28. شهريور 1402 - 12:03   |   کد مطلب: 25219
کارشناس سلامت روان معاونت بهداشتی همدان:
خودکشی پدیده شوم اجتماعی که جنسیت و تحصیلات نمی‌شناسد
کارشناس سلامت روان معاونت بهداشتی همدان گفت: این نوع رفتار یک نوع دادخواهی برای دیده شدن و طلب کمک از دیگران است.

حمید رنجبران در گفتگو با خبرنگار شبنم‌ها، عنوان کرد: مشخصاً در استان همدان در رابطه با خودکشی جزء ده استان با آمار بالاست.

 

رنجبران افزود: موضوع خودکشی یک موضوع تلخی‌است که وقتی اتفاق می‌افتد هم فرد و هم خانواده‌ها را درگیر می‌کند. وی با پرداختن به قسمت مثبت این مسئله، عنوان کرد: خودکشی قابل پیشگیری است و می‌شود با ایجاد حساسیت‌ها، یافتن آگاهی و معارفی در این خصوص، رفتارهای خود آسیب رسان را کمتر کنیم.

 

کارشناس  برنامه‌های سلامت روان معاونت بهداشتی همدان با اشاره به اینکه خودکشی از شروع تولد آدمی در این کره خاکی وجود داشته، افزود: عوامل بسیار زیادی از قبیل بیمارهای روانی، سابقه ژنتیکی، تنگناهای اجتماعی و اقتصادی و…  در بوجود آمدن این پدیده شوم اجتماعی دخیل است. باورهایی رایج و غلطی که در بین عموم مردم در رابطه با خودکشی وجود دارد.

 

وی با اشاره به باور اشتباهی که می‌گویند افرادی که قصد خودکشی دارند فقط در مورد آن حرف می‌زنند، تصریح کرد: همه باید نسبت به صحبت‌های در مورد خودکشی افراد حساس باشند چرا که ممکن است حرف زدن در مورد مرگ ساده باشد اما ممکن است فرد طرح و برنامه‌ای برای این پدیده شوم داشته باشد.

 

رنجبران با بیان باور غلط دیگر که هرکسی که خودکشی کند از سلامت روان بی‌بهره است، اذعان داشت: بسیاری از افرادی که اقدام به خودکشی می‌کنند گاهاً از افراد منطقی و با تحصیلات بالا هستند، بنابراین خودکشی نه جنس می‌شناسد و نه تحصیلات و …

 

این کارشناس  برنامه‌های سلامت روان درباره دیگر باور غلط رایج در بین مردم مبنی بر اینکه فردی که بخواهد خودکشی کند کسی نمی‌تواند مانع او باشد، گفت: حتی احساسات افرادی که کاملاً افسرده هستند، در مورد خودکشی و ادامه حیات در نوسان است و گاهی به جایی می‌رسید که فرد دیگر دلیلی برای ادامه حیات نمی‌یابد، آنجاست که افراد می‌توانند باحمایت‌ها و کمک‌های خود فرد را این مخمصه نجات دهند.

 

وی با بیان باور نادرست رایج دیگر، کسی که قصد خودکشی دارد تمایلی به کمک گرفتن از دیگران ندارند، تاکید کرد: اقدام به خودکشی یک نوع طلب کمک است، این نوع رفتار یک نوع دادخواهی برای دیده شدن و طلب کمک از دیگران است.

 

رنجبران افزود: درست است که روش دادخواهی این افراد اشتباه بوده و خارج از حوزه مقصد درست است اما انگیزه این افراد نیاز کمک است.

 

وی خاطرنشان کرد: مطالعات نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ درصد افرادی که اقدام به خودکشی داشتند در شش ماه قبل بدنبال کمک‌های پزشکی بوده‌ و به پزشک عمومی مراجعه کرده و از دردهایشان شکایت کرده‌اند.

 

این کارشناس بیان داشت:  شاید این افراد مستقیماً به موضوع خودکشی نپرداخته‌اند اما اگر پزشکان هشدارها و نشانه‌های این رفتار را در آنها بییند شاید بتواند کمکش کند.

 

رنجبران در پایان یادآور شد: یک باور غلط رایج دیگر در میان مردم، نپرداختن به بحث خودکشی است، ما باید صریح و صادقانه در مورد افکار و احساسات افراد در شروف خودکشی صحبت کرده و درمورد اینکه چگونه می‌شود به این افراد کمک کرد به بحث و گفتگو پرداخته تا بتوانیم راه‌ حل‌های مناسب برای پیشگیری این امر قبیح پیدا کنیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه شما

آخرین اخبار