21. مرداد 1397 - 11:10   |   کد مطلب: 21640
مسجد در اسلام دارای اهمیت بسیار و پایگاه اجتماعی و فرهنگی شهر محسوب می‌شود، اما این موضوع در دارالمؤمنین همدان آن چنان بی‌اهمیت انگاشته شده که درب مساجد برای ساعت‌های طولانی بسته بوده و شهروندان و گردشگران برای اقامه نماز مشکل دارند.
مساجد همدان ,شبنم ها ,shabnamha

به گزارش شبنم ها به نقل از تسنیم  مسجد خانه امن الهی و پناهگاه دل‌های مشتاقی است که فارغ از هیاهوی کارهای روزمره برای خلوت گزیدن و راز و نیاز با پروردگار هستی به آن می‌شتابند.

مسجد به عنوان دژ محکم و خانه‌ای که از آن خداوند متعال است در دین مبین اسلام دارای اهمیت چندانی است به طوری که آیه‌های متعددی از کلام وحی و احادیث بسیاری بر ساخت، نگهداری و توجه به آن تأکید کرده‌اند.

اهمیت مسجد تا اندازه‌ای است که بنا بر حدیث نورانی از وجود مبارک امام ششم(ع) ثواب خواندن یک نماز در مسجد جامع شهر برابر 100 نماز، در مسجد محله 25 نماز و در مسجد بازار برابر 12 نماز است و نه‌تنها خواندن نماز که تلاش برای پاکیزگی، خوشبو کردن و رونق دادن به مسجد هم از ثواب بسیار زیادی برخوردار است.

شهر همدان با وجود پیشینه تاریخی و مذهبی دارای مساجد متعددی است که برخی از آن‌ها قدمت تاریخی دارند، مساجد کوچک و بزرگی که به سهم خود پذیرای نمازگزاران هستند و گاه در کنار اقامه نماز برنامه‌های فرهنگی متعددی هم دارند.

با این وجود مساجد شهر همدان دارای خلأ بزرگی هستند که در همه آن‌ها مشترک است، خلائی که این روزها با حضور گردشگران و مسافران تابستانی بیش از پیش احساس می‌شود.

تعطیلی مسجد برای ساعت‌های طولانی در طول روز از مهم‌ترین نقاط ضعف و مشکلات این مراکز دینی و فرهنگی است به طوری که درب مسجد پس از اقامه نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء-مگر در مواردی که مراسم دعا یا ختم اموات برقرار باشد- بسته می‌شود.

این رویداد ناخوشایند در حالی است که همدان به دلیل جاذبه‌های گردشگری، قدمت تاریخی و آب و هوای خنک‌تر نسبت به سایر استان‌ها میزبان مسافران بسیاری در طول سال به ویژه فصل تابستان است و بارها مشاهده‌شده که گردشگران برای اقامه نماز دچار مشکل شده‌اند زیرا هیچ مسجدی در شهر باز نیست.

از طرف دیگر افرادی که از روستاها و شهرستان‌های اطراف برای انجام کارهایی چون مراجعه به پزشک، خرید و غیره به مرکز استان آمده و سر اذان به مسجد نمی‌رسند هم برای اقامه نماز مشکل دارند.

تعطیلی مساجد در دارالمؤمنین همدان آن‌چنان دست‌خوش فراموشی شده که حتی در میدان مرکزی شهر همدان یا مکان‌هایی چون میدان آرامگاه بوعلی هم روزانه محل تردد بسیاری از مردم است یا اطراف کلینیک‌های پزشکی دولتی، درب هیچ مسجدی پس از اقامه نماز جماعت مگر برای چند دقیقه باز نیست.

این واقعیت تلخ تا اندازه‌ای است که گاه حتی اگر فردی چند دقیقه پس از پایان نماز جماعت و برای انجام یک فریضه الهی به مسجد مراجعه کند ناچار به تحمل کردن غرولندهای سرایدار و خادمان مساجد است که قصد بستن در و صرف نهار را دارند.

خادمان مساجد همدان حقوق نمی‌گیرند/ باز بودن مساجد در گرو تأمین معیشت سرایداران

معاون فرهنگی ستاد اقامه نماز استان همدان با تأیید این موضوع گفت: متأسفانه سرایداران و خادمان مسجدهای شهر همدان حقوق ثابت نداشته و به دلیل داشتن شغل دیگر و امرار معاش نمی‌توانند به‌طور دائم در مسجد حضور یابند.

حسن کرمی نور افزود: باز گذاشتن در مسجد بدون حضور خادم هم امکان‌پذیر نیست زیرا احتمال بروز مشکلاتی چون سرقت وجود دارد.

وی اعلام کرد: مسجدی که خادم آن دارای حقوق ثابت باشد در شهر همدان وجود ندارد و به همین دلیل هم نمی‌توان آن‌ها وادار به حضور بیشتر در مسجد پس از اقامه نماز جماعت کرد و باید ابتدا معیشت این افراد را تأمین کرد تا بتوان آن‌ها را مأمور به باز گذاشتن در مسجد برای مدت بیشتری کرد.

کرمی نور مطرح کرد: ستاد اقامه نماز تنها مسئول برپایی نمازهای جماعت در مساجد بوده و متولی پرداخت حقوق، بیمه و امور مادی خادمان و سرایداران مساجد، سازمان اوقاف است.

نبود منابع دولتی برای حمایت از مساجد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان هم در مورد حقوق و بیمه سرایداران مساجد به "تسنیم" گفت: قانون در مورد پرداخت حقوق سرایداران و خادمان مساجد تکلیفی بر عهده اوقاف نگذاشته و تنها بیمه این افراد با مشارکت اوقاف و هیئت‌امنای هر مسجد انجام می‌شود.

حجت‌الاسلام محمد کاروند افزود: چون مساجد به‌طور هیئت‌امنایی اداره می‌شوند، حقوق خادمان هم باید از طرف آن‌ها تأمین شود زیرا اعتبارات دولتی برای خادمان مسجد در نظر گرفته نشده و به جز مواردی چون مسجد جامع همدان که دارای موقوفه و منبع درآمدی است، حقوقی به سرایداران پرداخت نمی‌کنیم.

به گزارش تسنیم، تعطیلی مسجد در شهری که عنوان "پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین" را یدک می‌کشد آن هم در فصل گردشگری و سالی که قرار است همدان در نقطه اوج رویدادهای گردشگری قرار گیرد، موضوع بسیار مهمی است که نیاز به تأمل دارد.

ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات رفاهی و تغییر چهره شهر از کارهایی است که مسئولان استان در ماه‌های گذشته برای رونق بخشیدن به صنعت گردشگری کهن شهر همدان و آمادگی بیشتر برای پذیرایی از مسافران انجام داده و شایسته است که در کنار این موارد برای رونق بخشیدن به مساجد و زدودن غبار غربت از چهره آن‌ها هم کمر همت ببندند.

بی‌تردید اگر مسئولی به اهمیت مسجد به عنوان پایگاه دینی، فرهنگی و اجتماعی واقف باشد به همان اندازه برای آبادانی و روشن کردن چراغ آن تلاش می‌کند به ویژه اینکه بسیاری از مساجد فعال شهر همدان قدمت تاریخی نیز داشته و توجه به آن‌ها از رهگذر رونق گردشگری مذهبی هم قابل اهمیت است.

گزارش از سمیه مظاهری

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار