31. مرداد 1396 - 16:19   |   کد مطلب: 18231
سازمان تاکسیرانی هیچ‌گونه تضمینی نمی دهد؛ فقط پول می‌گیرد و دانش‌آموز می‌دهد؛ بعد از یک ماه بنا به دلایلی که نمی دانیم دانش‌آموز دیگر سرویس نمی‌خواهد و در آن موقع دیگر پیدا کردن سرنشین برای ما سخت خواهد شد.
تاکسیرانی,رانندگان سرویس زن,سازمان تاکسیرانی,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

به گزارش شبنم همدان به نقل از آرمان زنان : زن باشی، مادر باشی و راننده هم باشی و رانندگی بشود شغلی برای منبع درآمدت؛ آن هم از نوع راننده سرویس مدارس.

یادش بخیر زمان هایی که ما از مدرسه تعطیل می شدیم از مدرسه تا خانه پیاده گز می کردیم و گاهی یک ساعت در راه بودیم و با دوستان می گفتیم و می خندیدیم، حالا همه چیز راحت و آسان شده است؛ می شینی در سرویس مدرسه و از خانه تا مدرسه می روی.

اوایل که سرویس های مدارس راه اندازی شده بود اغلب راننده ها زن بودند و زن ها که پا به عرصه مشاغل سخت و مردانه گذاشتند راننده سرویس هم شد یکی از همین مشاغل اما نه به سختی راننده های ماشین های سنگین.

زن هایی که این شغل را انتخاب می کنند یا بر حسب علاقه است یا برای اینکه منبع درآمدی داشته باشند که گزینه دومی بیشتر وجود دارد.

*از شغلم لذت می برم

طیبه زنی ۳۲ ساله و صاحب دو فرزند است که سه سال است راننده سرویس مدارس است؛ او گفت: «اوایل که این شغل را انتخاب کرده بودم به خاطر منبع درآمد بود. چون شوهرم بیکار بود و ما مستاجر بودیم و من باید مخارج خانه را تامین می کردم. بعدها به این شغل علاقه مند شدم و این شغل شده است جزیی از زندگی ام. اگر یک روز سر کار نباشم دلم می گیرد چون علاوه بر سرویس مدارس. سرویس برخی از شرکت هایی که پرسنل آنها زن هستند هم هستم و از شغلم لذت می برم.»

زهرا هم ۴۵ ساله است و به خاطر تامین معاش زندگی وارد این شغل شده است و این شغل را دوست دارد، او گفت: «گاهی مردان ما را اذیت می کنند. مسخره می کنند. راننده های مرد به ما می گویند زن ها رانندگی بلد نیستند. من فقط دوست دارم زنان را جابجا کنم و اگر به غیر از کارم در خیابان زنی را ببینم که منتظر ماشین است سوارش می کنم و او را به مقصد می رسانم.»

مینا ۳۷ ساله است و از این راه امرار معاش می کند. او گفت: «خرج و دخل با هم جور در نمی آید. وسایل تاکسی گران است و کرایه ها کم. »

گرانی سوخت و افزایش قیمت لوازم خودرو هم از مهمترین مسائلی است که برای ما بغرنج است؛ گاهی تعداد دانش‌آموزان در سرویس‌ها از حد استاندار بیشتر است و همین مسئله باعث استهلاک خودرو می‌شود که با وجود افزایش هزینه‌ها و تقبل نکردن هزینه از سوی شرکت‌ها باعث نارضایتی خانواده ها و فشار آمدن به رانندگان سرویس می‌شود.

سرویس‌دهی به دانش‌آموزان هر سال در اصفهان با دخالت دستگاه‌های مختلف انجام می‌شود و هرساله با برنامه‌ریزی‌های مناسب سعی بر این است که این خدمت‌رسانی به شهروندان به بهترین شکل ممکن انجام شود تا هم رضایت والدین و هم رضایت رانندگان سرویس جلب شود.

رانندگان سرویس مدارس از جمله قشر زحمت کش جامعه هستند که با درآمد اندک خود رفت و آمد دانش آموزان را با توجه به طولانی شدن مسافت ها به عهده گرفته اند اما این قشر با مشکلاتی مواجه هستند.

* قوانین دست و پاگیر

بتول یکی از رانندگان سرویس مدارس است که به بیان قوانین دست و پاگیری که امسال برای ثبت‌نام در سامانه سرویس مدارس اضافه‌شده است، اشاره کرد و گفت: «مسئولان مدارس، اطلاعات بسیار زیادی را برای ثبت در سامانه از ما می‌خواهند که فقط وقت‌گیر هست و اصلاً لزومی ندارد. من یک زن هستم و شدیداً نیاز به این درآمد دارم و برای گرفتن این گواهینامه کلی هزینه کردم از طرفی هم چه معنایی دارد که هرسال سوءپیشینه و عدم اعتیاد را بدهیم و هزینه فراوانی هم صرف این امور کنیم.»

به نظر می رسد قوانین برای حمایت از راننده سرویس وجود ندارد که مسئولان آموزش و پرورش و سازمان تاکسی رانی باید برای ایجاد لایحه و طرح هایی برای حمایت از رانندگان تاکسی وارد عمل شوند.

با اینکه رانندگان سرمایه، انرژی و وقت خود را در اختیار دانش آموزان قرار می دهند اما هیچ سازمانی از آنها حمایت نمی کنند و همه قوانین دست و پا گیر و نبود همکاری ها در این زمینه خودنمایی می کند.

* نبود همکاری سازمان تاکسیرانی

یکی دیگر از رانندگان زن که از گفتن نامش ممانعت کرد، گفت: سازمان تاکسیرانی هیچ‌گونه تضمینی به ما نمی دهد. تاکسیرانی فقط پول از ما می‌گیرد و دانش‌آموز را به ما می‌دهد بعد از یک ماه بنا به دلایلی که نمی دانیم دانش‌آموز دیگر سرویس نمی‌خواهد و در آن موقع دیگر پیدا کردن سرنشین برای ما سخت خواهد شد.

موضوع تعرفه ها هم داستان دیگری است که استخوان لای زخم های ما گذاشته است؛ اگر تعرفه‌ها به شکل کیلومتری است پس چرا این تعرفه فقط برای سرویس مدارس است و راننده‌های تاکسی در سطح شهر برای یک مسافت کوتاه می‌توانند مبلغ زیادی دریافت کنند.

همه موضوعات از یک سو و پرداخت نکردن کرایه ها از سوی خانواده ها و به تعویق انداختن آنها داستان دیگری است که ما را آزار می دهد. اگر خانواده ها می دانستند که ما برای تفریح راننده تاکسی نشدیم و مانند همه اقشار جامعه کار می کنیم که پول دریافت کنیم هیچگاه این کار را نمی کردند که هزینه های ما را دیر به دیر پرداخت کنند.

البته برخی از راننده ها هزینه را یک جا از خانواده ها می گیرند و دیگر دچار این مشکلات هم نمی شوند.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار