18. اسفند 1395 - 8:54   |   کد مطلب: 15701
یک تولید کننده پالتو و مانتو اظهار داشت: در سالی که از سوی رهبر اقتصاد مقاومتی نام گرفت، دولت باید از تولید کننده داخلی حمایت می کرد اما متاسفانه نه تنها حمایتی صورت نگرفت بلکه از طریق ورود پالتو و مانتوهای ترک و چینی بازار قبضه شد و من در این سالمجبور شدم همه کارگرانم را اخراج کنم.

به گزارش شبنم همدان، به آخرین روزهای سال 1395 نزدیک میشویم. سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب با نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل ناگذاری شده بود. خبرنگار شبنم همدان، امروز برای شنیدن سخنان مردم درباره شعار اقتدار واقتصاد مقاومتی به قسمت های مختلف شهر رفته است تا نظرات مردم را بپرسد. در ادامه گزارش مردمی را می خوانید.

 

مغازه داری که از قیمت بالای اجناس خود پیش مشتری شرمنده است

 اولین مکان یک سوپر مارکت بزرگ  وتمیز در مرکز شهر بود .از فروشنده درباره قیمت اجناس و اینکه آیا اخیراً چیزی گران شده است سوال کردم .

یاور .م صاحب مغازه اظهار کرد: این روزها از مراجعه کنندگان به مغازه شرمنده می شوم وقتی مشتری هفته پیش جنسی را با یک قیمت خریده و این هفته با گران شدن آن جنس مواجه می شود من به عنوان مغازه دار از روی مشتری هایم خجالت میکشم.

وی افزود: لبنیات از اجناسی است که افزایش قیمت داشته است به عنوان مثال کره صد گرمی آذربائیجان قبلا 2300 تومان بود ولی حالا2900 تومان شده است یا خامه قبلا 2500 تومان بود ولی حالا 3000 شده است  یا قیمت برنج ایرانی که هر کیلو 700 تومان افزایش قیمت داشته است و افزایش قیمت برنج هندی هر کیلو 500 تومان بوده است. قیمت حبوبات نیز سیر صعودی داشته است به عنوان مثال لپه آذر شهر 6800 تومان بوده است ولی حالا 10500 تومان شده است.

یاور در ادامه سخنانش با آهی پر سوز و دلی پر درد عنوان کرد: واقعا قدرت خرید مردم کم شده است من قبلا چند جعبه شیر از ماشین حمل پیاده می کردم ولی الان یک جعبه بیشتر خریداری نمی کنم و تمام محتوای همین یک جعبه هم فروش نمی رود چند عدد باقی می ماند و آنها را برای ماست بندی استفاده می کنیم.

 

مسئولان باید درآمد اقشار ضعیف را در تورم لحاظ کنند

صاحب سوپر مارکت اذعان کرد: تمام سواد و اطلاعات من در جمع و تفریق حساب و کتاب هایم خلاصه می شود ولی اینکه می گویند تورم کاهش پیدا کرده است یا مهار شده برای من غیر ملموس است چون هر روز شاهد کاهش قدرت خرید مردم و کاهش ارزش پول هستم کاش مسئولان  زندگی اقشار ضعیف را هم در این تورم لحاظ کنند دیروز خانمی به مغازه من مراجعه کرد که با چهار هزار تومان لپه, یک بسته سویا ,سه عددتخم مرغ می خواست. این افراد کم نیستند من هر روز شاهد شرمندگی بیشتر خودم می شوم واقعا توان کمک به این افراد را ندارم تنهاراهکار من این است که مبلغ کمی را برای سود اختصاص دهم .

 

گرانی قیمت باعث شد با سبد خالی ار بازار میوه برگردم

خانم مستمری بگیر تامین اجتماعی با یک سبد خالی در بازار میوه و تره بار همدان  می گوید : من هر ماه 800 هزار تومان مستمری می گیرم چند ماه است که در اخبار می گویند حقوق مستمری بگیران افزایش پیدا می کند در حالی که هنوز چنین اتفاقی نیافتاده است و یا اعلام می کنند عیدی مستمری بگیران همراه با حقوق بهمن ماه پرداخت می شود. اکنون چند روز است که حقوق بهمن ماه را دریافت کرده ام اما هنوز خبری از پرداخت عیدی مستمری بگیران نشده است. امروز برای خرید میوه آمده بودم ولی متاسفانه با دیدن قیمت ها چیزی نخریدم سیب سفید کیلویی 5500 تومان درجه یک هم نیست پرتقال دزفول 4000 یا  6000  نتوانستم چیزی بخرم .

به قسمت  تولیدی های مانتو,پالتو رفتم مغازهای پالتو هایش را حراج کرده بود از قیمت 30 هزار تومان تا 70 هزار تومان مغازه ای دیگر چند پالتو پشت ویترین گذاشته بود که گرد و خاک بر روی آنها نشسته بود داخل مغازه رفتم صاحب مغازه وقتی سوالهایم را شنیدگویی بر غمش افزود، چهره را در هم کشید , تعارف به نشستن کرد.

 

رکود بازار باعث شد همه کارگران تولیدی را اخراج کنم

فیض اله رضایی تولید کننده مانتو و پالتو بیان کرد: از زمانی که وارد بازار کار شدم خیاطی را انتخاب کردم در کارم پیشرفت کردم و چند چرخ کار و اتوکار استخدام کردم. اما متاسفانه از پارسال تک تک آنها را اخراج کردم و اکنون  تنها در مغازه مشغول هستم. شش ماه است تولیدی ندارم تنها کار تعمیر لباس و کارهای سفارشی انجام می دهم .

می پرسم  برای چه کارگران را اخراج کردید , اقتصاد مقاومتی از دید شما به عنوان یک تولید کننده تا چه حد اجرایی شد ؟

 

در سال اقتصاد مقاومتی حمایتی از تولیدکننده داخلی صورت نگرفت

رضایی اظهار کرد: وضع بازار اصلا جالب نیست اکثر مغازه دارها مجبورند اجناس خود را حراج کنند تا به پول برسند. بد حسابی تعدادی از مغازه دارها ,چک برگشتی ,اجاره مغازه, بهای آب وبرق مرا وادار به اخراج کارگران کرد در سال اقتصاد مقاومتی باید از تولید کننده داخلی حمایت می شد متاسفانه حمایتی صورت نگرفت برعکس از طریق ورود پالتو, مانتو ترک و چینی بازار قبضه شد. حراج پالتو ها به یک چهارم قیمت تنها راه رسیدن به پول نقد است  .

 

6 ماه است دولت اضافه کارم را واریز نکرده است / چرا نجومی بگیران تنبیه نمی شوند  

به سراغ بانویی رفتم که در یکی از ادارات دولتی کار می کند. با وی در مورد وعده های محقق نشده صحبت کردم. این بانوی کارمند گفت: امسال قرار بود روز زن مبلغ 100 هزار تومان به کارمندان خانم هدیه  بدهند  اما گفته اند بر اساس مصوبه هیچ پرداختی به غیر از مبالغ قانونی مشخص شده صورت نمی گیرد. حتی پاداش و اضافه کاری هم پرداخت نمی شود. سوال من این است چرا نجومی بگیران تنبیه نمی شوند اما فیش حقوقی من که یک میلیون و 200 هزار تومان است و از شش ماه پیش هنوز حقوق  اضافه کاری که انجام داده ام را دریافت نکرده ام با توجه به افزایش قیمت ها من به این پرداخت ها  نیاز داشتم حتی همان مبلغ 100هزار تومان روز زن برای من ضروری بود.

 

بیکاری کارگران کارخانه در سال اقتصاد مقاومتی

سجاد از کارگران تعدیل نیرو شده کارخانه پلاستیک است و لیسانس ادبیات از دانشگاه بوعلی دارد  وی می گوید: هفت  سال بود در کارخانه پلاستیک کار می کردم شیفت شب و یا روز برایم فرقی نداشت همین که می دانستم هر ماه حقوق می گیرم برایم کافی بود سال 93 ازدواج کردم برای همین تصمیم گرفتم در کارخانه کارم را بیشتر کنم بعد از ازدواج یک پیکان وانت با وام خریداری کردم بعد از ساعات کاری کارخانه، تولیدات کارخانه را به فروشنده های کوچک داخل بازار انتقال می دادم در سال 95 به علت کاهش تولید  8 نفر را تعدیل نیرو کردند. به چند کارخانه مراجعه کردم اما گفتند به نیروی جدید نیاز ندارند.  در بازار هم اکثر ماشین های باربری در صنف خود کار می کنند. جایی برای من وجود ندارد در بعضی از روزها که هوا خوب است  ممکن است 40 هزار تومان در آمد داشته باشم و یا چند روز پشت سرهم حتی 10 تومان هم کسب نکنم.

می پرسم دیگر افرادی که با شما تعدیل نیرو شدند مشغول به چه کاری هستند .

وی پاسخ می دهد: دو نفر از آنها به اراک رفتند که در کارخانه تفلون اراک مشغول شدند یکی از آنها در تهران پیک موتوری است پسر عمویم  مهدی به سربازی رفته و یکی از همکارانم با پدر خود در اهواز در بازار روز لوازم آشپزخانه می فروشد دو نفر هم در بازار یابی شبکه ای وارد شدند.

 

از ورود بی رویه جنس چینی زمین خوردم

به او می گویم تو چرا با دوستانت همراه نشدی یا لااقل در بازاریابی شبکه ای وارد نشدی ؟ می خندد,می گوید : هنوز تصمیم ندارم از چاله وارد چاه شوم. من از ورود بی رویه جنس چینی زمین خوردم , بازار یابی شبکه ای اقتصاد را زمین گیر می کند چرا که اکثر اجناس تولید کشورهای دیگر است و بازار یابی شبکه ای به نحوی همان ادامه شرکت های هرمی است با این کار ذائقه مردم را تغییر می دهند. هر روز جوانان بیشتری از سرناچاری وبیکاری به مجموعه بازریابی افزوده می شوند  هر روز از ساعت 6 صبح تا 9 شب به دنبال بار هستم تا دست خالی به خانه نروم.

 

در سال اقتصاد مقاومتی از لحاظ اتکا به تولید داخلی بر عکس عمل شده است

از وی می پرسم از نظر شما تا چه حد اقدام وعمل واقتصاد مقاومتی در کشور اجرایی شده است ؟ وی اذعان می کند :از نظر ایجاد شغل واتکا به تولید داخلی کاملاً برعکس عمل شده است در قانون کار  ما تعریف دقیقی از اشتغال ارائه نشده است دانشجو ودانش آموز, زنان خانه دار شاغل حساب می شوند ویا کسانی که در هفته چند ساعت کار داشته باشند شاغل هستند متاسفانه افراد بسیار زیادی جزو افراد بیکار حساب نمی شوند.

 

چرا دارو تحریم است و در بازار نیست اما کالاهای چینی و ترک تولید داخلی را به مرز خفگی رسانه است؟

وی افزود :کشور ما در تحریم است اما کالای مصرفی مردم  به صورت بی رویه  وارد می شود ولی کالاهای بنیادی و ضروری با تحریم مواجه می شوند. چند روز پیش برای یکی از اقوام نزدیک به دنبال یک قلم داروی خارجی بودم به تمام داروخانه ها مراجعه کردم و با در بسته مواجه شدم. متاسفانه دارو که نیازبیماران است تحریم می شود . اما چطور اجناس چینی و ترک داخل بازار گلوی تولید را به مرز خفگی رسانده است ولی تحریم شامل حالش نشده است .

انتهای پیام / ن

دیدگاه‌ها

خیلی جالبه وقتی که آمارهای رسمی کشور رو رها کنید وبرای تخریب دولت دست به دامن گزارشهای میدانی شده اید .شاید بنده هم قبول دارم که آمارها به دلایل متفاوت خیلی هم دقیق نیستند ولی چون هر دولتی در مقام مقایسه با دولت قبل از خودش قرار دارد همین آمارها قابل اعتنا هستند ..گزارشهای میدانی که با سلیقه گزارشگر تنظیم میشود چه ارزشی دارد مادام که به آمار تبدیل نشوند و نقطه ای نمایش میدهند؟

دیدگاه شما

آخرین اخبار