24. دى 1395 - 20:19   |   کد مطلب: 14775
مدتی است که معضلی به نام کودک فروشی زیر پوست شهر و اطراف بیمارستان‌های جنوب پایتخت در حال وقوع است.
نوزاد فروشی,بیمارستان های جنوب تهران,فروش نوزاد در فضای مجازی,فروش کودکان,متکدیان و معتادان,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih
به گزارش شبنم همدان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان : در چند سال گذشته آگهی هایی با محتوای فروش کلیه در سطح شهر مشاهده می شد که افرادی با توجه به عوامل مختلفی مانند فقر و اعتیاد و غیره حاضر بودند کلیه خود را به قیمت چند میلیونی به فروش برسانند تا نیاز مالی شان برطرف شود.
اما رفته رفته این روند گسترده تر شد تا جایی که پدر و مادرانی که توانایی نگهداری فرزندانشان را نداشتند این کودکان را در ازای دریافت مبلغی به خانواده ای دیگر می فروختند.در ابتدای امر این مساله شاید به دلیل قبیح و غیر انسانی بودن آن، به طور مخفیانه انجام می شد اما امروزه شاهد آن هستیم که خانواده ها بی پروا و بدون هیچ ترسی آکهی های با محتوای فروش جنین و نوزاد در سطح شهر و فضای مجازی منتشر می کنند.
 
با اینکه آمار درستی از این عمل غیر قانونی و غیر انسانی وجود ندارد اما آنچه به وضوح دیده می شود سیاهی است که ذات انسان را در بر می گیرد به نحوی که انسانیت به فروش گذاشته می شود و قیمت آن بسته به نیاز فروشنده متغییر است. مسئولان هم نظرات متفاوتی در این باره مطرح می کنند که در جای خود قابل تامل است.
 
مجید ابهری جامعه‌شناس و رفتارشناس اجتماعی در این باره به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: کودک فروشی یکی از آسیب های آزار  دهنده اجتماعی است که ابعاد مختلف و عوارض عمیقی بر افکار عمومی داخلی و خارجی دارد.
 
وی افزود: فروش کودکان در 3 شکل جنین فروشی، اجاره رحم و کودک فروشی صورت می‌گیرد. در کنار این سه محور کودکان کرایه ای و اجاره ای را نیز باید به حساب آورد همچنین در مورد فروش تخمک هم باید جداگانه  صحبت کرد.
 
این استاد دانشگاه تصریح کرد: 95 درصد از کودکان در مرحله ی نوزادی تا 2 سالگی به فروش می رسند که اکثریت آنها دارای والدینی معتاد و خانواده های پر جمعیتی می باشند.قیمت این کودکان بستگی به نیاز والدین و اشتیاق خریدار دارد که معمولا بین 2 تا 15 میلیون متغییر است.
 
این جامعه‌شناس در ادامه گفت: اصولا والدین به خاطر اعتیاد و خریداران به دلیل دشواری‌های فرزند پذیری اقدام به این کار می‌کنند که البته بسیاری از خانواده ها نیز علاقه‌مند به پذیرش کودک از مجاری قانونی هستند که مسیری طولانی دارد.
 
ابهری افزود: عوارض و آسیب های این معضل در اکثریت موارد گریبانگیر خود کودکان و والدین جدید است چرا که در آینده بالاخره روزی  کودکان می فهمند این افراد والدین اصلی آنها نیستند و همین مسئله آسیب‌ها و تبعات سنگینی دارد تا جایی که فرد ممکن است دچار افسردگی و سرخوردگی شود.
 
همچنین صفایی‌نیا روان‌شناس و استاد دانشگاه در تشریح این معضل، گفت: عوامل مختلفی  باعث فروش نوزاد می شود که مهمترین آن فقر و بعد از آن اعتیاد،بی کفایتی والدین و بارداری ناخواسته و نامشروع بودن خانواده است.
 
وی در مورد آثار سوء و مخرب این عمل گفت: خرید و فروش نوزادان از سویی باعث ایجاد نوعی اشتغال کاذب و از سوی دیگر باعث افسردگی همراه با احساس گناه و اختلالات روانی از جنس ضد اجتماعی یا شخصیتی در فرد می‌شود.
 
این استاد دانشگاه تصریح کرد: در صورتی که خانواده‌ای خریدار نوزاد از نظر مالی تامین باشد می توان گفت به نوعی کودک نجات یافته و اگر در آینده این موضوع را بفهمد که خانواده اصلی وی را فروخته اند تبعاتی برای وی به همراه خواهد داشت که بسته به میزان و نوع تربیت کودک در خانواده متفاوت است آسیب های مانند افسردگی و اختلال شخصیت.
 
وی در تشریح راه‌های مناسب برای پیشگیری از این معضل، گفت: فراهم آوردن شرایط اشتغال،رفاه و پول از سویی باعث بالا رفتن سلامت اجتماعی در جامعه می شود و از سوی دیگر باعث کاهش آسیب ها اجتماعی می‌شود. سپس شرایط فرزند خواندگی را باید آسان تر کرد به نحوی که شخص تمایلی به خرید نوزاد از طریق غیر قانونی نداشته باشد و از مجاری قانونی کودکی را به سرپرستی بگیرد و در مرحله آخر هم این معضل باید از لحاظ حقوقی و قانونی مطرح شده و نوعی جرم و برای آن مجازات در نظر گرفته شود تا کمتر در سطح جامعه شاهد این معضلات باشیم.
 
 
انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار