23. آذر 1395 - 14:03   |   کد مطلب: 14210
در نشست خبری ستاد مبارزه با مواد مخدر استان مطرح شد:
«گل» خاری که یک بار همنشینی با آن، ویرانگر است
مخدر «گل» تنها با یک بار مصرف اعتیاد آور است و در مصرف کننده بیقراری بسیار، وحشت زدگی و تپش قلب شدید را ایجاد می کند.
شبنم ها , shabnamha, نشست خبری, ستاد مبارزه با مواد مخدر, مواد روان گردان,

به گزارش شبنم همدان، نشست  خبری ستاد مبارزه با مواد مخدر روز سه شنبه  23 آذرماه با حضور سرهنگ هادی قزوینیه و مهدی اسد بیگی و تنی چند از خبرنگاران در حوزه ستاد مبارزه با مواد مخدر استان همدان، تشکیل شد.

سرهنگ هادی  قزوینیه ضمن تبریک هفته وحدت و میلاد رسول اکرم اظهار داشت: شکل گیری عزم و ارا ده ملی در حوزه مبارزه با مواد مخدر که قبلا به صورت جزیره ای واستانی بود، سطح بالای تعاملات قضایی شکل گرفته ونتایج بسیار خوبی حاصل شده است.

 وی در ارتباط با مواد مخدر توهم زا بیان داشت : «علف» , «قارچ» , «اشک تسبیح»  و امروزه به صورت شایع تر «گل» در بین جوانان طرفدارانی دارند و هر روز 9 نفر در کشور  به دلیل مصرف این مواد مخدر جان خود را از دست می دهند. معتادان جوان، بر طبق آمارهای جمعیت مبارزه با دخانیات کشور از 10 سالگی دست به سیگار می شوند و از 17 سالگی مواد مخدر را تجربه می کنند. و همه آنها با اتکا به  یک جمله تکراری که «این اعتیاد آور نیست» در دام این مواد می افتند . این جمله امروزه  بیشتر از همه مواد افیونی درباره گل به گوش می رسد.

وی افزود: «گل» همان اندازه که اسم خوشایندی دارد یکی از خطر ناکترین مواد مخدر است. که این روزها در دست جوانان می چرخد و به اسم روانگردان طبیعی خرید و فروش می شود. این مخدر ضربان قلب را بالا می برد، احساس بی قراری ایجاد می کند و قادر است با یک بار مصرف طوری عملکرد مغز را مختل کند که مصرف کننده زندگی بدون ان را غیر ممکن بداند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت:  گل در عمل مانند ماری جوانا است با این تفاوت که ماری جوانا  گیاهی است که هم نوع نردارد و هم نوع ماده و از نوع نر 3 درصد و از نوع ماده 8 درصد مخدر بدست می آید اما این گیاه دستکاری ژنتیکی شده و با تغییرات ژنتیکی با قدرت بیشتر رشد می کند . این گیاه تراریخته دو جنسیتی بود و برخلاف ماری جوانای  طبیعی که گل های بسیار کمی دارد  بسیار پر گل است و به مخدر «گل » معروف است

در ادامه این نشست خبری رئیس پلیس اداره مبارزه با مواد مخدر به سولات مطرح شده از سوی خبرنگاران پاسخ گفت که این پرسش و پاسخ ها به شرح زیر است:

 

در حوزه مبارزه با مواد مخدر وپیشگیری از اعتیاد به مواد توهم زا چه اقداماتی صورت گرفته است ؟

قزوینیه پاسخ داد: در حوزه پیشگیری با حضور کارشناسان نیروی انتظامی در دانشگاهها و دبیرستانها  و شیوه های آموزشی کارگاهی و برپایی  84 نمایشگاه در ارتباط با مبارزه با مواد مخدر و توضیع 18هزار بروشور و آموزش 43 هزار نفر دانشجو و دانش آموز انجام شده است . همچنین در مورد مخدر گل،  توضیع یک برگ بروشور که به خوبی معرف مخدر گل و تأثیرات مصرف آن است در این مراکز انجام پذیرفته است.

 

چه عملیاتهایی در ارتباط با مبارزه با مواد مخدر در سطح استان انجام شده است ؟

وی گفت: خوشبختانه در حوزه مبارزه با مواد مخدر یک روند جهشی را در  پیش گرفته ایم . کشفیات مواد مخدر در سالهای گذشته  یک تن  و 90 کیلو بوده است در حالی که در سالهای اخیر جمع کشفیات با احتساب پیش ساز ها  4 هزار و 947 کیلوگرم است که 54 درصد رشد را نشان می دهد. و بدون احتساب پیش سازها 3 هزار و 840 کیلوگرم است.

قزوینیه افزود: این ارقام در زمینه کشفیات مواد مخدر نسبت به سال قبل 21درصد رشد را نشان می دهد و بیشترین کشفیات از ماده مخدر سنتی  تریاک با 2 هزار و 880 کیلو بوده است. در این کشفیات 59 باند تهیه و توضیع مواد مخدر منهدم گردیده است و 7 هزار و 733 نفر دستگیر شدند. این آمار نیز رشد 21 درصدی را نسبت به گذشته نشان می دهد.

از ابتدای سال 95 تا 15 آذر ماه، با تمرکز برنقاط مختلف شهر همدان ازجمله منطقه دور میدان ومنطقه زغالی ها 147 هزار و 292  عدد قرص قاچاق  غیر مجاز کشف شده است که 302 درصد رشد را نشان می دهد و در حوزه ارتقای امنیت اجتماعی با محوریت پاکسازی نقاط آلوده،  برنامه ریزی های دقیقی صورت گرفته است..

در طرح پاکسازی شهر ضمن برخورد با خرده فروشان 4 هزار و 570 مورد دستگیر و 1353  معتاد متجاهر از سطح شهر جمع اوری کرده ایم . این معتادان پس از دستگیری به مراکز درمان ارجاع داده شده اند .

موقعیت استان همدان وقرارگیری در محورهای مواصلاتی باعث اهمیت این استان از لحاظ مبارزه با مواد مخدر در سطح کشور محسوب می شود. تا کنون  35 عملیات فرا استانی انجام شده است. باندهای مافیایی مواد مخدر برای انتقال یک محموله از مبدأ تا مقصد چندین استان را واسطه قرار می دهند و برای موفقیت نیروها همکاری با سایر استان ها لازم وضروری است. در روزهای اخیر نیز در یک عملیات فرا استانی  50 کیلو تریاک که به سمت استان های  غربی می رفت با همکاری فرا استانی استان لرستان  کشف شد.

ستاد مبارزه با مواد مخدر در ارتباط با مراحل پس از دستگیری  معتادان چه کارهایی انجام داده است ؟

معتادان متجاهر پس از غربال گری طبق ماده 15 مبارزه با مواد مخدر توسط پلیس دستگیر  و با همکاری  دانشگاه علوم پزشکی و سمن های مبارزه با مواد مخدر به ترک تشویق می شوند.  همچنین نیروی انتظامی معتادان کارتن خواب را تحت پوشش خود قرار می دهند و در سطح استان پس از ترک اعتیاد معتادان ، بخش فنی وحرفه ای وارد عمل می شود و یا شهرداری در بخش  خدمات شهری، معتادان پس از درمان را به کار می گیرد .

آیا در سال 95 شهید یا جانباز نیروی انتظامی داشته اید؟

از سال 95 عملیات ها با برنامه ریزی دقیق انجام می شود و اجازه تحرک به قاچاقچیان داده نمی شود  بحمدالله امسال شهید یا جانبازی نداشتیم

طبق طرح شیوع شناسی استان همدان رتبه چندم را دارد ؟

 طبق طرح شیوع شناسی سازمان بهزیستی همدان جزء استانهای رتبه  16 است.

معتادان و قاچاقچیان دستگیر شده در چه سن و چه میزان تحیصلاتی  بوده اند ؟

سن دستگیری معتادان وقاچاقچیان  9درصد  تا 25 سال

 35درصد 25 تا 35 سال

 34درصد 35 تا 45 سال

22 درصد افراد بالای 45 

9درصد افراد دستگیر شده بی سواد

29 درصد ابتدایی

45 درصد سیکل

 15درصد دیپلم

  1/3فوق دیپلم

 1/5درصدلیسانس 

چه تعداد از معتادان را زنان تشکیل می دهد ؟

2درصدمعتادان دستگیر شده را زنان تشکیل می دهد.

انتهای پیام / 

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار