7. آبان 1402 - 8:51   |   کد مطلب: 25292
شبنم ها گزارش می دهد؛
یک قدم تا هوشمندسازی طرح زوج و فرد
با وجود ترافیک سرسام‌آور مخصوصا در خیابان‌های منتهی به میدان مرکزی شهر همدان، اجرای هوشمند طرح زوج و فرد می‌تواند گره ترافیکی شهر را باز کند البته شهروندان نیز باید برای ثمربخشی این طرح در اجرای آن کوشا باشند.

به گزارش شبنم ها با افزایش جمعیت شهرها شاهد افزایش تردد در خیابان‌ها هستیم که منجر به ترافیک می‌شود.

ترافیک چندسالی است که در همدان رو به افزایش است و با توجه به اینکه هرچه به مرکز شهر نزدیک می‌شویم بازارها، مکان‌های تاریخی و تعداد ادارات بیشتر می‌شود ساعات ترافیک در این مناطق نیز افزایش می‌یابد.

 

راه‌ حل‌های زیادی برای کنترل ترافیک مورد بررسی قرار گرفته که بهترین آن‌ها اجرای طرح زوج و فرد در مناطق پُرتردد شهر است؛ از اسفندماه سال قبل بود که با اجرای این طرح به صورت آزمایشی شاهد کنترل نسبی ترافیک مخصوصا در ساعاتی از عصر بودیم.

 

بیشتر از همه رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی از اجرای این طرح رضایت داشتند چرا که قبل از اجرای آن معتقد بودند ترافیک باعث کم‌شدن مسافر و کاهش تعداد تردد درون شهری آن‌ها می‌شود.

 

با اعلام مسؤلین مربوطه قرار بود طرح زوج و فرد پس از ایجاد زیرساخت‌ها از نیمه مِهرماه امسال آغاز شود که البته با تأخیر مواجه شده است.

 

رضایت مردم از طرح زوج و فرد

 

یکی از شهروندان در گفتگو با خبرنگار ما  با بیان اینکه طرح زوج و فرد تأثیر زیادی در کاهش ترافیک داشته است گفت: این طرح بسیار خوب بود اما در ابتدا توسط مردم جدی گرفته شد و سپس توجه‌ها به آن کم شد.

 

وی تاکید کرد: بارها با پلاکی که ورود آن ممنوع است وارد محدوده شده‌ایم اما جریمه‌ای اعمال نشده که نشان می‌دهد این طرح به طور رسمی اجرایی نشده است.

 

برخی از مردم به طرح زوج و فرد اهمیت نمی‌دهند یکی دیگر از شهروندان که در خیابان شریعتی مغازه دارد گفت: طرح زوج و فرد زمانی تأثیرگذار است که مردم آن را رعایت کنند.

 

این فرد با بیام اینکه اگر پلاک‌ها را نگاه کنیم شاهد آن هستیم که مردم طرح زوج و فرد را رعایت نکردند تصریح کرد: ماه اسفند و بهمن گذشته ترافیک در ساعات اوج شلوغی کنترل شد اما بعداز آن دوباره شرایط به روال سابق بازگشت.

 

شهروند دیگری با اشاره به اینکه طرح زوج و فرد خوب عنوان کرد: مسئولین باید به فکر مردم هم باشند که ساعت‌ها برای رفتن به مقصد خود معطل آمدن تاکسی یا اتوبوس نشوند.

 

هوشمندسازی طرح زوج و فرد در همدان درحال نهایی شدن است

 

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان در گفتگو با خبرنگار شبنم ها در خصوص اجرای طرح زوج و فرد در همدان گفت: این طرح از اسفندماه سال قبل در راستای نیاز مردم و شهرستان بررسی و با کمک نیروی انسانی آغاز شد.

 

سرهنگ نعمت‌الله زنگنه با اشاره به وضعیت خاص محدوده مرکزی همدان که دارای بازار و واحد‌های صنفی است افزود: ترافیک سنگین مخصوصا در برخی از ساعات خاص باعث شد تا طرح زوج و فرد را اجرا کنیم.

 

وی خاطرنشان کرد: این طرح در همه استان‌ها و شهرستان‌های کشور به صورت هوشمند و مکانیزه انجام می‌شود و تلاش فرمانداری همدان، شهرداری و پلیس راهور این است تا در همدان نیز هرچه سریع‌تر هوشمندسازی شود.

 

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان با بیان اینکه هوشمندسازی طرح زوج و فرد در شهرستان همدان درحال نهایی شدن است گفت: قرار بود این طرح از ۲۲ مِهر ماه آغاز شود اما مشکلاتی وجود داشت که در حال رفع آن‌ها هستیم.

 

سرهنگ زنگنه عنوان کرد: در حال حاضر دوربین‌ها در محل خود نصب شدند و مرحله نهایی و خطا‌سنجی این طرح به پایان رسیده اما همه اقدامات به اتمام نرسیده است.

 

وی با اشاره به اینکه مطالبات زیادی از جمله صدور کارت تردد از سوی ساکنین و کسبه‌ای که در محدوده طرح ترافیک هستند وجود دارد افزود: در صدد رفع تقاضای افراد هستیم تا با آغاز طرح هوشمند و سیستمی با مشکلی مواجه نباشیم.

 

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان با تاکید براینکه طرح زوج و فرد هیچ وقت تعطیل نشده است گفت: این طرح تا آغاز سیستمی به صورت دستی توسط نیروهای پلیس راهنمایی و رانندگی اجرا می‌شود و از شهروندان تقاضا داریم به آن توجه کنند.

 

یک قدم تا هوشمندسازی طرح زوج و فرد

 

اجرای هوشمند طرح زوج و فرد در کاهش ترافیک تآثیرگذار خواهد بود اما فراهم‌سازی زیرساخت‌ها نیز در این خصوص اهمیت دارد.

 

به طور مثال اگر قرار است طرح زوج و فرد اجرا شود، باید وسایل حمل و نقل عمومی نیز افزایش داشته باشند و در همه خیابان‌ها در دسترس شهروندان باشند تا به راحتی بتوانند به مقصد خود بروند.

 

با وجود ترافیک سرسام‌آور مخصوصا در خیابان‌های منتهی به میدان مرکزی شهر قطعا اجرای هوشمند طرح زوج و فرد منجر به افزایش رضایت عمومی می‌شود البته مردم نیز باید این طرح و قانون را رعایت کنند و با احترام به آن در راستای کاهش بار ترافیکی شهر مؤثر باشند.

 

گفتنی است طرح زوج و فرد خودروها در محدوده خیابان‌های پاسداران، میرزاده عشقی، میدان جهاد، خیابان فلسطین، خیابان شهیدان بهادربیگی، بلوار غبار همدانی، بلوار نیروی انتطامی، بلوار بدیع الزمان، خیابان هفده شهریور، خیابان شهید چیت سازیان و خیابان طالقانی اجرا می‌شود.

 

انتهای خبر/

دیدگاه شما

آخرین اخبار