6. آبان 1396 - 15:07   |   کد مطلب: 19206
امروزه بیشتر کودکان بخشی از اوقات خود را در مهدهای کودک صرف می کنند در حالیکه والدین در مورد استانداردهای مهدهای کودک اطلاع چندانی ندارند و همین امر موجب میشود موسسان این مهدها نسبت به برخی از استانداردها کم توجه باشند.

شبنم همدان گزارش می دهد:

امروزه با گسترش فعالیت اجتماعی بانوان مهدهای کودک به عنوان یک نهاد بسیار موثر در جامعه مشغول فعالیت هستند و تقریبا هیچ خیابان و محله ای نیست که یک یا چند مهدکودک نداشته باشد. این رشد سریع تعداد مهدها نیازمند توجه بیشتر به کیفیت و استاندارد آنها است زیرا بخش قابل توجهی از زندگی کودکان در مهدکودکها سپری میشود. در این گزارش در پی آن هستیم که بدانیم مهدهای کودک چه استانداردهایی باید داشته باشند و تاچه حد این استانداردها رعایت میشود.

 

مهدکودک هایی که روزی خانه بودند

در بررسی های اولیه و با سرکشی به تعداد زیادی از مهدکودکهای شهر متوجه شدیم که اکثر این مهدکودک ها بناهای مسکونی هستند که با ایجاد کمی تغییر به مهد کودک تغییر کاربری داده اند. سوالی که مطرح می شود این است که آیا این منازل برای گذراندن اوقات دهها کودک مناسب است یا خیر؟

 

به سراغ والدینی رفتیم که کودکان خود را برای چندین ساعت در روز به مهدهای کودک میسپارند رفتیم و گفتگوی با چند تن از آنها  انجام دادیم .

 

نزدیک ترین مهدکودک اولین گزینه انتخاب

درباره اولویت آنان برای انتخاب مهد سوال کردیم و نکته جالب پاسخ مشابهی بود که از این والدین دریافت می کردیم.  اکثر والدین نزدیکی به محل کار و محل سکونت را مهمترین دلیل انتخاب مهدکودک فرزندشان عنوان کردند.

والدین امروزی آنقدر درگیر مشغله های شغلی و اجتماعی هستند که تمایل دارند در کمترین زمان کودک خود را به مهد بسپارند و با خیال راحت و بدون دغدغه روانه محل کار خویش گردند. اما آیا واقعا تنها نزدیک بودن مسافت برای انتخاب مهدکودک فرزندان ما معیار درستی است؟

 

بی اطلاعی والدین از استانداردهای مهدکودک

از تعداد زیادی از والدین انها پرسیدم ایا درباره استاندارد های مهد ها اطلاعاتی دارند؟ و تا چه حد برایشان مهم است که کودکشان در مهد استاندارد نگهداری شود؟

اکثر والدین هیچ اطلاعی از ویژگی های مهد خوب و استانداردهای آن نداشتند و اذعان داشتند  اطلاعاتی در این خصوص به آنها ارائه  نشده است.

مشغله های زیاد والدین موجب شده است که درمورد این موضوع نیندیشند. مهدهای کودک از نظر برخی والدین تنها مکانی هستند که چند ساعت پدر و مادر را از بار مسئولیت سنگین فرزند خویش رها می کنند.

 

رعایت نظافت شرط اول در انتخاب یک مهدکودک مناسب

مادر صبا  اظهار داشت :من هیچ گونه اطلاعی در خصوص معیارهای  استاندارد یک مهدکودک  ندارم اما از نظر من رعایت  نظافت باید جزء  قوانین لاینفک  مهد های  کودک  باشد .  کودکان در مهد با اشیاء  مختلفی همچون خمیر بازی از طریق لمس کردن ارتباط برقرار می کنند. حتی  ممکن است ساعتی بعد با همان دستان آغشته به رنگ های شیمیایی  میان وعده و یا نهار بخورند از این رو مطمئنا رعایت نظافت در مهد ها تاثیر مستقیم بر سلامت کودکان دارد.

 

سلامت روانی مربی معیار انتخاب برخی والدین

مادر  متینا اشاره گفت : از نظر من  مربیان مهد  و مسائلی که به کودکان  آموزش داده می شود تاثیر مستقیمی در انتخاب مهد توسط والدین  دارد. کودکان آیینه اعمال والدین و مربیان هستند از دید من سلامت روانی مربی اهمیت بسزایی در انتخاب مهد دارد.

 

وقتی کودک مهد خود را انتخاب می کند

مادر سارا علاقه فرزندش را معیار انتخاب دانست و گفت: چند مهد نزدیک منزل را همراه با سارا رفته ایم که بدانم سارا محیط کدام مهدکودک را بیشتر دوست دارد و خودش این مهدکودک را برای ماندن انتخاب کرده است.

از وی میپرسم آیا تنها علاقه فرزند شما برای انتخای مهدکودک کافی است و شما معیار دیگری در این گزینش نداشته اید؟

وی پاسخ میدهد: وقتی قرار است فرزندم روزش را در مهدکودک سری کند ترجیح میدهم محیط برایش لذت بخش باشد برای همین انتخاب او را میذیرم و به خواسته اش احترام می گذارم.

حال سوال اینجاست که یک کودک با کدام معیار مهد خود را انتخاب می کند آیا به ایمنی و استاندارد و فضای مهد توجه دارد یا تنها رنگها و طرح ها او را جذب می کنند؟

 

مدیر مهدکودک: ایمنی پله ها و حفاظ ها مهم ترین مسئله ایمنی در مهد کودک

در خصوص استاندارد مهدکودکها گفتگویی با طاهره پیشه ور مدیر یکی از مهدهای استاندارد و رآوازه شهر انجام دادیم .

پیشه ور در خصوص استاندارد های مهد اظهار داشت : ایمن بودن پله ها از طریق حفاظ و نرده های گرد, یکی از نکات مهمی است که باید در مهدهای غیر هم سطح مورد توجه قرار گیرد و بخش مهم آن ایمن سازی قسمت نوک تیز پله ها است، زیرا  ممکن است بر اثر برخورد کودکان با این  قسمت ها حوادث ناگواری بوجود آید.

 

همچنین استفاده از اسباب بازی های استاندارد و توصیه رعایت  این موارد به  هنگام خرید اسباب بازی به والدین کودکان  اهمیت بسیاری دارد. استفاده از اسباب بازی های پلاستیکی و چوبی نیز یکی از موارد مهم است.

وی تأکید کرد: در فضای  باز مهد کودک کف زمینی که ابزار بازی همچون تاب و سرسره در ان قرار گرفته است  باید دارای ضربه گیر و پوشش فومی  باشد .

 

اسباب بازی کودک باید متناسب با سن وی باشد

پیشه ور تصریح داشت :هدف از رعایت  استاندارها در مهد کودک  این است که همه جوانب برای امنیت و آرامش کودکان در نظر گرفته شود و  در هر مقطع سنی ابزار ایجاد امنیت و آرامش کودکان متناسب با سن او تغییر پیدا می کند به عنوان مثال اسباب بازی که در مقطع 2 تا 3 سال کودکان مورد استفاده قرار می گیرد باید سبک و نرم باشد چون کودکان در این سن تمایل دارند اشیا را پرتاب کنند بنابراین باید اسباب بازی بزرگ و سبک مورد استفاده قرار بگیرد.  اما همین اسباب بازی ها برای گروه سنی 5تا 6 سال جذابیتی ندارد این گروه بیشتر به ساخت و ساز علاقه دارد بنابراین  این گروه سنی  بیشتر به  لگو ها علاقمند هستند .

در ارتباط با معیار استانداردهای مهد کودک گفتگویی با اناهیتا رفعت جو معاون ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد استان همدان انجام دادیم .

 

معاون ارزیابی انطباق استاندارد استان: برخی استانداردها تشویقی است و نمیتوانیم مهدکودکها را ملزم به رعایت آن کنیم

معاون ارزیابی انطباق استاندارد استان در خصوص معیارهای استاندارد مهد کودک اظهار داشت : یکسری از موارد  استاندارد به صورت تشویقی در خصوص مهدکودک ها  تعریف شده است و نمی توان مهد های کودک  را ملزم به رعایت آنها نمود. یکی از آن موارد این است که در طراحی ساختمان مهد کودک به کاربران توجه خاص شود و با توجه به استفاده های کاربر (کودک ) طراحی ها صورت پذیرد. به عنوان مثال در طراحی دیوار از رنگ های ملایم استفاده شود, سرویس های بهداشتی متناسب با قد کودکان طراحی شود. در طراحی مهد کودک به فضای اداری (کارکنان) ,کودکان ,فضای  انتظار (محل تحویل و خروج کودکان ) توجه شود .  متاسفانه گاهی اوقات پس ازساخت بنا به کاربری ان اندیشیده می شود  اگر یک محیط در زمان تاسیس استاندارد های لازم را رعایت نماید با مشکلات کمتری در خصوص رعایت استاندارد ها مواجه خواهد شد .

 

کف کلاس های مهد کودک هر روز باید ضد عفونی شود

رفعت جو اشاره داشت: کف فضای مورد استفاده مخصوص کودکان زیر سه سال باید دارای پوشش مناسب قابل شستشو ,غیر لغزنده ,ضربه گیر  و فاقد هر گونه اشیای ریز باشد. همچنین به دلیل اینکه کودکان به سبب پایین بودن سطح ایمنی و عدم رعایت موازین بهداشتی و  تماس بیشتر با مواد الوده بیش ازبزرگسالان در معرض ابتلا به بیماری ها قرار دارند  توصیه می شود کف کلاس ها حتما پارکت ,موکت ,تاتمی باشد ,پارکت ها  هر روز باید  ضد عفونی شوند.

 

استفاده از ظروف ملامین در مهدکودک ها غیر استاندارد است

وی افزود:  ظروف مورد استفاده در سرو غذای مهدکودک ها  نباید از جنس ملامین یا پلاستیک باشد. اولویت با ظروف استیل است. ( این در حالی است که در بسیاری از مهدهای کودک از ظروف ملامین و پلاستیک استفاده می شود)

کلیه اسباب بازی ها و تجهیزات زمین بازی و سطوح بازی موجود در مهد کودک باید مطابق با استاندارد های ملی مربوطه باشد. پوشش دیوارها و ستون ها نباید زبر باشد .

 

استانداردهای فصل سرما

با توجه به فرارسیدن فصل سرما از نظر شما وسایل گرمایشی چه استانداردهایی  باید داشته باشند ؟

معاون ارزیابی انطباق استاندارد تصریح داشت : شوفاژها باید دارای محافظ ایمنی باشند در صورت استفاده از بخاری باید از بخاری دارای علامت استاندارد استفاده نمایند و کلیه اصول ایمنی در نصب و راه اندازی بخاری رعایت شود و همچنین نباید  بخاری در دسترس کودکان باشد .

 

استاندارد زمین بازی برای مهدکودکها اجباری است

رفعت جو در خصوص استاندارد اجباری مهد ها یاد آور شد : استانداردهای زمین بازی جزء استانداردهای اجباری محسوب می شود .

 

به دلیل آنکه  سازمان بهزیستی ارائه دهنده مجوز راه اندازی و نظارت بر مهد کودک ها می باشد در ارتباط با معیارهای استاندارد این سازمان  گفتگویی با حجت اله حاتمی مدیر روابط عمومی سازمان بهزیستی انجام دادیم .

 

نظارت سازمان بهزیستی بر مهدکودک ها

مدیر روابط عمومی اداره کل بهزیستی اظهار داشت: مهدهای کودک هر ساله از نظر پرسنل ,تجهیزات ایمنی و بهداشت مورد بازبینی قرار می گیرند. بر همین اساس در ارتباط  ستاره دار شدن نیز مورد بازنگری واقع می شوند .در استان همدان 102 مهد مورد ارزشیابی قرار گرفته اند  26 مهد سه ستاره ,44مهد دو ستاره ,32مهد تک ستاره هستند .

حاتمی اشاره داشت: هر ساله پیش از باز گشایی مهد های کودک دستور العمل  آئین نامه ها به مدیران و مسئولان مهدکودک ها  ابلاغ می شود ,مسئولان فنی موظف هستند هر ماه یک جلسه بازآموزی برای مربیان برگزار نمایند .

 

دستورالعمل نظارت بر مهدکودکها در دست ویرایش است

حاتمی اذعان  داشت: آخرین دستور العمل سازمان بهزیستی در خصوص راه اندازی و نظارت  مهدکودکها سال گذشته مورد تدوین قرار گرفته است و هم اکنون  در دست ویرایش است. سازمان بهزیستی در نظر دارد استاندارد های مهدها مطابق با استاندارد های روز جهان باشد .

 

مهدهای استیجاری کار نظارت را دشوار می کند

حاتمی ادامه داد: متاسفانه اکثر مهد های موجود در  اماکن استیجاری دایر  هستند و تا حدودی این اتفاق ما را در انجام دستور العمل ها در تنگنا قرار می دهد .

مدیر روابط عمومی بهزیستی خاطر نشان کرد: مهد های کودک نقش مهمی در  جامعه پذیری و اجتماعی شدن کودکان ایفا می کند. کمیته نظارت بر همه مراکز غیر دولتی زیر نظر مدیر کل، وظیفه دارد بر رعایت موازین استاندارد هنگام  راه اندازی مهدهای کودک نظارت داشته باشد .

وی افزود: برای ایجاد رقابت بین مهد های کودک در ارائه خدمات آموزشی بهتر خانواده ها باید مطالبه گر باشند.

 

سخن پایانی:

آگاهی نداشتن والدین از استانداردهای مهدهای کودک موجب شده است بسیاری از مهدکودک های شهر معیارهای استاندارد را رعایت نکنند و در فضایی که با کاربری متفاوت ساخته شده است کودکان را نگهداری کنند. نداشتن فضای کافی و پله هایی که لبه های آنها ایمن نشده است یکی از مشکلاتی است که در مهد کودک ها دیده می شود. همچنین زمین بازی بسیاری از مهد کودک ها که در حیاط واقع شده است دارای فوم کفوش نیست. طبیعی است که اگر خانواده ها مطالبه گر باشند خدمات بهتری را دریافت خواهند کرد و آگاهی خانواده ها از حقوق کودکان خود در مهد میتواند به  حل مشکلات مهدهای شهر کمک کند.

انتهای پیام / 

دیدگاه شما

آخرین اخبار