22. اسفند 1395 - 9:16   |   کد مطلب: 15769
یکی از خیرین بزرگ شهر اذان داشت : بخشش دل بزرگ می خواهد نه جیب پر پول زیرا باید اول روحت پذیرای بخشش باشد و چه بسا افرادی که در عین فقر طبع بسیار بلند مرتبه ای دارند و با وجود بضاعت اندک سخاوتمند هستند.

به گزارش شبنم همدان، سال نو با هیاهوی خرید و نو پوشیدن و نو شدن همه چیز شور و شوقی دو چندان خواهد داشت . خرید انواع شیرینیجات و روزهای پایان سال را شیرین تر می کند اما هستند کسانی که به دلیل مشکلات اقتصادی، بی کاری گرانی و ... از خرید میحتاج شب عید محرومند و شادی این روزها را لمس نمی کنند. مراسم جشن نیکوکاری در واپسین روزهای سال برای افرادی با توان مالی کمتر برگزار می شود.  این روزها در جای جای شهر شاهد برپایی پایگاههایی برای جمع اوری کمک به افراد کم بضاعت هستیم تا دست های سخاوتمند  به سمت آن ها گسترده شود. گاه انسانی که می بخشد بسیار شادمان تر از انسانی است که مورد لطف قرار می گیرد در آیات قرآن بارها نسبت به حال همسایگان و یتیمان سفارش شده است. پیامبر رحمت همواره جویای احوال  اطرافیان بودند گرچه پیرو دیگر ادیان باشند اما ما تنها در روزهای خاص  حس  نوع دوستی را در خود ایجاد می کنیم .در حالی که برای زدودن چهره فقر از جامعه باید همیشه پا در رکاب کمک به افراد کم بضاعت باشیم .

برای معرفی بهتر فرهنگ و نیکوکاری خبرنگار شبنم همدان با چند تن از خیرین گفتگویی انجام داده است که در ادامه می خوانید.

به سراغ اولین خیری رفتم ، شخصی که همه آشنایانش می گفتند بسیار دست به خیر است. این انسان بزرگ حتی دوست نداشت کسی نامش را بداند. از او در مورد اینکه چرا همیشه کمک رسان است پرسیدم.

 وی  اظهار کر : در هر بخشش و کمک رسانی در واقع این ما هستیم که مورد لطف قرار می گیریم  و خداوند نعمت بزرگی چون بخشش را به ما ارزانی می دارد. روزهای خاصی در کشور ما وجود دارد که در فرهنگ عمومی جامعه به عنوان روزهای بخشش و مهربانی شناخته شده اند مانند جشن عاطفه ها و جشن نیکو کاری،  این جشن ها که در تاریخ خاصی برگزار می شوند تنها یک تلنگر است که به ما بفهماند اگر تو دنبال شادی هستی دیگران هم نیاز به این شادی دارند . اما انسان های خوشبخت این را می دانند که بخشش باید همیشگی باشد. هر مهربانی و لطفی می تواند روح ما را شادتر کند و بیشتر به سمت آرامش سوق دهد.

برای بخشنگی به روح بزرگ نیاز است،  نه پول زیاد

وی در ادامه افزود : بخشش دل بزرگ می خواهد نه جیب پر پول. باید اول روحت پذیرای بخشش باشد و چه بسا افرادی که  در عین فقر طبع بسیار بلند مرتبه ای دارند که در مقابل آنها شرمنده می شویم. من از نزدیک با بسیاری از این سخاوتمندان کم بضاعت برخورد کرده ام آنها به قدری از بخشش خود خوشنودند که هرگز به نداشته هایشان فکر نمی کنند.

این خیر گمنام بیان کرد:  در کشور ما فاصله طبقاتی بسیار زیادی وجود دارد وهر روز تجمل گرایی بیش از پیش رواج می یابد و در این میان رسانه های جمعی و  شبکه های اجتماعی هیزم در زیر آتش این فرهنگ غلط می گذارند و جامعه را به سمت آن سوق می دهند.

وی یادآور شد : درست است که بخشش و انفاق کار پسندیده ای اشت و در دین ما نیز بسیار به ان سفارش شده است اما شخص نیکوکار باید اصول نیکی کردن را هم بداند و این کار را با رعایت نکات خاصی انجام دهد تا مقبول درگاه الهی قرار گیرد. مهم ترین اصل در دستگیری از نیازمندان این است که  در کمک کردن به آنها نباید فخر فروشی کرد. و نکته دوم این است که افرادی که کمک می کنند در حد توان خود این کار را انجام می دهند. به عنوان مثال ما گروهی داریم که همه در آن خیر هستند و افراد از همه مشاغل  در گروه حضور دارند.  یکی از افراد خیر گروه یک بنّای ساده است  اما به جرات می گویم کمک هایی این فرد خیر انجام میدهد از کمک های مادی افراد متول و ثروتمند بسیار پربرکت تر است.

احسان و نیکوکاری محدود به کمک های مادی نیست

از او پرسیدم شما در موسسه خود چه کمک هایی برای افراد نیازمند جمع اوری می کنید ؟

این خیر ناشناس پاسخ داد : کمک کردن محدودیت ندارد و برای آن نمی توان حد و مرزی قائل شد. ما در گروه خیریه هر نوع کمکی که بتوانیم برای افرادی که نیازمند آن کمک هستند انجام می دهیم. کمک رسانی تنها از طریق مادی صورت نمی گیرد و کمک های مادی بخش کوچکی از دستگیری های ما هستند.  تعدادی از افراد در موسسه ما هستند که از توانایی ها و ظرفیت های خود برای کمک  کردن به نیازمندان استفاده می کنند حتی خانمی را می شناسم که عروسک می بافد وبا هر یک از این  عروسک ها دل چندین کودک را شاد می کند. یک پزشک با درمان رایگان و یک معلم با آموزش رایگان می تواند به افراد بی بضاعت کمک کند

وی اظهار داشت: همچنین در بسیاری از خانه هایی که از طرف بهزیستی کودکان بی سرپرست را نگهداری می کنند احسان و نیکاری در محبت خالص خلاصه می شود و در حق آن کودکان باید با جان و دل مادری و پدری کرد.

در ایام نزدیک عید  نیز کالاهای اساسی خانوار لباس مقدار کمی آجیل و شیرینی و دیگر هدایا را تقدیم این خانواده ها می کنیم  .

پایگاههای جمع آوری کمک های مردمی در مهد کودک ها

ونوس چایانی مدیرمهد  غنچه های ایران از مدیرانی است که برای برپایی پایگاههای جمع اوری کمک های مردمی در مهد تلاش بسیاری می کند. وی درباره هدف برگزاری جشن  نیکوکاری اظهار می کند : هدف از برگزاری این جشن ها ومشارکت مردم این است که لبخند  شادی را به همه خانه ها  هدیه کنیم . شاد کردن همنوعان آرامش به همراه دارد  به خصوص اگر کمک ها برای کودکانی  باشد که در خانواده های محروم و کم بضاعت زندگی می کنند. زیرا کوچکترین هدیه ای می تواند قلب یک کودک را شاد کند  و همه سعی می کنیم این حس خوب به نو شدن را در همه قلب ها زنده نگه داریم . 

چطور می توان مشارکت کودکان در امور خیریه را نهادینه کرد ؟

چایانی اذعان می کند : موفقیت در هر کاری نیازمند آموزش صحیح و فرهنگ سازی درست در بستر جامعه است. اگر آموزش بخشش و انفاق و حس نوع دوستی از ابتدای کودکی به صورت جدی وهدفمند آغاز شود, کودک با ارزش های والای  انسانی  آشنا می شود ومفهوم گذشت از دوست داشتنی ها در کودک نهادینه می شود, کودکی که به خوبی کمک کردن و گذشت را بشناسد  به راحتی از اسباب بازی مورد علاقه اش برای شادی دیگران گذشت می کند.

وی افزود:  برای آشنایی کودکان با مفهوم گذشت وکمک به دیگران خانواده تاثیر بسزایی دارد . برای آموختن مفاهیم مهم به کودک  میتوان از طریق بازی , رسانه, نمایش  ویا بازگو کردن در قالب داستان برای کمک به فهم او استفاده کرد. اما بهترین روش این است که اگر ما می خواهیم کمکی انجام بدهیم و در امور خیریه مشارکت کنیم بهتر است این کمک ها به دست کودکان باشد.

انتهای پیام / ن

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار