27. مرداد 1397 - 11:15   |   کد مطلب: 21650
فعالیت 12 شرکت تاکسی اینترنتی فاقد مجوز مدیریت شهری در همدان، کسب و کار تاکسی‌داران همدان را بی‌رونق و درآمدهای آنها را کاهش داده است.
شبنم ها, shabnamha, تاکسی اینترنتی

به گزارش شبنم همدان به نقل از نافع

امروزه استفاده از وسایل نقلیه عمومی تقریباً به یک فرهنگ در بین شهروندان تبدیل شده و بیش از گذشته شاهد استفاده از وسایل نقلیه عمومی در شهرها هستیم که این امر مستلزم به کارگیری نیروهای بیشتر در این بخش و افزایش تعداد خودروهای حمل و نقل عمومی به منظور عدم استفاده از خودروهای شخصی و کاهش بار ترافیکی در سطح شهرهاست.

به منظور پاسخگویی به نیازهای شهروندان در استفاده از وسایل نقلیه عمومی، سازمان‌ حمل و نقل مسافر و بار در شهرداری‌ها و سازمان‌های تاکسیرانی و اتوبوسرانی اقدام به افزایش تعداد تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها در سطح شهر کردند که این اقدام نیز رضایت نسبی شهروندان را با توجه به خدمات ارائه شده در مناطق مختلف شهری به دنبال داشته است.

شهر همدان نیز از این امر مستثنی نبوده و به منظور رفع نیاز شهروندان به حمل و نقل عمومی، شاهد توسعه این ناوگان و افزایش تعداد اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها در سطح شهر هستیم؛ اکنون با فعالیت بیش از سه هزار و 500 تاکسی در سطح شهر همدان کمتر گلایه از کم بودن تاکسی شنیده می‌شود.

اما این روزها با توجه به شرایط اقتصادی پیش آمده، نوسان قیمت‌ها و عدم ثبات در بازار، شرایطی به وجود آمده که وضعیت اقتصادی تاکسی‌داران همدانی را بی‌ثبات‌تر از قبل کرده و تاکسی‌داران از کاهش درآمد خود به دلیل فعالیت تاکسی‌های اینترنتی گلایه می‌کنند.

پای درد دل هر راننده تاکسی که می‌نشینی صحبت‌هایی می‌شنوی که گاه بر ایفای نقش موثر سازمان‌های مرتبط در حمایت از تاکسی‌داران همدان تردید می‌کنی و بر این سخن صحه می‌گذاری که آیا مسئولانی که مدعی حضور و اجرای قانون در همه موارد هستند، نیستند که بر فعالیت تاکسی‌های اینترنتی بعضاً بدون مجوز مدیریت شهری و در نظر گرفتن قوانین لازم، در همدان نظارت داشته باشند؛ پس مسئولان قانون‌مدار و وظیفه‌شناس شهر کجا هستند؟

علاوه بر گلایه تاکسی‌داران، شهروندان نیز گلایه‌هایی در این خصوص دارند از جمله اینکه شهروندان بیان می‌کنند یکی از الزامات برای رانندگان تاکسی‌ها شرط تأهل، عدم سوء پیشینه، عدم استفاده آنها از سیگار و... است اما متأسفانه در تاکسی‌های اینترنتی شاهد فعالیت رانندگانی هستیم که مشخص است بدون در نظر گرفتن این موارد به کار گرفته شده‌اند.

به نقل از تاکسی‌داران واگذاری تاکسی به هر فرد در تاکسیرانی با عبور از هفت‌خان سختی در ارائه کارت شهری و سایر موارد به تاکسی‌داران صورت می‌گیرد و موارد مد نظر نیز هر سال به طور دقیق رصد و با پرداخت هزینه‌هایی که باری بر دوش تاکسی‌داران است انجام می‌شود، اما اکنون تاکسی‌های اینترنتی تبلیغ‌هایی در خصوص استخدام راننده با درآمد بلاا را مطرح می‌کنند و با افزایش هر روزه تعداد  تاکسی‌های اینترنتی در سطح شهر، منبع درآمدی تاکسی‌داران نیز به شدت کاهش یافته است.

در جلسه کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان که هفته گذشته با موضوع برون‌سپاری خدمت تاکسیرانی برگزار شد به این موضوع نیز پرداخته شد و رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان اظهار کرد: رفع دغدغه‌های تاکسی‌داران منجر به فراغ بال بیشتر و جابجایی مسافران با انگیزه بیشتری در بین رانندگان تاکسیمی‌شود.

گردان: تاکسی‌های اینترنتی زیر نظر هیچ سازمانی نیستند

کامران گردان با اشاره به فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در سطح شهر، گفت: تاکسی‌های اینترنتی زیر نظر هیچ سازمانی نیستند که این امر باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه با ورود تاکسی اینترنتی‌ها به عرصه جابجایی مسافر در سطح شهر، درآمد تاکسی‌های فعال کاهش یافته و به آنها ظلم شده است، بیان کرد: راهکارهای مختلفی به منظور جبران این موضوع برای تاکسی‌داران داریم از جمله اینکه در نظر است با مشارکت آی‌تاکسی، به منظور ثبات درآمد تاکسی‎داران، تاکسی‌ها به غیر از فعالیت خود در سطح شهر بتوانند به صورت اینترنتی نیز خدمات ارایه کنند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان افزود: پلیس در خصوص فعالیت شرکت‌های تاکسی اینترنتی‌ فاقد مجوز مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری به وظیفه خود عمل کند؛ تاکسی‌های اینترنتی خودروهای شخصی هستند.

مدیر سازمان تاکسیرانی شهرداری همدان نیز در این جلسه تصریح کرد: 12 شرکت تاکسی اینترنتی غیرمجاز در همدان فعالیت می‌کنند که به منظور جلوگیری از این امر چندین جلسه در استانداری برگزار و بررسی نکات امنیتی، اجتماعی و... را داشته‌ایم.

میلاد کریمی با تأکید بر اینکه مقاومتی برای جلوگیری از فعالیت تاکسی‌های اینترنتی فاقد مجوز وجود دارد، ادامه داد: منکر پیشرفت نیستیم اما فعالیت تاکسی‌های اینترنتی موجب بی‌نظمی و عدم رعایت برخی قانون‌ها شده است.

وی با بیان اینکه سازمان صنعت و معدن به یک قانون نظام صنفی در این خصوص اکتفا کرده است، خاطرنشان کرد: اسنپ مجوز کشوری دارد اما این شرکت مجوز مدیریت شهری ندارد.

مدیر سازمان تاکسیرانی شهرداری همدان یادآور شد: با توجه به پرداخت هزینه‌ها از سوی تاکسی‌داران به منظور دریافت کارت شهری و سایر خدمات، با فعالیت تاکسی‌های اینترنتی به تاکسی‌داران همدان ظلم می‌شود.

وی با اشاره به مشارکت شرکت آی‌تاکسی برای استفاده از ظرفیت تاکسی‌های سطح شهر برای ارائه خدمات و افزایش درآمد تاکسی‌ها، اظهار کرد: شرکت آی تاکسی فقط حق استفاده از تاکسی را برای ارائه خدمات دارد و در صورت اتمام ظرفیت تاکسی اجازه استفاده از خودروهای شخصی صادر می‌شود.

با توجه به جلسات برگزار شده در این خصوص و ارائه راهکارهای مختلف باید منتظر ماند و دید آیا تدابیر اندیشیده شده با توجه به شرایط اقتصادی فعلی، کمک حال رانندگان تاکسی و تاکسی‌داران خواهد بود و یا با اجرای طرح جدید بازهم مشکلاتی بر مشکلات آنها افزوده شده و بار مالی دیگری از سوی تاکسیرانی بر آنها تحمیل خواهد شد و با ادامه فعالیت تاکسی‌های اینترنتی همچنان این مشکل ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار