23. دى 1396 - 10:21   |   کد مطلب: 20353
کارشناس فضای مجازی ادامه داد :متاسفانه پیام رسان داخلی یک کپی ضعیف از تلگرام ایجاد نموده است و انتظار دارد مخاطبان تلگرام را یکباره جذب نماید در حالی که در طی سالهایی که کاربران از تلگرام استفاده کرده اند عیوب و نواقص ان مشخص شده است و در طی 3 سال به برطرف کردن انها اقدام نموده است.

شبنم همدان گزارش می دهد:

 

در کشور ما بیش از20میلیون نفر کاربر تلگرام هستند که پس از اجرای سیاست  فیلترینگ  تلگرام انتظار می رفت کاربران تلگرام  به  استفاده از پیام رسانهای  داخلی روی  بیاورند .اما اکثر کاربران تلگرام با استفاده از فیلتر شکن ها دوباره به تلگرام دسترسی پیدا کردند.

 

در خصوص استفاده  از فیلتر شکن ها و میزان استقبال از اپلیکیشن های داخلی گفتگویی با افراد جامعه انجام دادیم.

فریبا خدابنده لویی عضو فعال بسیج دانشجویی اظهار داشت : پس از اجرای سیاست فیلترینگ به علت اغتشاشات اخیر به استفاده از پیام رسان های  داخلی روی آوردم.

 

شبکه های اجتماعی و پیام رسان های داخلی انتظارات کاربران را برآورده نمی کند

خدابنده لویی اشاره اشت: در برنامه تلگرام در خواست ها و انتظارات  مخاطبین به خوبی برآورده می شد اما متاسفانه  در پیام رسان های داخلی  با توجه به اینکه  آمار مخاطبین یکدفعه  افزایش یافته است دچار مشکلات عمده ای شده اند. از جمله مشکلات  پیام رسان های داخلی بروزرسانی بسیار دیر و از سوی دیگر با توجه به اینکه  مخاطبان پیام رسان های داخلی قبلا از پیام رسان خارجی تلگرام  استفاده نموده اند که تمامی انتظارات آنها را برآورده می کرد.نمی توانند  کمبودهای پیام رسان های  داخلی را تحمل کنند. .پیام رسان های داخلی با افزایش یکباره کاربران و انتظارات بالای انها مواجه شده اند بنابراین پیام رسان های داخلی  قادر به پاسخگویی به نیاز مخاطبین نیستند به عنوان مثال در بخش اعلانات پیام من متوجه می شوم چند پیام دریافت کرده ام اما زمانی که به صفحه چت مورد نظر مراجعه می کنم پیامی مشاهده نمی کنم و یا همزمان با انلاین بودن مخاطبم پیام هایم برای او منتقل نمی شود گاهی اوقات نیاز دارم با مخاطب تماس بگیرم تا از انتقال پیام هایم مطمئن شوم  . 

 

عضو فعال بسیج دانشجویی: تلگرام طلایی فیلترینگ را دور می زند بنابراین سیاست فیلترینگ هیچ مفهوم خاصی ندارد

خدابنده لویی تصریح داشت :من از طریق برنامه تلگرام طلایی که از بازار خریداری نموده ام از خدمات تلگرام در زمان فیلترینگ استفاده می کنم بنابراین سیاست فیلترینگ هیچ مفهوم خاصی ندارد چون اکثر افراد جامعه ازطریق سایفون و فیلتر شکن ها از تلگرام استفاده می کنند .

 

سارا اسلامی دانشجوی گرافیک در خصوص استفاده از فیلتر شکن ها اظهار داشت :با اجرای سیاست تلگرام اکثر افراد رو به سوی استفاده ازفیلتر شکن ها اورده اند .

دانشجوی رشته گرافیک: اکثر نوجوانانی که از فیلتر شکن برای دسترسی به تلگرام استفاده می کنند به راحتی می توانند به سایت های غیر مجاز دسترسی پیدا کنند

اسلامی اشاره داشت :در ذهن من یک سوال بزرگ ایجاد شده است زمانی که زنان خانه دار و یا حتی نوجوانان جامعه به راحتی به فیلتر شکن ها دسترسی پیدا می کنند , لیدرها و سران اغتشاشگران نمی توانند به راحتی به فیلتر شکن ها دسترسی پیدا کنند از سوی دیگر اگر در نظر بگیریم که با اجرای سیاست فیلترینگ در نظر داشته اند آحاد جامعه را از دریافت اخبار ضد و نقیض دور نگه دارند افراد جامعه نمی توانند این اخبار را  از طریق ماهواره و توییتر و صد ها برنامه دیگر  دریافت نمایند .مساله ای که  اینجا وجود دارد این است که اکثر نوجوانانی که از فیلتر شکن استفاده می کنند به راحتی می توانند به سایت های غیر مجاز دسترسی پیدا کنند آیا چاره ای برای زمان  پس از رفع فیلترینگ  اندیشیده شده است .

 

در خصوص مضرات استفاده از فیلتر شکن ها و میزان موفقیت پیام رسان های داخلی در زمان فیلترینگ گفتگویی با مرتصی اصفهانی کارشناس فضای مجازی انجام دادیم.

 

کارشناس فضای مجازی ابراز داشت :سیاست اجرای فیلتر تلگرام به دلیل عدم دسترسی و ارتباط گروه های اغتشاش گر ایجاد شد اما ایا اجرای سیاست فیلترینگ در این زمینه موفقیت امیز بوده است؟ اگر جریان اغتشاشات  توسط مزدوران خارجی هدایت می شد  که قطعا اینگونه بوده است. آیا لیدرهای آنان برای ایجاد ارتباط بین افراد خود از پیام رسانی استفاده می کنند که به راحتی فیلتر شود و یا با  اختلالی که  در روند جابه جایی دیتاها  ایجاد می شود ,آنان دچار مخاطره شوند  .

 

کارشناس فضای مجازی: لیدرهای اغتشاشگران ازامکانات ارتباطی پیشرفته تر از تلگرام استفاده می کنند

اصفهانی اشاره داشت :در جریان فتنه 88 ازلیدرهای اغتشاش گران موبایل هایی کشف شده که پیام های بیش از یک کیلو و حتی 5 کیلو بایت را بدون استفاده از اینترنت انتقال می داد به طور حتم زمانی که فتنه گران چنین امکاناتی را در سال 1388 داشته اند در سال 1396 از امکاناتی بسیار پیشرفته تر برای ایجاد ارتباط و تبادل پیام ها استفاده می کنند .

 

نتیجه فیلترینگ تلگرام روی آوردن 20 میلیون کاربر به فیلترشکن

اصفهانی تاکید داشت :اجرای سیاست فیلترینگ موجب شد 20 میلیون کاربر تلگرام از فیلتر شکن استفاده کنند.ِ کاربران تلگرام افراد بین 13 سال تا 65 سال هستند در حالی که قبل از اجرای سیاست فیلترینگ تلگرام تنها کاربران محدود توییتر و فیس بوک که اشخاص بین سنین 25 سال تا 45 سال هستند از فیلتر شکن استفاده می کردند اما هم اکنون اکثر  کاربران تلگرام برای استفاده از تلگرام مجهز به فیلتر شکن شده اند و قطعا به دلیل کنجکاوی هایی که  بین نوجوانان وجود دارد به سایت های مستهجن نیز مراجعه می کنند .

 

قبل از اجرای سیاست فیلترینگ باید پیام رسان های داخلی ارتقا پیدا کند و پاسخگوی کاربران تلگرام باشد

اصفهانی یاد آور شد :قبل ازاجرای سیاست فیلترینگ باید پیوست فرهنگی مناسب پرسرعت اینترنت در جامعه ایجاد شود فرهنگ استفاده صحیح از رسانه های ارتباط جمعی در جامعه نهادینه شود همچنین پیام رسان های داخلی باید ارتقا پیدا کنند و بتوانند پاسخگوی مخاطبین تلگرام باشند .

 

کارشناس فضای مجازی در پاسخ به این سوال که چرا پیام رسان های داخلی نمی توانند جایگزین تلگرام شوند گفت :پیام رسان ملی نتوانسته است برای خود مخاطب ایجاد نماید که  در طی این دوران بتواند با توجه به نیاز مخاطبین بروز رسانی شود در حالی که تلگرام در طی سه سال گذشته با توجه به نیاز مخاطبین برنامه های خود را ارتقا داده است و ماهیانه یک بروز رسانی انجام داده است. به عنوان مثال  پیام رسان  تلگرام در شروع کار امکان ویرایش پیام  را نداشت و بسیاری از ملزومات دیگر از قبیل حذف پیام برای مخاطب را نداشت .اما تلگرام به تدریج این امکانات را ایجاد کرد .

 

کارشناس فضای مجازی: در پیام رسان های داخلی کاربر برای اینکه متوجه شود پیام هایش به مخاطب انتقال داده شده است باید با او تماس بگیرد

کارشناس فضای مجازی ادامه داد :متاسفانه پیام رسان داخلی یک کپی ضعیف از تلگرام ایجاد نموده است و انتظار دارد مخاطبان تلگرام را یکباره جذب نماید در حالی که در طی سالهایی که کاربران از تلگرام استفاده کرده اند عیوب و نواقص ان مشخص شده است و در طی 3 سال به برطرف کردن انها اقدام نموده است .در حالی که در پیام رسان های   داخلی کاربر برای اینکه متوجه شود پیام هایش به مخاطب انتقال داده شده است باید با او تماس بگیرد تا متوجه شود پیام رسان دچار نقص فنی بوده است 

اگر پیام رسان های داخلی از سرورهای قوی استفاده نکنند قطعا نمی توانند با پیام رسان های خارجی رقابت کنند

کارشناس فضای مجازی یادآور شد :پیام رسان های داخلی قوانینی را باید رعایت کنند که پیام رسان های خارجی ملزم به رعایت آنها نیستند .پیام رسان های داخلی باید مالیات بپردازند در حالی که پیام رسان های خارجی از این امر مستثنی هستند . از سوی دیگر پیام رسان های خارجی بر روی سرورهای بسیار قوی قرار دارند که پاسخگوی چندین میلیون کاربر هستند در حالی سرورهای ایرانی بسیار ضعیف هستند و با چند صد هزار کاربر دچار مشکل و اختلال می شوند. اگر پیام رسان های داخلی از سرورهای قوی استفاده نکنند قطعا نمی توانند با پیام رسان های خارجی رقابت کنند .در کشور 15 پیام رسان داخلی وجود دارد با توجه به اینکه اکثر ایرانیان ازپیام رسان های خارجی استفاده می کنند چه نیازی برای ایجاد این همه پیام رسان داخلی وجود دارد .وزارت اطلاعات اگر قصد دایمی فیلترینگ تلگرام را دارد باید پیام رسان های داخلی تقویت شوند.

 

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار