9. اسفند 1398 - 13:52   |   کد مطلب: 20299
امروزه گرایش جوانان به اعمال جراحی زیبایی در سایه تبلیغات رسانه ها و شبکه های مجازی در حال افزایش است و زنگ خطری است که در جامعه ما به صدا درآمده است. تهاجم فرهنگی از طریق شبکه های اجتماعی زنان و دختران جوان را در گرداب جراحی های متعدد زیبای می اندازد و زیبا شدن و جوان ماندن را به عنوان هدفی نهایی در اذهان جوانان جایگزین اهداف متعالی کرده است.

شبنم همدان گزارش می دهد:

هر روز در خیابان شاهد افرادی هستیم که به نحوی چسب و پانسمان جراحی های زیبایی بر چهره آنها نمایان است. امروزه جراحی زیبایی در کشور ما  یکی از شغلهایی است که بازار گرمی دارد و  هر روز بر مخاطبان آن افزوده می شود. معمولا در سالن انتظار مطب پزشکانی که جراجی بینی انجام می دهند صندلی خالی پیدا نمی شود و برخی از پزشکان تاریخ نوبت دهی خود را تا ماهها به تعویق می اندازند.

امروزه در کشور ما انجام عمل های زیبایی به صورت یک اپیدمی شیوع یافته و کم کم در بین بانوان یک مسئله رایج تبدیل می شود. در دهه های گذشته جراحی های زیبایی به تیغ و اتاق عمل ختم می شد اما امروزه تزریق ژل ، چربی و بوتاکس یکی از رایج ترین  کارهای زیبایی در جامعه ما است. فرهنگ غالب جامعه تا حدی پذیرای این عملهای جراحی است و مردم آن را سمبلی از فرهنگ و تمدن می دانند که  حتی گاهی  افرادی را در جامعه  مشاهده می کنیم که از چسب های عمل زیبایی بینی استفاده می کنند بدون اینکه هیچ گونه عمل زیبایی انجام داده باشند.

 

خبرنگار شبنم همدان دراین گزارش جراحی های زیبایی را از نگاه مردم و کارشناسان کاویده و کوشیده است علل گرایش بانوان به این اعمال زیبایی را از منظر روانشناسی بررسی کند.

 

بانوی جوانی که برای دومین عمل زیبایی مراجعه کرده بود: افراد در برخورد اولیه به چهره یکدیگر توجه می کنند

به خانم  کارمند جوان و متاهلی برخورد میکنم  که عمل زیبایی بینی را انجام داده است و قصد دارد با استفاده از سابسیژن جای جوش غرور جوانی را که به صورت فرو رفتگی در چهره وی باقی مانده است نیز  ترمیم نماید. خودش در مورد علت کارش می گوید زیبایی نیاز روانی و جسمی هر فرد است.  به طور حتم در برخورد اول با  هر فرد ما به چهره او توجه می کنیم. هیچ گاه افراد  نمی توانند توانایی های خود را  برخورد های اولیه با افراد نشان دهند. بنابراین چهره فاکتور بسیار مهمی در برقراری ارتباط است .ازسوی دیگر ما هر روز در آئینه خود را نظاره می کنیم مسلما هیچ فردی از چهره ای که دارای نقص زیبایی باشد خوشش نمی آید بنابراین انجام جراحی زیبایی فرصتی برای برطرف کردن نقص های چهره به شمار می رود .

از انجام عمل بینی ام بسیار راضی هستم

او در مورد میزان رضایت خود از عمل جراحی زیبایی بینی  گفت :من رضایت بسیار زیادی دارم چون پس از انجام جراحی زیبایی بینی  تغییرات  زیادی در چهره من به وجود امده است ,کوچکتر شدن بینی در چهره من موجب شده است گونه هایم برجسته تر به نظر برسند .

 

اولین عمل جراحی فرد را به اعمال بیشتر ترغیب میکند

از او می پرسم با توجه به اینکه از عمل جراحی بینی خود راضی بوده اید چرا قصد دارید عمل جراحی جدیدی انجام دهید ؟

وی پاسخ داد :از نظر من پس از انجام جراحی بینی فرو رفتگی هایی که بر اثر جوش های دوران بلوغ در صورتم ایجاد شده اند , واصح تر  به نظر می رسند به همین سبب  این مساله موجب آزار روحی من شده است و تصمیم دارم این بخش از پوست صورتم را نیز ترمیم نمایم .

 

جراحی گونه نه تنها موجب زیبایی ام نشد بلکه هزینه های زیادی هم برای ترمیم بعد از جراحی متحمل شدم

معصومه مادر جوان خانه دار  که عمل جراحی ناموفق داشته است می گوید :من دو سال پیش برای کاشت گونه اقدام کردم اما متاسفانه از این عمل نتیجه مثبتی دریافت نکردم و موجب شد علاوه بر هزینه عمل جراحی زیبایی هزینه ای برای ترمیم پوست پرداخت نمایم .

 

مشاوره نادرست اطرافیان موجب تحمیل هزینه و خطر به افراد

وی اشاره داشت :گاهی اوقات نگرش اطرافیان نسبت به زیبایی و انجام مشاوره های نادرست موجب می شود راهی را انتخاب کنیم که علاوه بر هزینه سلامتی خود را نیز با خطر مواجه نماییم .

 

جوان ماندن و زیبا شدن به هدف برای بیشتر زنان جامعه  تبدیل شده است

راحله دانشجوی 21 ساله که عمل زیبایی بینی را انجام داده است می گوید :اکثر افراد جامعه به عمل های زیبایی روی آورده اند;  داشتن چهره جذاب و زیبا و جوان آرزوی هر فرد  است.  اعمال جراحی زیبایی معمولا با هدف بالا بردن اعتماد به نفس ,مورد پذیرش و تحسین دیگران قرار گرفتن و رفع نقص چهره انجام می شود و یکی از نگرش ها این است که  چهره هر فرد می تواند معرف ویژگی های درونی او نیز باشد . 

 

دانشجوی جوان: بیشتر همکلاسان من عمل جراحی بینی انجام داده اند

دانشجوی 21 ساله ادامه داد :در کلاس تعداد زیادی ازدانشجویان عمل زیبایی بینی انجام داده اند و یا در بین دوستانم افرادی وجود دارند که لب های خود را پروتز کرده اند. 

متاسفانه اینگونه جراحی ها به قشر دانشجو و تحصیلکرده جامعه نیز رسیده است و اگر تا پیش از این بیشتر قشر مرفه جامعه با این تفکر درگیر بودند دامنه اینگونه زیبا پسندی به آحاد جامعه و طبقه متوسط نیز رسیده است. در این خصوص با فرزانه ایزدی رونشناس و مشاور خانواده گفتگویی انجام داده ایم.

 

کارشناس روانشناسی: تبلیغات کاذب رسانه ها و فضای مجازی افراد را به سمت جراحی های زیبایی سوق می دهد

ایزدی درخصوص علل انجام جراحی های زیبایی  اظهار داشت :متاسفانه به دلیل تجارت پرسود , تبلیغات کاذب در رسانه ها و فضای مجازی و همچنین نگرش اطرافیان نسبت به انجام عمل های زیبایی ,عدم فرهنگ سازی صحیح در جامعه  ,عدم شناخت و آگاهی از  ارزشهای اصیل انسانی  و همچنین عدم اگاهی به توانمندی های شخصی موجب می شود افراد به سوی انجام عمل های متعدد زیبایی روی بیاورند .

هویت؛ مهره گم شده در بازی جراحی های زیبایی

ایزدی تصریح داشت:زیبایی به معنای بینی سربالا و یا گونه های برجسته نیست خداوند هر انسانی را با اعضای متناسب افریده است. اگر افراد نقصی ندارند چرا باید به جراحی های زیبایی روی بیاورند. چرا افراد نباید به دنبال پرورش استعداد های درونی خود باشند .متاسفانه افراد هویت خود را گم کرده اند و قادر  به یافتن توانمندی های خود نیستند .

ایزدی تاکید داشت :مهمترین بخش مهارت های زندگی خودشناسی است .

ایزدی یاد آور شد :متاسفانه گاهی اوقات دیده می شود دخترانی که در سن بلوغ هستند و چهره آنها هنوز به طور کامل شکل نگرفته است, اقدام به جراحی زیبایی بینی می کنند و یا افرادی که در سن 24 سالگی قرار دارند بوتاکس تزریق می کنند.. آیا جراحان قبل از اینکه به فکر درآمد زایی باشند از عوارض جراحی برای این افراد می گویند .

 

عدم اعتماد به نفس موجب افتادن در گرداب جراحی های متعدد/ اعتیاد به جراحی های زیبایی اختلال روانی مدرن

مشاور و روانشناس خانواده در پاسخ به این سوال که آیا پس از انجام عمل های زیبایی اعتماد به نفس ایجاد می شود یا خبر گفت: عدم اعتماد به نفس یکی از علل گرایش افراد به عمل زیبایی می باشد اما متأسفانه افراد نه تنها پس از انجام جراحی زیبایی اعتماد به نفس به دست نمی اورند  بلکه عمل زیبایی به صورت یک اعتیاد در آنها بروز می کند و ممکن است افراد از ظاهر جدید خود ناراصی باشند و یا به دنبال ایجاد تغییرات در بخش های دیگر باشند این مشکل به عنوان اختلال روانی محسوب می شود .

 

کارشناس فضای مجازی: مردم ایران پیشگام در گرایش به اعمال جراحی

در خصوص میزان  افزایش عمل های زیبایی  گفتگویی با مرتضی اصفهانی کارشناس فصای مجازی انجام دادیم .

 

مرتصی اصفهانی اظهار داشت: موج.گرایش به جراحی های زیبایی در ایران بسیار زیاد شده است و می توان گفت به طور کلی  گرایش مردم به عمل های جراحی زیبایی بیش ازسایر کشورهای جهان و حتی خاورمیانه است. 

 

اعمال جراحی زیبایی در آمریکا و اروپا تنها برای رفع نقص عضو یا کسب درامد از طریق چهره انجام می شود

کارشناس فضای مجازی اشاره داشت: در کشور ایالت متحده امریکا افرادی به جراحی زیبایی روی می آورند از  که از طریق چهره خود درآمد زایی می نمایند ,یا افرادی که دچار نقص مادر زادی و یا غیره در چهره خود هستند اقدام به عمل های زیبایی می کنند. در کشور ما افرادی که چهره بی نقص دارند و گمان می کنند از زیبایی کافی برخوردار نیستند و یا بیش زیبایی بیش از حد ندارند به انجام عمل های زیبایی روی می آورند.

اصفهانی خاطر نشان کرد :در کشور ما موج گرایش عمل زیبایی بینی در طی سالهای 77 الی 86  بسیار زیاد بود و پس از آن جراحی هایی همچون پروتز لب ,گونه سایر اندام ها به شدت در حال گسترش است .

اصفهانی خاطر نشان کرد :پزشکان جراحی زیبایی در ایران جزو با تجربه ترین پزشکان جهان هستند .این مهارت و تجربه به اندازه ای است که ما در خبرها می شنویم بازیگر فیلم های غیر اخلاقی در امریکا برای انجام جراحی زیبایی به ایران مراجعه می کند .

 

وی ادامه داد :متاسفانه افراد برای بالا بردن فالورها از تصاویر زندگی خویش استفاده می کنند گاهی اوقات برای  تبلیغ زندگی خویش به  رنگ موها و استفاده از جراحی های گوناگون نیز روی می آورند و این اعمل برای عده ای که در ان موقعیت شغلی و زندگی قرار ندارند موجب می شود انان نیز به تقلید از این افراد بپردازند.

 

سخن پایانی

گسترس جراحی های زیبایی در جامعه ایران تأمل برانگیز است و هنگامیکه این جراحی ها در افراد به صورت سریالی تکرار می شود جای تأمل بیشتری دارد. زنان و دختران ایرانی که تا پیش از این ستون خانواده و جامعه بودند و فرهنگ یک جامعه را به سمت تعالی پیش میبردند امروزه به عروسک خیمه شب بازی دسیسه های فرهنگی غرب تبدیل شده اند و هر روز بیش از پیش در گرداب این بازی روانی فرو می روند. بی هویتی چیزی است که با تحمیل این اعمال جراحی به جامعه تزریق می شود و زنان ایرانی را وارد یک بازی تازه می کند و از آنچه سالها بوده است دور می سازد.

اعمال جراحی زیبایی نشان دهنده اعتماد به نفس پایین افراد است و موجب تحمیل هزینه های سنگین به خانواده می شود و زن ایرانی را که در گذشته الگوی اقتصادی بود به فردی تبدیل می کند که زیبایی و جوان ماندن را هدف خود ساخته و حاضر است منابع مالی خود را برای این هدف مصرف کند.

آنچه موجب گسترش این جراحی ها در جامعه شده است تبلیغات گسترده در شبکه های اجتماعی است. این تبلیغات تاحدی پیش رفته است که برخی پزشکان جراح کانال هایی را در تلگرام به ارائه عکس های قبل و بعد از جراحی زیبایی بیماران خود اختصاص داده اند و با این ترفند افراد را ترغیب به انجام جراحی های زیبایی می کنند.

 

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار