مایه جوانی را به سوی کمال انسانیت شکل داد.

اما این گروه فعال و پر جوش و خروش جامعه ، که آینده ساز این این مرز و بوم اند باید در مکانی امن  و محیطی خدایی رشد پیدا کنند تا بتواند در دریای مواج و پر تلاطم جامعه حضور مفید و موثر داشته باشند.

این مکان امن در جامعه اسلامی و فرهنگ مسلمانی چه جایی بهتر از مسجد می تواند باشد که اولین مدرسه مسلمانان برای پرورش انسان کمال یافته توسط پیامبر اکرم (ص) بوده است.ولی متاسفانه در سال های اخیر به دلیل تهاجمات فرهنگی توجه به سلامت روح و ارتقای آن  گاهی  خصوصا در نسل جوان مورد توجه کمتری قرار گرفته است.

این حضور کمرنگ در مدرسه انسان سازی در این برهه از زمان باعث شد گریزی داشته باشیم بر دلایل عدم این حضور در مساجد که مکان انسان سازی و پرورش روح آدمی است.

علل عدم حضور برخی جوانان در مساجد

یکی از دختران دانشجو به خبر نگار ما گفت: کمرنگ شدن اعتقادات مذهبی خانواده، و عدم توجه و تربیت مذهبی فرزندان توسط خانواده ها را بیان کرد.

 محمد رضا مرادی : بیشترین علت را در عدم جذابیت مساجد و وجود سرگرمی ها و مشغولیات کاذبی چون تلویزیون، موبایل و دانست.

یکی از بانوان همدانی از دلایل عدم حضور جوانان در مساجد می گوید: دور بودن مساجد به منزل ما  یکی از دلایل است و دلیل دیگر کنجکاوی و برخی خانم ها در زندگی خصوصی و تاهل و تجرد دختران ،  اینکه این قبیل افراد به محض حضور دختران در مساجد پرس و جوی خود را آغاز می کنند که آیا شما مجرد اید یا متاهل و یا چرا  تا کنون ازدواج نکرده ای ؟ و صحبت هایی از این قبیل...

سمیه .ر بیان کرد: در حال حاضر فقط کارکرد مساجد شده فقط نماز و سخنرانی های تکراری که شاید امروزه  دیگردغدغه و مسئله جامعه ما نباشد.

یکی دیگر از جوانان محله انتقادش از انتخاب خادم یا متولی مساجد که اغلب افراد پیر و کم حوصله هستند و با روحیات و نوع پوشش امروز جوانان هیچ آشنایی و علاقه ای ندارند بود که بر خود بد و زننده این افراد مانعی بر سر حضور جوانان در مساجد است.  

مولود . ر می گوید شاید بتوان یکی از دلایل عدم این حضور را در بانوان علاوه بر کارهای خانه که عموما در وقت نماز به اوج خود می رسد مانند آماده کردن نهار و شام و سر و سامان دادن فرزندان و بدرقه آنان به مدرسه و ...  توزیع  نا متعادل امکانات که معمولا  تمامی آن  به بخش مردان متوجه است دانست  چرا که بانوان به بحث نظافت مرتب بودن وبهداشت بیشتر اهمیت می دهند اما متاسفانه مشاهده می شود که محل اجتماع خانم ها هم از نظر كمّی و هم از نظر كیفی ، جاذبه لازم را ندارند و گاهی هم دافعه دارند . از نظر نور، تهویه، فرش ، مسیر رفت وآمد و و مهمتر از همه نداشتن قسمتی کوچک به عنوان حسینه در هر مسجد برای حضور بانون امری ضروری است.

نقش  ممتاز امام جماعت در جذب جوانان به مسجد

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان استان همدان در این باره گفت: در خصوص عدم حضور جوانان در مساجد و یا کمرنگ شدن این حضور یک سری عوامل مربوط به مساجد و مسئولین است که ازاهمیت بالایی برخوردار است ؛ از جمله فضای مساجد که برای قشر جوان جذاب نیست و معمولا با بهم ریختگی  و عدم نظم انضباط همراه است و این به هم ریختگی گاهی باعث دلزدگی افراد از مساجد می شود.

حجت السلام شورا قصری فر ادامه داد: گاهی نیز برخورد مسئولین اعم از هیت امنا و متولی مسجد وعدم وجود بر نامه های مدون به این موضوع دامن می زند.

وی افزود: اگر امروزه  جوانان با حضور در مساجد می توانستند همچون گذشته  برخی مشکلات  زندگی اعم ازاخلاقی واجتماعی و خانوادگی خود را را حل کنند با استقبال خوبی  در مساجد از جوانان رو به رو می شدیم.

قصری فر تصریح کرد : یک سری عوامل بیرونی نیز در این راستا قابل توجه است که مهمترین آن  نوع نگاه خانواده ها است .

خانواده به عنوان نخستین کانون تعلیم وتربیت نقش عمده‏اى در برقرارى ارتباط جوان با مساجد دارد و این نوع نگاه اگه نگاه مثبتی نیست باید اصلاح شودکه البته در این نوع نگاه نباید نقش تبلیغات سو ماهواره را نادیده انگاشت.

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان  استان همدان خاطر نشان کرد:  در میان تمام كسانی كه به گونه ای در اداره امور مسجد دخالت دارند ، امام جماعت دارای نقشی ممتاز و ویژه است  طوری‌كه صلاحیت‌ها، شایستگی‌ها، عملكرد، شخصیت و چگونگی برخورد او با جوانان به طور مستقیم برمسجد و جذب افراد از جمله جوانان اثرمی گذارد.      

وی با انتقاد از برخی ائمه جماعت گفت: متاسفانه در مجموعه حوزه علمیه آموزش خاصی برای طلابی که می خواهند امام جماعت شوند نداریم.

حجت السلام قصری فر ادامه داد: هیچ کدام از نهاد های سازمان اوقاف، سازمان تبلیغات، اداره ارشاد و حوزه علمیه، آموزش تخصصی برای  ائمه جماعت برگزار نکرده و صرفا بعد از اتمام تحصیل طلاب از لحاظ علمی؛ به کار گیری می شوند ؛ بنا بر این این افراد بعضا نمی توانند به عنوان مدیر فرهنگی  تاثیر گزاری عمل کنند.

وی  با بیان اینکه فرهنگ سازی در این موضوع می تواند کارگشا باشد گفت: مسجد بى گمان به عنوان سنگرى که از آغاز بناى آن تاکنون داراى نقش فرهنگى و آموزشى و تربیتى بوده است نمى‏تواند در خصوص نسل جوان و پرسش گر، ساکت و بى برنامه باشد واز آن طرف، جوان آرمان خواه و زیبا طلب که تشنه مذهب و عواطف دینى است نمى‏تواند نسبت به این مکان مقدس بى توجه باشد اما تمهیداتى لازم است تا بین این دو تعامل و پیوندى مستحکم ایجاد شود.

و اما یاد آوری چند راه کار هرچند تکراری ؛ باشد که تلنگری شود بر توجه به حضور در مکان مقدس انسان سازی  چرا که همانطور که امام راحل (ره) فرمودند : " مساجد سنگر است نگذارید سنگر ها خالی شود."

متأسفانه در روش‏هاى تبلیغى و جذب جوانان، بیش‏تر از روش‏هاى کلیشهاى و تکرارى و به صورت مستقیم استفاده مى‏کنیم و همین امر در بى علاقگى و گریز جوانان از نماز جواعت مؤثر بوده است.

مدرسه به عنوان خانه دوم مى‏تواند پل ارتباطى بین جوان و مسجد باشد.جوانان  و نوجوانان ما بیش‏تر اوقات خود را با محیط مدرسه و با تماس و گفتگو با مربیان مى‏گذرانند و بدیهى است که گفتار و کردار آنان تأثیر بیش‏ترى دارد.

ودیگر اینکه لازم نیست شعائر دینى و تکالیف شرعى را بر جوانان تحمیل کرد که این کار عکس العمل منفى دارد بلکه کافى است کانون مذهبى را به صورت جذاب، عرضه نمود و فضاى صمیمى و خوشایندى را فراهم کرد. و در کنار هدایت بر همدلى تأکید ورزید.

 

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار