17. ارديبهشت 1396 - 9:45   |   کد مطلب: 16607
در سالهای اخیر در کنار دیگر معضلات اقتصادی مردم به دلیل رکود بازار ساخت و ساز نرخ بیکاری کارگران ساختمانی افزایش داشته است و این قشربا مشکلات بسیار سختی دست و پنجه نرم می کنند. در این گزارش ناگفته ها و دردهای ناگفته بیکاران را می خوانید

به گزارش شبنم همدان، در اقتصاد وازه بیکار به فردی اطلاق می شود که در سن کار ( سنین بین 15 تا 65 سال)  جویای کار باشد و شغل و منبع درآمدی نداشته باشد. برای بیکاری به انواع مختلفی از قبیل بیکاریهای پنهان ,  فصلی , اصطکاکی (مدت زمان تغییر بین دو شغل ) قائل شده اند .

مرکز آمار ایران نرخ بیکاری را 21/8 درصد اعلام کرده است اما نرخ متوسط بیکاری در استان های مختلف ایر ان متفاوت است.

با توجه به اینکه ایران در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است و هریک نامزدهای انتخاباتی مشکلات اقتصادی و ایجاد اشتغال را در طرح و برنامه خود دارند خبرنگار شبنم همدان  در این  گزارش  در مورد بیکاری و انتظاراتی که برآورده نشده و مردم آن را  از رئیس جمهور منتخب آن را خواهان هستند، مردم نقاط مختلف شهر صحبت کرده است که در ادامه می خوانید.  

اولین بخشی که در هر شهر توجه افراد را جلب می کند محلی است که  کارگران ساختمانی  از نخستین ساعات روز به دنبال کار و به امید کسب لقمه ای حلال آنجا تجمع می کنند  و گاه تا شب در آن نقطه می مانند و نا امید به منزل باز می گردند. عده زیادی از کارگران در ساعت 11 صبح برای یافتن کار ایستاده بودند از آنها سوال کردم چرا تا این ساعت هنوز سر کار نرفته اید ؟

 

یکی از کارگران  گفت : هر روز به  اینجا می آیم به امید اینکه امروز سر کار می روم اما هر روز نا امید تر از روز قبل و شرمنده تر از دیروز به خانه برمیگردم.  دو سال است ,بیکارم و  ده روز پی در پی نتوانسته ام کار پیدا کنم .

 

وقتی بیکار باشی حتی هزینه بلیط اتوبوس شرکت واحد هم نداری

یکی از کارگران که  مسن تر بود، یاد آور شد :هر روز از 6 صبح از خضر تا میدان امام پیاده می آیم شاید شما بپرسید چرا 300 تومان کرایه اتوبوس که مبلغ بسیار ناچیزی است اما روزانه برای من 600 تومان می شود و هر ماه 18000تومان و واقعا این اعداد که بسیار ناچیز و کم ارزش هستند برای فردی مانند من کمک هزینه  یک ماه پول نان است

وی افزود: اکنون 55 سال سن دارم و با وجود یک دختر دبیرستانی و دو  پسر بیکار هستم و زیر بار سنگین این شرایط خرد شده ام.  هیچ کس از من نمی پرسد ظهر که با سری افکنده به خانه بر می گردم چگونه پا به  درون خانه می گذارم.

مسئولان کارگران بیکار ساختمانی را فراموش کرده اند / در رکود اقتصادی بازار مسکن هیچ مسئولی به کارگران روز مزد ساختمانی فکر نکرد

از وی پرسیدم انتظار شما به عنوان یک پدر از رئیس جمهور آینده چیست ؟ این پدر دل شکسته عنوان کرد : افرادی مانند من اصلا می توانند انتظار داشته باشند؟!  چگونه از رئیس جمهور اینده انتظار داشته باشم در حالی که اصلا دیده نمی شوم شاید شما نیز در اخبار مشاهده کرده باشید  از زمانی که مسکن مهر متوقف شده است چندین بار از فروشندگان مصالح ساختمانی در ارتباط با  دلایل تغییر شغل آنها گزارش تهیه کردند اما در رکود اقتصادی بازار مسکن  هرگز از کارگران روز مزد ساختمانی سخنی به میان نیامد .هیچ کس سوال نکرد کارگر ساختمانی که تنها به امید درآمد روزانه و بدون هیچ پشتوانه ای با تعطیلی مسکن مهر و توقف ساخت و ساز در کشور چگونه امرار معاش می کند .

در زمان انتخابات رای کارگر و تاجر برابر است باید رئیس جمهور چاره ای برای بیکاری کارگران بیندیشد

به سراغ کارگر میانسال دیگری رفتم که خسته و بی حوصله به نظر می آمد. وی بیان کرد :سالهای زیادی در حرفه بنایی و گچ کاری مشغول بودم امروز با 50 سال سن، کسی مرا بیمه یا استخدام نمی کند. درزرمان رای گیری و انتخابات  یک رای من به اندازه رای یک فرد تاجر یا سیاستمدار بلند پایه ارزش دارد اما بعد از انتخابات اصلا دیده نمی شوم. از رئیس جمهور منتخب  آینده خواهش می کنم برای اشتغال افراد هم سن من  نیز چاره ای بی اندیشد من تاکنون به حول و قوه الهی هنوز توان کار کردن و فعالیت اقتصادی را دارم .

 

حضور کارگران افغانی بر مشکلات بیکاری دامن می زند

فرد دیگری از میان جمعیت کارگران ساختمانی اظهار کرد: تا زمانی که افراد تبعه کشور افغانستان در کشور ما حضور دارند دولت نمی تواند همزمان به فکر اشتغال کارگران ایرانی باشد . در تلوزیون و رادیو و برنامه های تبلیغاتی دائم در مورد مشکلات بیکاری جوانان صحبت می کنند اما کسی نمیداند بیکاری برای افراد میانسال هم وجود دارد و من با پنچاه و چند سال سن هنوز با برای نان شب مجبورم کار کنم و از بیکاری بنالم.

با شنیدن صحبت های این کارگران و آگاهی از رکود بازار ساخت و ساز به سراغ فروشندگان مصالح ساختمانی رفتم و از یکی از آنها پرسیدم شما به عنوان مدیر فروشگاه مصالح ساختمانی که سالها تجربه کار در این بازار را دارید در مورد اوضاع بازار ساخت و ساز مسکن و بیکاری کارگران ساختمانی چه نظری دارید ؟

مدیر فروشگاه اذعان داشت : اکثر سنگ های زینتی موجود در فروشگاه ما از تولیدات کشور ایتالیا است در حالی که سنگ های تِراولتن و گرانیتی  از معادن استان  همدان یکی از قطب های سنگ ایران  و  بعضی شهر های استان کردستان استخراج می شود . همین سنگ ها از طریق تنگه هرمز به کشور ایتالیا صادر می شود و به صورت سنگ زینتی  برش خورده و صیقل شده به کشور باز گردانده  می شود.

 

ارتباط مستقیم نبودن صنایع تبدیلی در کشور و بیکاری

وی افزود: حتی از کشور چین نیز سنگ زینتی ساختمان وارد کشور  می شود و کسی این سوال را از دولت نمی پرسد که چرا در کشوری که به لحاظ منابع طبیعی بسیار غنی است باید مواد اولیه را صادر کنیم و دوباره انها را با  تغییرات و بهایی گزاف وارد کشور  نماییم .البته این مساله نه تنها در شهر همدان بلکه در اکثر شهر های کشور به یک معضل اقتصادی بدل شده است  اگر صنایع تبدیلی در جوار تولید مواد اولیه ایجاد شود تا حدود زیادی بحران  بیکاری ریشه کن می شود .

انتظار شما به عنوان یک جوان از رئیس جمهور آینده چیست ؟

وی اظهار کرد: از رئیس جمهور ی که در آینده انتخاب می شود خواهش می کنم به این نکته توجه کند که منتخب تمام شهر های ایران است و باید در همه شهرها به دنبال ایجاد توسعه و اشتغال باشد. مردم با چشم امید پای صندوق های رای حاضر می شوند مبادا وعده هایی که امروز می دهد در آینده غبار فراموشی  بگیرد .

به سراغ یکی از  دانشجویان رشته گردشگری و توریسم رفتم و از وی درمورد شغلش پرسیدم.  وی  گفت :24 سال سن دارم و مادرم سرپرست خانوار است و متأسفانه فعلا بیکار هستم .

این جوان بیکار گفت :من ساکن روستای غار علیصدر هستم ,به دلیل علاقه ای که به جذب گردشگر و صنعت توریسم داشتم به این رشته روی آوردم اما اهالی روستای من تنها در 6 ماه از  سال فرصت شغلی دارند در فصل پائیز و زمستان اکثر اهالی از جمله من بیکار هستیم .

 

اکثر رشته های دانشگاهی کاربردی در جامعه ندارند

وی افزود :من با توجه به علاقه ام به رشته گردشگری جذب شده ام اما متاسفانه نه تنها  این رشته بلکه اکثر رشته های دانشگاهی عملا کاربردی درجامعه ندارند  وقتی دانشجو برای ورود به بازار  اشتغال اقدام می کند با دنیایی کاملا متفاوت  از مفاهیم  دانشگاهی مواجه می شود از  رئیس جمهور اینده خواهش می کنم برای پست وزارت علوم فردی را انتخاب کند که سابقه اجرایی مفیدی داشته باشد.

این جوان بیکار در پایان سخنانش گفت:  در مورد روستای غار علیصدر از ریاست جمهور کشور انتظار دارم با توجه به پتانسیل گردشگری این روستا امکانات رفاهی و بهداشتی بهتری فراهم اورند و زمینه زیر ساخت های اجرایی را بنا نمایند تا بخش خصوصی بتواند با برپایی نمایشگاههای محلی و جشنواره های مختلف  در امدی برای اهالی دیگر روستاها نیز فراهم اورد چرا که فرش مهربان نیز ثبت جهانی شده است اما گردشگران آشنایی بسیار کمی با فرش مهربان دارند.

 

قالی بافی تنها منبع درآمد یک زن سرپرست خانوار/ رکود بازار فرش مرا به زانو درآورده است

 

با یکی از زنان سرپرست خانوار ساکن دیزج گفتگو انجام دادم .از وی درباره اشتغال زنان سرپرست خانوار سوال کردم ؟

بانوی سرپرست خانوار اظهار داشت :5 سال از روزی که  همسرم فوت کرده است  می گذرد.  همسرم کارگر روز مزد ساختمانی بود  اما بر اثر سکته قلبی در گذشت و تنها چند روز پس از فوت او پی بردم دنیا برای عزاداری ما صبر نمی کند حتی فکر بی پولی بسیار برایم وحشناک بود مادر 3 فرزند دو ختر دبیرستانی و یک پسر هستم  روزهای بسیار سختی را گذراندم تنها هنری که ان روزها پشتوانه زندگی ام شد هنر  قالیبافی بود. شاید عده زیادی مخالف فعالیت اجتماعی بانوان باشند اما من آن روز فهمیدم اگر یک زن در آمد وپشتوانه مالی نداشته باشد خیلی زود به زمین می خورد, زمان برای بلند شدن او از زمین زندگی توقف نمی کند.

وی افزود : از طریق یکی از همسایگان به کمیته امداد معرفی شدیم از طریق بافتن تابلو فرش ,پاک کردن وخشک کردن  سبزی ,تهیه انواع عرقیجات ,تا زدن لباس و کمک هزینه ای که کمیته امداد پرداخت می کند امرار معاش می کنیم اما متاسفانه بازار فرش در یکسال اخیر افت بسیار زیادی داشته است الان 3 ماه است که هزینه تابلو فرشی که بافته ام را دریافت نکرده ام .

 از وی پرسیدم چند ماه طول می کشد تا یک فرش را به پایان برسانید ؟ بافنده تابلو فرش پاسخ داد : برای من 3ماه طول می کشد چون دخترانم  در این کار به من کمک می کنند.

کارفرمایان زنان سرپرست خانوار را بیمه نمی کنند/ دولت باید به فکر پوشش بیمه ای زنان خودسرپرست باشد

از نظر شما به عنوان یک بانوی سرپرست خانوار  بازار اشتغال چه دشواری هایی دارد ؟

این بانوی سرپرست خانوار اذعان داشت :م دتی در یک کارگاه تولیدی، کار خیاطی انجام می دادم با حقوق ماهیانه 300هزار تومان اصلا قابل مقایسه با حقوق, مزایای یک اقا در بخش خیاطی نبود. اکثر کارفرمایان حتی اقدامی نسبت به پوشش بیمه ای خانم ها انجام نمی دهند . حتی در کار فرش بافی نیز با اینکه 3 ماه از تحویل فرش می گذرد اما هنوز دستمزدم را دریافت نکر ده ام .

انتظار شما از رئیس جمهور اینده چیست ؟

سرپرست خانوار اظهار کرد :نیازهای واقعی اجتماع را در نظر بگیرد و بداند هر تصمیم او ممکن است تاثیر بسیار عمیقی درزندگی احاد جامعه ایجاد نماید .زنان تقریبا نیمی از اعضای جامعه را تشکیل می دهند و بخشی از زنان سرپرست خانوار هستند دولت باید زمینه پوشش بیمه ای و برابری حقوق و مزایا را برای زنان سرپرست خانوار فراهم آورد.

انتهای پیام  / 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار