30. ارديبهشت 1398 - 9:09   |   کد مطلب: 22851
افزایش و بی ثباتی قیمت ها در سایه خواب مسئولین
روح گرم روزه داری هم نتوانست بازار زولوبیا و بامیه را گرم کند
این روزها یکی از دغدغه های بزرگ مردم افزایش و بی ثباتی قیمت ها در بازار است که آثار آن را بر سفره های افطار میتوان دید. مردم از دولت تقاضای ثبات و تعدیل قیمت ها را دارند.

به گزارش شبنم ها 

در حالیکه عده ای با نشر شایعات  سعی دارند اذهان عمومی را به سمت نا امنی سیاسی و جنگ بکشانند ، در بطن جامعه افزایش قیمت ها و نرخ تورم نسبت به سالهای پیشین گوی سبقت را ربوده و در برخی موارد خود به مطلبی خنده دار و غیر واقعی تبدیل شده است. اکثر کالاها با  افزایش نجومی قیمت ها  مواجه شده اند که بسته به نوع اقلام از 100  تا بیش از 200 یا 300 درصد در نوسان است. در طی  ماه مبارک رمضان سال جاری  کالاهای مصرفی و اساسی به حدی گران شده اند  که اقشار کم درامد مجبور به حذف این اقلام اساسی  از  سبد غذایی خود هستند .

در این آشفتگی بازار خبرنگار نافع برای اطلاع از قیمت کالاهای اساسی به میدان مرکزی شهر همدان رفته و از اوضاع بازار گزارش می دهد.

قیمت قند نقل مجالس

قند  یکی از کالاهای اساسی است که این روزها به نقل مجالس تبدیل شده و در هر محفل و میهمانی  صحبت از قیمت بی ثبات آن است و متاسفانه در سال جاری با افزایش چند برابری قیمت مواجه شده است. به سراغ اولین مغازه کلی فروشی می روم و یک کیسه پنج کیلویی قند ابرار طلب می کنم. قیمت 34 هزار تومان اولین قیمتی است که در بازار کلی فروشان همدان برای قند ابرار ثبت می کنم. دو مغازه آن سو تر قند ابرار 5 کیلویی را  37 هزار تومان می فروشد . به مسیرم ادامه می دهم و از مغازه های مختلف قیمت را سوال میکنم  نوسان و بی ثباتی قیمت باور نکردنی است.  و قیمت این نوع قند در مغازه های داخل بازار همدان به 40 الی 42 هزار تومان هم می رسد. عدم کفایت و نظارت مسئولان مربوطه بازار و مردم را پریشان  کرده است.

 

ربودن شیرینی سفره های افطار در سایه قیمت سنگین خرما

همه ماه رمضان را با طعم شیرینی خرما می شناسند و سفره های  افطار و سحر ماه مبارک با خرما رسمیت پیدا می کند. افطار کردن روزه، با شیرینی خرما حلاوت دیگری دارد و در دستورات اسلامی نیز توصیه شده است روزه داران با آب گرم و خرما افطار کنند. این روزها بازار خرما نیز پر حاشیه است. همه خوب به یاد دارند که سال گذشته خرمای مضافتی در بازار  با قیمت کیلویی 8 هزار تومان عرضه می شد. چیزی که مردم روزه دار با حسرت از آن یاد می کنند.  اما امسال خرما با قیمت 28 الی 36 هزار تومان عرضه می شود و افزایش چند برابری قیمت خرما سبب شده است برخی از خانواده ها شیرینی ماه رمضان را بر خود حرام کرده و این کالای اساسی را از سبد غذایی خود حذف کنند. قیمت بالای خرما طعم شیرین سفره های افطار و سحر را به یغما برده است. یک ساعت در بازار خرما پرسه می زنم تعداد افردی که برای پرسیدن قیمت خرما مراجعه می کنند بسیارند اما خریداران انگشت شمارند. هرکس می آید قیمت را می پرسد، مکثی می کند و سر افکنده بازمیگردد.

باید از مسئولین محترم بپرسیم چطور خرمای شیرین هنگام افطار از گلوی شما پایین می رود وقتی فشار اقتصادی و گرانی قیمت ها جای آن را در سفره های افطار بسیاری از مردم خالی کرده است.

 

روح گرم روزه داری هم نتوانست بازار زولوبیا و بامیه را گرم کند

زولوبیا و بامیه از شیرینی هایی هستند که فصلی می آیند و می روند. هر سال یک ماه بازارشان داغ می شود و فروشندگان تا سال بعد چشم به راه داغی این بازار می مانند.  هرساله زسم بر این است که  در سراسر کشور بچه ها و روزه داران کام خود را با شهد زولوبیا شیرین می کنند و رنگ طلایی آن زینت بخش سفره های افطار است. نرخ مصوب زولبیا و بامیه برای ماه مبارک رمضان 17 الی  18 هزار تومان تعیین شده است در حالی که سال گذشته 10 الی 11 هزار تومان بوده است  متاسفانه با توجه به افزایش قیمت  و علی رغم تعیین نرخ مصوب،  بی ثباتی و بی سامانی بازار موجب می شود برخی  شیرینی فروشی ها نیز از قیمت تعیین شده تخلف کرده و کالای خود را با قیمتی بیش از نرخ مصوب  عرضه می کنند.

 با یکی از تولید کنندگان شیرینی خانگی  به گفتگو می نشینم. از او میپرسم اوضاع بازار شما چطور است؟ سری تکان می دهد و سردی بازار بر چهره اش نقش می بندد.

 

لب به سخن می گشاید و از باب درد و دل می گوید: مواد اولیه خیلی گران شده است و این افزایش قیمت تاثیر مستقیم بر افزایش قیمت شیرینی و شکلات دارد . ما پارسال شکر را  کیلویی  2.5 الی 3 هزار تومان می خریدیم اما امسال قیمت شکر به 9 الی 9.5 هزار تومان افزایش یافته. بازار ما اصلا خوب نیست چون میزان تقاضای افراد نسبت به سالهای گذشته بسیار کمتر شده است. این روزها با توجه به افزایش قیمت ها و فشار اقتصادی ، مردم  ترجیح می دهند هزینه ای  که می خواهند برای خرید شیرینی و شکلات  صرف کنند به خرید مایحتاج ضروری اختصاص دهند. با تورم شدید پیش آمده، بازار ما شیرینی فروشان کساد است.

 

افزایش قیمت در بخش حبوبات و میوه ها و صیفی جات  نیز چشمگیر است و فقط با یک کذر در بازار و پرسیدن قیمت ها این افزایش و نوسان خود را نشان می دهد. اما سوال مهم این است که

چرا قیمت ها از یک مغازه به مغازه دیگر تا این حد تفاوت دارد؟

 مسئولین و نهادهای نظارتی دقیقا چه کاری انجام میدهند؟

چرا مغازه داران برای تعیین قیمت کالا از اتیکت قیمت استفاده نمی کنند ؟

این همه تنظیم بازار و نظارت که مسئولین شعارش را می دهند دقیقا کجای بازار باید دیده شود؟

و درد اینجاست که مشتریان برای اینکه  بتوانند کالای مورد نظر خود را  با قیمت منصفانه تری خریداری نمایند باید ساعت ها  از یک مغازه به مغازه دیگر برای پرس و جوی قیمت بروند تا کالای مورد نظر را با قیمت 2 تا 3 هزار تومان ارزانتر خریداری کنند.

از سوی دیگر نبود نظارت دقیق و شفاف سازی قیمت ها سبب سوء استفاده برخی از افراد شده است و نظارت دقیق در سطح کلان جامعه سبب شده است برخی سودجویان کالاهای اساسی مردم را با نرخ دلار 4200 تومان وارد و نرخ دلار روز عرضه نمایند .
انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار