20. تير 1395 - 10:00   |   کد مطلب: 11021
یکی از فرشندگان همدانی گفت: اجناس ما همه ترک است و مدل لباس های وارداتی درست شبیه لباس های دوخت ایران است و این نشان دهنده این است که طراحان داخلی هیچ دخالتی در طراحی لباس های بازار ندارند.

به گزارش شبنم همدان ،

هفته حجاب و عفاف بهانه ای است برای تهیه گزارش و پرداختن به بسیاری از مسائل و بحران های جامعه در این زمینه. حجاب یکی از منطقی ترین مسائلی است که در دین اسلام وجود دارد و بر روی آن تاکید ویژه ای شده است . خداوند در قران کریم در آیه ۳۱ سوره نور و همچنین در آیه ۵۹ سوره احزاب دو بار دستور به حفظ حجاب و پوشش داده است. بزرگان دین و اهل بیت پیامبر نیز بارها بر اهمیت حجاب تاکید کرده اند و یکی از واجبات برای زنان مسلمان حفظ حجاب است . از سوی دیگر دلایلی مانند  ارزش والای زن، آرامش زن ، تحکیم خانواده و استواری جامعه باعث اهمیت این موضوع شده است.

با توجه به اینکه جوانان بیشتر تمایل به خودنمایی دارند و در مورد مسئله حجاب آسیب پذیر تر هستند  خبرنگار سایت شبنم همدان برای تهیه گزارش به دانشگاه آزاد اسلامی رفته  و با تعدادی از دانشجویان هم صحبت شده است .

 به سراغ چند خانم دانشجو در رده های سنی ۲۰ تا ۲۲ سال رفتیم در مورد حجاب با آنها گفتگ کردیم. نظر اکثریت آنان در مورد حجاب این است که حجاب پوششی است که باعث حفظ زن از دید نامحرم می شود و شخصیت او را از نظر اجتماعی حفظ کرده و برای زنان بسیار مهم است.
اکثر  آن ها معتقد بودند حجاب زنان منافاتی با آزادی آنان در جامعه ندارد و به راحتی می توانند به فعالیت خود در جامعه ادامه دهند. اما یک دانشجوی تربیت بدنی عنوان کرد  در بعضی از رشته های ورزشی به دلیل محدودیت های حجاب ، امکان ادامه ی ورزش و پیشرفت در سطوح بین المللی برای بانوان وجود ندارد.
به سراغ  استاد صادقی سیاح یکی از اساتید دانشگاه ازاد اسلامی همدان رفتم که تحصیلاتش در زمینه تاریخ تشیع است و نظر او را در مورد حجاب پرسیدیم.

از  نظر وی حجاب جامعه با ید مطابق با چیزی باشد که در قرآن آمده است. وقتی قرآن مستقیماً به چادر اشاره کرده  و خداوند در آیه ۵۹ سوره ی احزاب فرموده که به همسران و دختران مسلمانان و  دیگر زنان جامعه بگویید جلباب بپوشند ، تا  از زنان غیر مومن در جامعه شناخته شوند، باید زنان مسلمان با چادر و پوشش اسلامی در جامعه حاضر شوند. وی معتقد است زنان نباید با پوشش نا مناسب باعث تحریک جوانان و رواج فساد در جامعه شوند. در دین اسلام آمده است که خانم ها در نماز نیز باید حجاب داشته باشند حتی اگر کسی آنها را نبیند.  این تأکید نشان دهنده ی ارزش والای زنان از دیدگاه اسلام است. او همچنین عنوان کرد حجاب نه تنها برای بانوان محدودیت ندارد بلکه مصونیت به همراه دارد. یک خانم بی حجاب یا بد حجاب نمی تواند به راحتی در محیط های مردانه وارد شود اما یک خانم با حجاب بدون هیچ مشکلی می تواند در این محیط ها تردد کند بدون اینکه نگران تعرض به حریم شخصی اش باشد.

استاد سیاح می گوید اگر از خود خانم های بی حجاب نیز بپرسیم برایشان مشکل و حتی غیر ممکن است که وارد چنین محیطی شود ولی باحجاب به راحتی میتوان در آن محیط تردد کرد بنابراین حجاب نه تنها محدودیت نیست بلکه آزادی است.
از نظر وی باید جوانان را قانع کرد که خود به سمت حجاب بیایند و آن را برگزینند. در حال حاضر با توجه به تبلیغات و عدم توجیه دینی و شرعی مردم وهجمه ی عظیم رسانه های غرب که نشان دهنده ی دشمنان بسیار زیاد جمهوری اسلامی ایران است باید تلاش بسیاری نمود. او در این باره به گفته ی رابرت مورداگ مدیر ۶۰ شبکه ماهواره ای اشاره می کند و می گوید فرهنگ های غربی زنان و مادران ما را نشانه گرفته اند  و ما باید برای دختران برنامه داشته باشیم .
صادقی سیاح برخی افراد و مسئولان را مقصر میداند که در لباس دین هستند اما با بیان  آزادی مردم موجب ترویج بدحجابی می شوند  زیرا منظور خود را از آزادی بیان نکرده اند و  مردم به اشتباه آزادی را در بدحجابی یا اختلاط تصور می کنند.

صانعی یکی از دختران جوان است  که خودش ظاهر امروزی  دارد. او 21 ساله و متاهل است و پاسخش به سوالات متفاوت است. او حجاب را نسبی می داند و می گوید فرهنگ هر جامعه ای در نوع حجاب آن جامعه موثر است. از او خواستیم  بیشتر توضیح دهد . می گوید مثلا تنوع رنگ های موجود در جامعه حجاب را متفاوت می کند. شهر همدان تنوع کمی در لباس بانوان دارد اما این تنوع در شهر تهران یا حتی شهر هایی مثل شیرازو کردستان خیلی بیشتر است .  اگر یک خانم در همدان شلوار قرمز با مانتو یاسی بپوشد واقعا جلف و زننده است و با حجاب او منافات دارد اما همین لباس در تهران کاملا عادی است و اصلا جلب توجه نمی کند. او طرفدار مد روز است و معتقد است باید  طبق مد روز لباس بپوشیم . او به مانتو های جلو باز مانتو های عبایی، ژیله های کوتاه و مانتو های آستین کوتاه اشاره می کند و می گوید وقتی خود جامعه این نوع لباس ها را رواج می دهد و همسر من شاهد زنان با پوشش های اینچنینی است از من هم توقع امروزی بودن دارد. صحبت ها این دانشجو ما را به سمت بازار پوشاک می کشاند

به فروشگاههای معتبر پوشاک بانوان سر زدیم که سالهاست در زمینه لباس های مد و مدل های روز فعال هستند. این فروشگاهها پر است از مانتو های بلند و گشاد اما بدون دکمه. مانتو های کوتاه و تنگ و بدن نما و مانتوهای مشکی که از نیمه با پارچه های گیپور و توری دوخته شده است. از چند نفر از مشتریان که در حال انتخاب مانتو بودند پرسیدم چرا مانتوی بدون دکمه می خرید؟ آنها می گفتند مد بازار همین است و مدل لباس های همه فروشگاهها مثل هم است. آنها  معتقد بودند مد آن چیزی است که در بازار وجود دارد.

از فروشنده یکی از فروشگاهها پرسیدم چه چیز باعث می شود که مدل لباس های شما از یک سبک خاص پیروی کند . چرا هیچ مانتوی بلند و دکمه داری در لباس های شما نیست؟  او میگفت این چیزی است که در بازار موجود است و طراحان برای هر فصلی لباس های جدید طراحی می کنند و ما با توجه به موجودی بازار اجناس خود را می خریم. اکثر مشتریان هم متقاضی همین نوع لباس هستند.

 یکی از فروشندگان مدعی بود اجناسش همه برند ترک است و تنها لباس های اورجینال می فروشد. جالب اینجاست که مدل لباس های وارداتی درست شبیه همان لباس های قبلی است و این یعنی همه از یک مد پیروی می کنند . این نکته نشان می دهد که طراحان داخلی هیچ دخالتی در طراحی لباس های بازار ندارند و این لباس ها درست با همان شکل و طرحی که طراحان در خارج از کشور برای کشور ما و فرهنگ سازی در نظر گرفته اند وارد بازار ما می شود.

با دیدن این مسائل سوالات متعددی به ذهن می رسد. وقتی همه لباس های پر فروش و مورد توجه بازار طراحی کارشناسان خارجی هستند پس طراحان ایرانی چه کار می کنند؟ چرا هیچ نظارتی بر تولید  و پخش پوشاک انجام نمی شود و هیچ نهادی بر هماهنگی پوشاک موجود در بازار با فرهنگ ایرانی  اسلامی نظارت ندارد؟

 ارگان های ذی ربط که بودجه های چند هزار میلیاردی را برای مسائل فرهنگی در نظر می گیرند کجا هستند که نتیجه کار خود را در ویترین فروشگاههای شهر و بر تن زنان و دختران ایرانی ببینند؟! اگر بودجه های فرهنگی واقعا در زمینۀ فرهنگ اسلامی جامعه خرج می شود پس چرا بر حجاب و عفاف جامعه نتیجه عکس دارد.

اینجاست که یک خلا بزرگ در برنامه ریزی فرهنگی جامعه احساس می شود. شاید ضعف ما در جذب جوانان چنین چالشی را در جامعه به وجود آورده است. اگر بخشی از بودجه های فرهنگی برای فرهنگ پوشاک هزینه شود  و با صرف هزینه از طراحان خوش ذوق ایرانی برای تولید طرح ها  و لباس های زیبا و جذاب و در عین حال اسلامی بهره بگیریم و در بازار این لباس ها عرضه شوند قطعا جوان زیبا پسند ایرانی به لباسی با فرهنگ ایرانی گرایش بیشتری خواهد داشت تا مدهای غربی.

انتهای پیام / ن

تصاویر تکمیلی: 
برچسب‌ها: 

دیدگاه‌ها

خوب بود
سلام و عرض خسته نباشید...گزارش کاملی بود..امیدوارم هرچه که جلوتر میرویم از این نوع گزارشات بیشتر مشاهده کنیم.. به نظر من این مشکل نیاز به فرهنگ سازی زیادی دارد تا باعث آگاهی جوانان ایرانی شود..که متاسفانه در امر فرهنگ سازی به شدت غقلت شده....به نطر من خانوم های ما بدون داشتن اطلاعی از مد فقط کورکورانه تفلید میکنند...
سلام بابت پستهای زیبا و آموزنده که افکار بیشتری از افراد بخصوص بانوان جامعه ما را باز میکند سپاس گذارم.

دیدگاه شما

آخرین اخبار