16. شهريور 1399 - 10:59   |   کد مطلب: 6621
پدیده مدگرایی در عصر حاضر از سوی بسیاری از جوانان و نوجوانان مورد توجه قرار گرفته و بسیاری از افراد این نسل مدهای غربی را شیک‌پوششی می‌دانند.
د، شیک‌پوشی یا بیماری عصر حاضر / لباس‌هایی که نماد غرب در تار و پود آن نمایان است

به گزارش شبنم ها، گردشی کوتاه در خیابان‌ها و پاساژهای سطح شهر خواهیم دید که ویترین‌های مغازه‌ها با لباس‌های رنگارنگ و مدلهای گوناگون در معرض دید مشتریان است، لباس‌هایی که به دلیل داشتن رنگ‌های زننده مشتریان را به خود جذب می‌کند اما با کمی دقت، نماد غربی را در تار و پود بسیاری از این لباس‌ها می‌توان احساس کرد.

 

به یکی از پاساژهای شهر سنندج می‌روم، لباس‌فروشی، مانتو فروشی، پارچه‌فروشی و روسری‌فروشی بخشی از مغازه‌های این پاساژ را به خود اختصاص داده است، در میان این مغازه‌ها که در خیابان‎‌ها و سایر پاساژهای شهر کم نیستند؛ وارد مغازه‌‌ای شدم که لباس کودکانه عرضه می‌کرد، دو مشتری همراه با کودک خود به دنبال انتخاب لباس بودند، مادری که دست پسربچه چهار یا پنج ساله خود را در دست گرفته بود با انتخاب یک پیرهن و یک شلوار از فروشنده خواست تا اجازه امتحان لباس را بدهد. فروشنده لباس مورد نظر را به مادر داد و آنها را به اتاق کوچکی که برای امتحان لباس توسط مشتریان در گوشه‌ای از مغازه قرار داشت، راهنمایی کرد.

 

پس از چند دقیقه مادر لباس را به فروشنده پس داد و گفت لباس کمی تنگ است آیا سایز بزرگتری دارند، فروشنده با لبخندی که بر لب داشت، گفت مدل این لباس به همین شکل است و سایز بزرگتر آن برای کودک شما بزرگ خواهد بود. مادر با گفتن این جمله که متاسفانه نوع دوخت لباس کودکان هم تغییر کرده و متناسب با سن آنها نیست مغازه را ترک کرد.

 

با نگاهی کلی به لباس داخل مغازه‌ها به راحتی می‌توان فهمید که حتی لباس کودکان هم با مدل‌های مختلف رنگ و بوی ایرانی بودن را ندارند.

 

به مغازه مانتو فروشی که روبروی این مغازه قرار داشت وارد شدم. همانطور که مانتوها را نگاه می‌کردم متوجه شدم مانتوهایی که مدل‌های ساده و بلندتری دارند پشت سایر مانتوهای رنگی و کوتاه قرار گرفته‌اند، دلیل این کار را از فروشنده پرسیدم و او با بیان اینکه خریدار مانتوهای ساده و بدون مدل مشتری چندانی ندارد، گفت: متاسفانه بسیاری از این مدل مانتوها که سال‌های گذشته خریداران بالایی داشت از سال گذشته در مغازه مانده و به فروش نمی‌رسند و روز به روز خریداران آن کمتر می‌شوند.

 

از او پرسیدم، چرا از سال گذشته! آیا طی سال اخیر است که مشتریان مانتوهای ساده و پوشیده کم شده‌اند؟ وی با اشاره به اینکه سال‌های قبل تعدادی مشتری تحصیلکرده و معلم برای خرید مانتوهای ساده مراجعه می‌کردند، گفت: با بازنشسته شدن این تعداد مشتری کم کم مشتریان این دست از مانتوها کم شدند و هر روز تعداد مشتریان مانتوهای کوتاه و رنگی که بیشتر دختران دانشجو و جوان هستند؛ بیشتر می‌شود.

 

وی با بیان اینکه متاسفانه با بدحجاب شدن افراد جامعه، فروشندگان البسه نیز گرایش بیشتری برای تامین کالاهای با رنگ و مد روز دارند، افزود: این تولیدکنندگان هستند که با پیاده‌کردن مدهای غربی روی لباس‌ها موجب شده‌اند تا مردم نیز خواهان آن باشند.

 

وی گفت: بسیاری اوقات خریدارانی هستند که به دنبال لباس‌هایی متناسب با فرهنگ اسلامی هستند اما باید مغازه‌های زیادی را بگردند تا به کالای مورد نیاز خود دست یابند.

با تشکر از او از مغازه بیرون آمدم و به طرف یکی از فروشگاه‌های عرضه البسه زنانه که در همان خیابان بود رفتم با چرخی در فروشگاه و وجود لباس‌های کوتاه، بدون آستین، ساپورت‌های رنگی و لباس‌های مغایر با فرهنگ اسلامی سراغ فروشنده رفتم و با معرفی خود از او خواستم که در خصوص دلیل فروش اینگونه لباس‌ها که از سوی استفاده‌کنندگان آن مد روز نامیده شده و اینکه چرا روز به روز نوع دوخت لباس‌ها در حال تغییر است سوال کردم و او گفت: سلیقه مشتریان موجب شده که فروشندگان البسه برای حفظ مشتریان خود کالاهایی را به فروش برسانند که مشتریان بیشتری دارد.

 

این فروشنده که مردی حدود 50 ساله بود بیان کرد: من هیچگاه به دختر خود اجازه پوشیدن این لباس‌ها را نمی‌دهم اما متاسفانه برای اینکه مشتریانم را از دست ندهم و بتوانم هزینه زندگیم را تامین کنم مجبور به فروش لباس‌هایی هستم که خواست و سفارش مشتریان است.

 

وی گفت: اگر قرار است لباس‌هایی متناسب با فرهنگ این مرز و بوم به مردم عرضه شود لازم است مسئولان وارد کار شوند و اجازه تولید این نوع لباس‌ها توسط تولیدکنندگان را ندهند چرا که مغازه‌داران نیز اجناس خود را از تولیدی‌ها تهیه می‌کنند.

 

وی در ادامه خواستار پیگیری مسئولان شد و افزود: تا زمانیکه بخش دولتی نظارت متناسبی با بخش خصوصی(تولیدکنندگان پارچه و لباس) نداشته باشند هیچکدام از مغازه‌داران نمی‌توانند مانع فروش اینگونه اجناس شوند چرا که عرضه لباس با مُد روز توقع مشتریان را نیز روز به روز برای مُد جدیدتر بالا می‌برد.

 

*ترویج فرهنگ حجاب و عفاف نیازمند برخورد مناسب است

رئیس اتحادیه پوشاک‌فروشان شهرستان سنندج گفت: ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در این شهرستان نیازمند برخورد مناسب و اصولی است.

 

بهروز داداش‌پور با اشاره به اینکه در زمینه حجاب و عفاف، فرهنگی برخورد نشده است، افزود: با روندی که هم‌اکنون از نوع پوشش بدحجابی در جامعه شاهد هستیم به وضوح دیده می‌شود که کار از برخورد گذشته و در برخی موارد برخورد با این مسئله از سوی مسئولان نتیجه عکس داشته است.

 

وی بیان کرد: پوشش نامناسبی که در جامعه دیده می‌شود نیاز به فرهنگسازی اساسی دارد و باید عمیق‌تر به این موضوع از سوی مسئولان پرداخته شود.

 

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان نیز در ترویج بدحجابی مقصرند، گفت: باید تولیدکنندگان ما بپذیرند لباسی که عرضه می‌کنند متناسب با شان و جایگاه مردم منطقه ما نیست.

 

رئیس اتحادیه پوشاک فروشان شهرستان سنندج اضافه کرد: باید با تولیدکنندگان لباس‌های نامناسب و مغایر با ارزش‌های اسلامی برخورد شود و مسئولان این مهم را کنترل کنند.

 

داداش‌پور با بیان اینکه ما انقلاب کردیم تا آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی را ماندگار نماییم، گفت: مردم ما از مسئولان توقع دارند و تنها بخش خصوصی نمی‌تواند در این کوتاهی‌ها مقصر باشد.

وی در پایان اظهار کرد: باید ابتدا از خودمان شروع کنیم تا بتوانیم در راستای اصلاح جامعه متناسب با فرهنگ و آیین این منطقه تلاش کنیم.

 

*پوشیدن ساپورت و مانتوهای کوتاه جنگ با عفت است

یکی از بانوان محجبه شهر سنندج نیز با اعلام اینکه برای خرید یک لباس که پوشش کامل داشته باشد باید تمام مغازه‌های سطح شهر را گشت، گفت: متاسفانه فرهنگ اسلامی رو به کمرنگ شدن است و فرهنگ غربی روز به روز در جامعه ما در حال پیشروی است.

 

سعیده لشکری افزود: زن مسلمان چادر را هدیه نور چشمی رسول خدا می‌داند نه اسباب خجالت و حقارت و گوهر وجودش را در صدف عفت نهان می‌کند نه اینکه با ساپورت و مانتوهای کوتاه و رنگارنگ به جنگ عفت برود.

 

وی با بیان اینکه مقوله عفاف و حجاب فقط شامل پوشش بدن نیست، عنوان کرد: عفاف در کلام در نگاه در رفتار و کردار نمود دارد و یک زن عفیفه مسلمان حرمت حریم‌ها را باید بداند و محرم و نامحرمش مشخص باشد.

 

 وی اضافه کرد: دختران جامعه امروز باید بدانند حیا و حجاب محدودیت نیست بلکه مصونیت است و  در نهایت اگر زنان قدر و قیمت خود را بدانند و از پوشیدن لباس‌هایی که برگرفته از فرهنگ غربی است بپرهیزند الگو و نمونه‌ای برای زنان تمام جوامع خواهند شد و از بسیاری از گزندها و آسیب‌های اجتماعی در امان خواهند بود.

 

*حمایت مسئولان از تولیدکنندگان لباس بومی مانع مدگرایی است

زهره لطفی از دانشجویان رشته طراحی دوخت هم نظر خود را در خصوص طرح لباس‌ها اینگونه بیان کرد: طراحان لباس برای ارائه طرح‌های جدید و عقب نماندن از رقابت با سایر طراحان به دنبال مدل‌هایی هستند که برگرفته از فرهنگ‌های غربی است و هیچ سنخیتی با نوع پوشش ایرانی – اسلامی ندارد.

 

وی گفت: به عقیده من باید از مراکز دانشگاهی و آموزشگاه‌هایی که خیاطی و طراحی لباس را آموزش می‌دهند شروع شود و طرح‌هایی در کتاب‌های دانشگاهی به علاقمندان این رشته آموزش داده شود که برگرفته از فرهنگ غربی نباشد.

 

وی با بیان اینکه می‌توان برای بازگرداندن فرهنگ اسلامی در نوع پوشش مردم اقداماتی انجام داد، افزود: مسئولان فرهنگی می‌توانند با ایجاد رقابتی بین طراحان لباس و تولیدکنندگان آن رغبت آنها را برای تهیه لباسی در خور شان جامعه اسلامی بیشتر کنند و در عوض آنها را در خرید لباس‌های بومی و پوشیده حمایت نمایند.

وی اضافه کرد: متاسفانه بسیاری از مدارس سطح شهر سنندج و یا ادارات سفارش لباس‌های خود را از تولیدی‌های خارج از استان می‌خواهند و این باعث شده که طراحان لباس داخل استان به فکر ایده و طرح‌هایی مغایر با فرهنگ اسلامی باشند تا بتوانند با ارائه طرح‌های گوناگون و مدل‌های مختلف نظر مشتریان را جلب نمایند.

*حجاب از اصلی‌ترین نمادهای فرهنگی دینی است

یکی از کارشناسان امور فرهنگی استان کردستان نیز با اشاره به اهمیت حجاب و عفاف بیان کرد: باید به حجاب بیش از یک پوشش نگاه کرد چرا که از اصلی‌ترین نمادهای فرهنگ دینی حجاب است و جایگاه ارزشمندی در دین مبین اسلام دارد.

محمد روشنی افزود: با فرهنگ‌های متکثری روبرو هستیم و بیشترین هدف این فرهنگ‌ها در نوع پوشش، مصرف‌گرایی است.

وی با اشاره به اینکه نباید از اصل خود و فرهنگ اصیل دور شویم، اظهار کرد: باید یک فرهنگ پویا داشته باشیم و در برابر تغییرات هوشیارانه عمل کنیم.

وی اضافه کرد: نباید اجازه دهیم که در تغییرات فرهنگی ایجاد شده حل شویم بلکه باید به شیوه مطلوب خود را با آن تغییرات سازگار کنیم.

 

*بانوان مدگرایی را راهی برای پذیرفته شدن در اجتماع می‌پندارند

استادیار دانشگاههای کردستان نیز با اشاره به اینکه بیشتر خانم‌ها پوشش به روز را عاملی برای پذیرفته شدن می‌دانند، گفت: متاسفانه دختران جامعه امروز ما گمان می‌برند که تنها با پوشش روز می‌توان توسط جنس مخالف پذیرفته شد و با حجاب کاملا منزوی خواهند شد.

 

زلیخا گلی‌زاده خاطرنشان کرد: باید با ترویج پوشش درست که متناسب با فرهنگ جامعه ماست میزان اعتماد به نفس را در دختران بالا برد.

 

*کاهش ازدواج و افزایش طلاق پیامد بی‌حجابی است

لیلا حکیمی از دانشجویان علوم اجتماعی نیز یکی از عوامل بدحجابی را خودنمایی بیان کرد و گفت: برخی زنان جامعه به بیماری خودنمایی گرفتارند و گمان می‌کنند با استفاده از لباس‌های مختلف محبوبیت عمومی خواهند داشت.

 

وی یادآور شد: در بسیاری مواقع دیده شده برخی افراد بی‌حجاب خود را کمتر و پایین‌تر از سایر افراد می‌پندارند و با استفاده از لباس‌های مد روز و آنچنانی، عقده حقارت خود را آشکار می‌کنند.

 

وی کاهش ازدواج، افزایش طلاق، افزایش خشونت علیه زنان، کاهش میزان بازدهی در کسب علم و دانش را از پیامدهای بدحجابی ذکر کرد و گفت: باید به جوانان چه پسر و چه دختر آموخت که حفظ حجاب و ارزش‌های اسلامی می‌توانند مانع بسیاری از آسیب‌های اجتماعی باشند و این امر نیازمند آموزش صحیح و درست است.

 

*بزهکاری ارمغان مدگرایی مبتنی بر خودنمایی است

مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان گفت: مد و مدسازی پدیده‌ای است که در دنیای امروز به نحو چشمگیری گسترش یافته و این چالش بزرگ اجتماعی به شکلی بی‌سابقه در لایه‌های اجتماعی جوامع نوین ریشه دوانده است.

 

حجت‌الاسلام مسعود صفی‌یاری یادآور شد: مخالفت با مد و مدگرایی به معنای مخالفت با تنوع و مدگرایی نیست، بلکه تنوع و نوگرایی نیاز طبیعی و فطری هر انسان به ویژه بانوان است اما تقلید مُد و افتادن در دام‌هایی که عوامل استعماری برای زدودن هویت و از بین بردن مبانی اعتقادی ملت‌ها و حاکمیت فرهنگ ابتذال در جوامع گسترانیده شایسته جامعه دینی و اسلامی ما نیست.

 

وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در خصوص شاخص‌های مد و مدگرایی مثبت فرموده‌اند که مدگرایی به شرطی که تقلید از مدل‌های اروپایی و ترویج لباس شهرت نباشد و موجب اسراف و تبذیر نگردد و حجاب با فرهنگ ملی و دینی خودمان باشد، عیبی ندارد.

 

وی اضافه کرد: اگر دختران و بانوان به شاخص‌های دینی و ملی خود در پوشش و آرایش توجه نکنند و آن را محترم ندانند در دامی خواهند افتاد که چشم‌انداز روشنی ندارد.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان اظهار کرد: دشمن با ابزار مد و مدگرایی به میدان آمده و در این جنگ از هرآنچه که دارد مایه می‌گذارد و هویت ملی و دینی مردم به ویژه جوانان را نشانه رفته است.

 

حجت‌الاسلام صفی‌یاری در پایان با بیان اینکه اگر مدگرایی بر پایه لذت‌گرایی، فردگرایی، سنت ستیزی و خودنمایی و نادیده گرفتن ارزش‌های اخلاقی و اهداف انسانی شکل بگیرد منفی است، گفت: این نوع مدگرایی جامعه را دچار بحران هویت و بی‌ثباتی می‌نماید و ارمغانی جز اصالت مادی‌گرایی، پریشانی، افسردگی، بزهکاری، اعتیاد و غیره ندارد.

 

گرچه بدحجابی و مدگرایی در بسیاری از افراد جامعه به ویژه بانوان، نه به دلیل مخالفت با دین بلکه از روی سهل‌انگاری و بی‌توجهی است اما باید پذیرفت که این سهل‌انگاری‌ها موجب افزایش پدیده بی‌حجابی در جامعه شده است، شهید مطهری در کتاب مسئله حجاب بیان کرده روزی خواهد رسید که پیشتازان غربی ماهیت پدیده برهنگی به عنوان بیماری عصر را اعلام خواهند کرد، با این وجود آیا زمان آن نرسیده که این پدیده امروز به عنوان یک بیماری در عصر حاضر شناخته و چاره‌ای برای درمان آن اندیشیده شود؟

 

گزارش از عدالت ناصری- فارس

{jcomments on}

دیدگاه شما

آخرین اخبار