22. آذر 1396 - 15:20   |   کد مطلب: 19876
رواج مصرف گرایی در سالهای اخیر زنگ خطری است که در جامعه به صدا در آمده است و سبک زندگی ایرانی اسلامی را هدف گرفته است. مصرف گرایی نقطه مقابل اقتصاد مقاومتی است و در تقابل با توصیه ها و سخنان رهبر معظم انقلاب است و برای مبارزه با این فرهنگ غلط باید همه نهادهای فرهنگی جامعه بسیج شود.

شبنم همدان گزارش می دهد

یکی از معضلات جامعه اسلامی ایران مصرف گرایی است. مصرف گرایی فرهنگی وارداتی است که با آموزه های دین مبین اسلام مغایرت دارد و با رواج اصراف و خرید لوازم  غیر ضروری و واردات بی رویه کالای های  مختلف از یکسو به اقتصاد خانواده ضربه میزند و از سوی دیگر اقتصاد جامعه و تولیدات داخلی را نشانه گرفته است.

 

مصرف گرایی در تعارض با اقتصاد مقاومتی

بخش عمده فرهنگ مصرف گرایی از طریق رسانه های جمعی و ماهواره ها و شبکه های اجتماعی به قلب خانواده های ایرانی وارد شد و تار و پود خانواده را دگرگون کرد. بانوی مسلمانی که در دوران جنگ تحمیلی اسطوره ای از مقاومت و اقتصاد مقاومتی را به نمایش گذاشته بود امروز سمبل مدگرایی و روی آوردن به فرهنگ مصرفی شده است. فرهنگ مصرفی نه تنها زنان ایرانی را به مصرف کنندگان صِرف تبدیل میکند بلکه اقلام غیر ضروری را به سبد خانواده ها می افزاید.

بازار مبلمان و فرش و پرده پر از هیایوی بانوان شهر ماست. بانوانی که برای آب و رنگ دادن به زندگی خود قصد خرید این لوازم را دارند در بین این بانوان عده ای هم برای تنوع و تغییر رنگ و تعویض لوازم به خرید آمده اند.

 

س. م بانویی است که در بازار مبل مریانج به دنبال مبلمان لوکس و جدید میگردد. از یکی از فروشندگان میپرسد جدیدترین و باکیفیت ترین کارهای شما کدام است؟ به سراغ وی می روم و از او می پرسم: چه چیز باعث شده که به بازار مبل بیاید. در پاسخ میگوید مبلهای خانه ما دیگر قدیمی شده است و رنگ آنها برایم تکراری شده اما هرچه در بازار میگردم که مدلی متفاوت تر از انها پیدا کنم همه شبیه همان است و مجبورم برای خرید مبلمان جدید به تهران بروم.

از او میپرسم اگر مبلمان شما از از همین مبلهای موجود در بازار است پس ضرورت تعویض آنها چیست؟ می گوید: گاهی تنوع در زندگی به روحیه آدم کمک میکند و شاید من هم به دنبال همان تنوع هستم.

این تحلیل وی ذهنم  را به سمت سخنان  رهبر معظم انقلاب سوق داد که و فرموده اند « مصرف گرایی به صورت اسراف، یکی از بیماری های خطرناک هر ملتی است. ما یک خرده به این مصرف گرایی افراطی دچار هستیم»

«ما در زمینة مصرف، دچار نوعی بی توجهی هستیم که بایستی این را تبدیل کنیم به یک توجه و اهتمام خاص. ما دچار اسراف هستیم. ما دچار ولخرجی و ولنگاری در مصرف هستیم.»

 است در خصوص پیامدهای مصرف گرایی گفتگویی با مستانه احمد نیا کارشناس ارشد الهیات و تاریخ و تمدن اسلامی انجام دادیم .

 

مدیریت اقتصادی موجب آرامش خانواده

احمد نیا اظهار داشت :از وجوه مهم زندگی خانوادگی و ابعاد اساسی خانواده مدیریت اقتصادی است. مدیریت اقتصاد خانواده به حفظ توازن میان درآمد و مخارج زندگی می انجامد .تامین معاش در عین تأمین  نیازهای اولیه ی مادی و زیستی فرد و خانواده به تامین امنیت و آرامش زندگی نیز می انجامد.

 

کارشناس ارشد الهیات در خصوص مصرف گرایی تصریح داشت :همان گونه در قسمت بالا اشاره کردم یکی از اهداف معاش تامین امنیت و آرامش زندگی است .اما گاهی این امینت و آرامش دستخوش زیاده خواهی های ما می شود.

 

پیامدهای مخرب مصرف گرایی در جامعه

وی افزود:  مصرف گرایی در جامعه پیامدهای مخرب و منفی به دنبال دارد در دیدگاه نخست همه اقشار جامعه درآمد و توان آنچنانی برای خرید کالاهای غیر ضروری ندارند اما چشم و هم چشمی هایی که در جامعه وجود دارد موجب می شود حتی اگر  عده ای  توان مالی رقابت نداشته باشند مجبور  شوند از راههای نامشروع به کسب درآمد بپردازند یا عده ای دیگر به دلیل ناکامی و عدم توانایی رقابت با دیگران دچار افسردگی و عدم لذت بردن از زندگی  شوند .

کارشناس ارشد الهیات: مصرف گرایی موجب تغییر جایگاه ارزشهای انسانی با ارزشهای مادی است

احمد نیا ادامه داد :یکی از مهمترین پیامدهای  مصرف گرایی تغییر جایگاه ارزشهای انسانی با ارزشهای مادی است .از سوی دیگر یکی از تاکیدات  مکرر مقام معظم رهبری (حفطه الله ) در خصوص افزایش طرح اقتصادی مقاومتی  برای مقابله با تحریم اقتصادی  در جامعه است. اما در جامعه ای که همه افراد آن دچار مصرف زدگی شده اند چگونه می توان توصیه های مقام معظم رهبری (مد ظله العالی ) را در جامعه اجرایی نمود.

 

ترویج مصرف گرایی دریچه ورود کالاهای شرق و غرب به کشور

وی تأکید کرد: ترویج مصرف گرایی در جامعه  موجب ورود بی رویه کالاها از شرق و غرب می شود .به عنوان مثال  زمانی که من به عنوان یک ایرانی به فروشگاه  مراجعه می کنم و تقاضای نمونه خارجی کالا را دارم چگونه می توانم امید به پیشرفت و توسعه و اشتغال در کشور داشته باشم .یکی از پیامدهای دیگر مصرف گرایی این است که امنیت و آرامش زندگی نیز متزلزل خواهد  شد چون دایما در صدد رقابت کاذب با دیگران هستیم و می خواهیم از غافله مد و ترویج تجمل گرایی عقب نمانیم .در جامعه ای که مصرف گرایی ارزش تلقی شود مشکلات فراوانی در زمینه ازدواج و اشتغال ایجاد می شود  .

 

احمد نیا تصریح داشت :مصرف گرایی و نمایش ثروت در جامعه باعث دوری از تفکر و ارزش و فهم شعور انسانی خواهد شد. اگر ارزش انسان به کمالات روحی نوع تفکرات و خرد گرایی نباشد ,به مال و ثروت بسنده شود همانا جامعه به عمق فساد و بی اخلاقی سقوط خواهد کرد .

 

در ارتباط با مصرف گرایی گفتگویی با معصومه ابراهیمی هژیر مدیر مدرسه  , فرزند سردار ستار ابراهیمی هژیر  انجام دادیم

 

فرزند شهید ستار ابراهیمی: مصرف گرایی وصله ای نالایق برای زندگی ایرانی اسلامی

ابراهیمی اظهار داشت :21 ابان ماه 1396 زلزله ای در کرمانشاه به وقوع پیوست برای لحظاتی اندک این زلزله در استان همدان نیز احساس شد تنها اگر چندین ثانیه این زلزله در همدان ادامه پیدا می کرد ما هم اکنون خانه ای نداشتیم .برای رقابت با دوستم به تازگی یخچال ساید بای ساید خریداری کرده ام و ماشین ظرفشویی 12 نفره خود را در کانال دیوار فروخته و ماشین ظرفشویی 24 نفره خریده ام. وسایل برقی نو  برای تجهیز  اشپزخانه خریداری کرده ام شاید تنها لحظه اولیه خرید حرص استفاده از لوازم نو را داشتم اما الان شش ماه است که از لوازم برقی جدید  آشپزخانه استفاده نکرده ام .حرص و طمع برای خرید لوازم نو و سِت کردن کیف و کفش وساعت و لباس و .......همگی عاملی برای چسبانده شدن مارک مصرف گرایی بر پیشانی سبک زندگی ایرانی اسلامی هستند  .

مصرف گرایی مادران موجب تربیت نسلی مصرفی می شود

ابراهیمی در خصوص اموزش عدم مصرف گرایی به کودکان اشاره داشت :از لحظه ای که کودکان متولد می شوند اعمال  پدر و مادر همچون ایینه ای برای اموزش ارزشهای اجتماعی و درونی کردن آن در نهاد کودک است .از زمانی که کودک وارد عرصه بزرگتر مهد کودک و دبستان می شود تاثیر جامعه بر اجتماعی شدن  کودک اشکار می شود. بنابراین باید در درون خانواده  سعی شود پایه های دینی و مذهبی تقویت شود , از اسراف دوری شود باید, به داشته های خود قناعت نماییم و روحیه مثبت اندیشی و مثبت نگری را در درونمان تقویت کنیم. در این زمینه نیاز به خود اگاهی داریم باید بدانیم چه انتظاری از زندگی داریم .

 

مدیر مدرسه: آموزش های مدرسه مدرسه باید در جهت اصلاح الگوی مصرف دانش اموزان باشد

ابراهیمی اظهار داشت: نباید فراموش کرد که محیط مدرسه و اموزش و پرورش نقش مهمی در اموزش صحیح درست مصرف کردن و عدم مصرف گرایی دانش آموزان دارد غنی کردن مطالب درسی در زمینه اصلاح الگوی مصرف و همچنین همراهی اولیای محترم در خرید لوازم مدرسه و اموزش های مربیان می تواند نقش تعیین کننده ای در اصلاح الگوی مصرف دانش اموزان داشته باشد.

 

نقش آموزکاران دوره دبستان در نهادینه کردن ارزش های اجتماعی

ابراهیمی تاکید داشت :همواره اموزگاران دوران دبستان بیشترین و مهمترین نقش را در نهادینه کردن ارزش های اجتماعی  برای فرهنگ سازی کودکان و اینده سازان کشور داشته اند .

 

مصرف گرایی سدی در مسیر ازدواج جوانان

مدیر مدرسه در خصوص اثرات زیان بار مصرف مرایی بر جامعه گفت :رهبر معظم انقلاب اسلامی (ظله تعالی ) سال 88 را سال اصلاح الگوی مصرف نامگذاری نمودند .اگر بخواهیم به واقعیت جامعه به دور از هر گونه شعار زدگی بپردازیم باید بگویم مصرف گرایی نه تنها اثار سویی بر خانواده ها تحمیل می کند  بلکه اثرات زیانباری را نیز بر جامعه وارد  می کند. به عنوان مثال خانواده ای که دچار مصرف گرایی شده است زمانی که به فروشگاه برای خرید اقلام مورد نیاز مراجعه می کند بدون توجه به نیازها تنها با صرف  توجه به تبلیغات رسانه ها به خرید می پردازد .چشم و هم چشمی در چنین جامعه ای رواج پیدا می کند و افراد به دلیل هزینه های سنگین ازدواج و جهیزیه از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنند .

 

انتهای پیام /

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار