21. ارديبهشت 1396 - 22:33   |   کد مطلب: 16686
تخلفات در صندوق ذخیره فرهنگیان موجی از بی اعتمادی‌ها و گمان هزنی‌ها را برای فرهنگیان به همراه داشته و حتی فعالیت‌های قانونی کنونی این ایام نیز تحت تاثیر قرار گیرد.
shabnamha , afkl ih , صندوق ذخیره فرهنگیان;

به گزارش شبنم همدان به نقل از باشگاه خبرنگاران ،

اواخر سال ١٣٧٣ انديشه ارتقای معيشتي و رفاه فرهنگيان به عنوان یک  موضوع جدی و یکی از دغدغه های اصلی مسئولان فرهنگی کشور مطرح شد و مسئولان وقت وزارت آموزش و پرورش را بر آن داشت تا با ارائه طرح افزايش قدرت مالي دوران بازنشستگي، در راستاي تحقق اين هدف مهم تلاش نمايند.
در نهايت طرح مذکور در وزارت آموزش و پرورش كامل شد و با تصويب مجلس شوراي اسلامي، مؤسسه صندوق ذخيره فرهنگيان در تاريخ هفتم خردادماه 74 در اجراي تبصره ٦٣ قانون برنامه دوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران ثبت شد.  
 
با وجود این هدف، از شهریورماه سال 95  در حالی که بیش از20 سال از فعالیت صندوق ذخیره می‌گذشت زمزمه هایی از اختلاف مالی در این صندوق مطرح شد  هرچند د ابتدای امر با تایید و تکذیب هایی بسیار این مساله پیش رفت اما در نهایت در واپسین روزهای  مهرماه مدیرعامل سابق صندوق ذخیره بعد از احضار توسط شعبه اول بازپرسی دادسرای پولی بانکی (ناحیه ۳۶) و پس از تفهیم اتهام در خصوص پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه با قرار بازداشت موقت روانه زندان شد. 
 
** پازل ناقص پاسخگویی به اتفاقات صندوق ذخیره 
اختلاف حساب مالی در  صندوق ذخیره و تغییر و اتهامات وارده به برخی اعضای آن موجی از گمانه زنی ها را در خصوص این صندوق و حتی اعضای آموزش و پرورش وقت ایجاد کرد  حدس های صواب و ناصواب بسیاری را برای مسئولان مربوطه در پی داشت. 
 
در نهایت از روزهای آخر پاییز فعالیت کمیته تحقیق و تفحص مجلس در صندوق ذخیره کلید خورد و قرار بر این شد تا اعضای کمیته بعد از شش ماه فعالیت گزارشی از این بررسی را به منظور تنویر افکار عمومی اعلام کنند. 
 
این مساله در حالی پیش رفت که چندی پس از شروع کار اعلام نتایج به دست آمده از تحقیق و تفحص شروع شد و اختلاف حساب های مالی کشف شده اعلام می شد که همین مساله مخالفان و موافقان و گمانه زنی های یسیاری در پی داشت اما با این وجود باز هم اعتمادو صحت سنجی که حلقه گمشده ای در این صندوق شده نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه تردیدها از صحت موضوع را بیش از پیش کرد. 
 
در حالی که اعضای کمیته و تحقیق مجلس از اعلام نتایج کمیته تا اردیبهشت ماه خبر داده بودند اما اسداله عباسی سخنگوی کمیته تحقیق و تفحص با اشاره به اینکه در مورد این صندوق به مستنداتی رسیدیم اما نیاز به بررسی های بیشتر است عنوان کرد:با توجه به تغییرات مدیریتی که انجام شده در روند تحقیق و تفحص اختلال ایجاد کرد و باعث کندی آن شد بنابراین درخواست تمدید مهلت تحقیق و تفحص در صندوق از هیات رئیسه مجلس خواستار هستیم.  
  
وی تصریح کرد: خواستار تمدید مهلت تحقیق و تفحص بین یک تا سه ماه هستیم که این مسئله بستگی به وضعیت بانک سرمایه دارد چرا که به تازگی روند تحقیق و تفحص در این بانک را آغاز کردیم و با توجه به زمان بر بودن این مسئله، زمان تحقیق و تفحص افزایش پیدا می کند. 
 
**منشا تاخیر در روند تحقیق و تفحص چیست؟ 
در حالی اعضای کمیته تحقیق و تفحص از اختلال و کندی در روند فعالیت در این خبر داده  و دلیل اصلی درخواست تمدید مهلت یک تا سه ماهه تحقیق و تفحص را زمانبر بودن تحقیق و تفحص از بانک سرمایه عنوان می کند، اعضای صندوق ذخیره بیان کردند: شروع به کار هیات تحقیق و تفحص موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت های تابعه بنابر دستور وزیر آموزش و پرورش و مدیرعامل موسسه، به طور کامل با هیات مذکور همکاری کردند و هیات تحقیق و تفحص در ساختمان اصلی موسسه مستقر شدند تا به اسناد و مدارک دسترسی سریع و مستقیم داشته باشند.  
 
اعضای صندوق ذخیره اظهار داشتند: علاوه بر آن موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان اطلاعیه مربوطه به آدرس دبیرخانه هیات تحقیق و تفحص را در تمامی مبادی ورودی موسسه و شرکت ها به شکل بنر در معرض دید مراجعان قرار داد همچنین همزمان در وب سایت موسسه نیز اطلاعات مربوط به هیات تحقیق و تفحص قرار گرفت. 
 
**اختلاف حساب مالی در صندوق ذخیره از گمانه زنی ها تا واقعیت 
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در مراسم تودیع و معارفه وزرای آموزش و پرورش که 27 آبان ماه انجام شد، در خصوص تخلفات صورت گرفته در بنگاه های زیر مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان که به بانک سرمایه نیز  مربوط می شود اعلام کرده بود: "صندوق ذخیره فرهنگیان 46 درصد از بانک سرمایه را در اختیار دارد و در این صندوق نیز هر دو گروه معوقات اتفاق افتاده است و مبلغ معوقات آن حدود 8 هزار میلیارد تومان است. 
 
اما با این حال صندوق ذخیره ای ها  با اشاره به اینکه سرمایه 8500 میلیارد تومانی این صندوق از سوی اعضای کمیته تحقیق و تفحص مطرح شده، گفت: طبق آخرین صورت های مالی منتهی به 31 شهریور 1395، مانده سهم الشرکه فرهنگیان عضو صندوق 4370 میلیارد تومان است در حالی که از آن به عنوان اختلاف مالی و رانت نام برده می شودکه در قالب ایجاد شرکت های سوری و یا ارزش پایین وثیقه ها نسبت به تسهیلات ارائه شده روی داده است. 
 
البته با وجود این توضحیات اعضای صندوق ذخیره عنوان کردند: این تخلفات  ارتباطی با دوره مدیریتی فعلی ندارد و از طریق مراجع قضایی آنها را پیگیری کرده و هیات تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی نیز در حال بررسی مدارک و مستندات است که امیدواریم با ارائه گزارش نهایی این هیات، فعالیت های صندوق ذخیره فرهنگیان در مسیر سودآوری برای  معلمان عضو و همچنین ایفای نقش در اقتصاد، تولید و اشتغال کشور ادامه پیدا کند. 
 
**سرمایه فرهنگیان به زمین چسبیده است 
مهدی نیکدل مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه در حال حاضر 888 هزار نفر عضو صندوق هستند و واریزی آنها از ابتدا تا کنون 1434 میلیارد تومان بوده تصریح کرد: سود سرمایه گذاری های انجام شده در این مدت به 4074 میلیارد تومان رسیده است که در مجموع می توان گفت سرجمع واریزی حق عضویت اعضاء، سهم دولت و سود حاصله 6143 میلیارد تومان است و با احتساب پرداختی بازنشستگان از ابتدا تا کنون که 1523 میلیارد تومان برآورد شده است. 
 
مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با تاکید بر اینکه ما در صندوق وجوه بلااستفاده نداریم که کسی بیاید اختلاس کند و به کسی وام بدهیم اظهار کرد: سهام بانک سرمایه به زمین چسبیده است و روی هوا نیست و درخواست می کنم صندوق ذخیره را قربانی اغراض سیاسی خود نکنند. 
 
حال اختلاف حساب مالی در این صندوق که داعی کمک به معلمان را داشته نه تنها به هدف خود پایبند نبود بلکه بی اعتمادی را به فرهنگیان القا کرده که از این بنگاه اقتصادی دوری کنند هرچند فعالیت های کمیته تحقیق و تفحص و تغییر اعضای این صندوق برای رفع شائبه ها انجام شده اما گمازنی ها و پاسخ  های چند پیرامون این موضوع پازل ناقص حل مشکل صندوق ذخیره و اعتماد از دست رفته فرهنگیان است. 
 
باید منتظر ماند و دید در این میدان شلوغ حدس و گمان ها، در نهایت و پس از اعلام نظر کمیته تحقیق و تفحص تا چه حداظهارنظرها صحت داشته اند و سرمایه های فرهنگیان چه سرنوشتی پیدا کند و آیا صندوق تسکین بر معیشت این قشر مغفول مانده خواهد بود؟  
 
گزارش از آتوسا دولتیاری 
 
 
انتهای پیام/ج

دیدگاه شما

آخرین اخبار