3. شهريور 1395 - 5:57   |   کد مطلب: 11993
دانشجویان هزینه بسیاری را صرف می کنند به امید داشتن شغل بهتر تا بتوانند موقعیت اجتماعی بهتری به دست آورند اما پس از فارغ التحصیلی با نبودن بازار کار دچار افسردگی و بی انگیزگی می شوند.

به گزارش

 شبنم همدان، با توجه به آمار رو به رشد فارغ التحصیلان دانشگاه ها ، و آمارهای مجلس و اداره کار و امور اجتماعی از نرخ بیکاری جامعه این سوال پیش می آید که چند درصد افراد تحصیل کرده معیارشان برای انتخاب رشته میزان نیاز بازار و هدفشان جذب بازار کار شدن بوده است و آیا در کشور برای این فارغ التحصیلان موقعیت شغلی وجود دارد یا خیر؟ به همین منظور خبرنگار شبنم همدان در یک گزارش میدانی به سراغ فار غ التحصیلان دانشگاهی رفته است تا در مورد هدف آنها از انتخاب رشته و شرایط شغلی با آنها صحبت کند.

پونه طاهری فارغ التحصیل کارشناسی حسابداری دانشگاه آزاد همدان است. وی پس از فارغ التحصیلی و نبودن کار برای استفاده از آموخته های دانشگاهی ، هزینه زیاد و سال هایی را که صرف تحصیل کرده است بیهوده میداند و خطاب به مسئولان می گوید:

شغل های دولتی موروثی نیستند

مسئولان باید جوابگوی بیکاری فارغ التحصیلان باشند. آنها موظف هستند یا برای جوانان فرصت شغلی ایجاد کنند یا پذیرش دانشگاه را براساس نیاز جامعه قرار بدهند. باید خروجی دانشگاه مطابقتی با استخدام ها داشته باشد چرا که دانشجویان هزینه بسیاری را صرف می کنند به امید داشتن شغل بهتر تا بتوانند موقعیت اجتماعی بهتری به دست آورند. خواسته من این است که دانشگاه ها به دانشجویان به عنوان منبع درآمد نگاه نکنند وقانون هایی که در مجلس تصویب می شود  از هماهنگی میزان پذیرش دانشجو با نیازبازار کار  حما یت کند. همچنین قانونی که در زمینه استخدام فرزندان افراد کارمند در دستگا ههای اجرایی وجود دارد  باید بازبینی شود. ملاک شایسته سالاری است و شغل های دولتی موروثی نیستند.

 

پس از فارغ التحصیلی خستگی سال ها تحصیل بر تنم ماند

سمانه صاری اصلانی فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته هواشناسی دانشگاه شهید بهشتی است که با رتبه عالی کنکور و با امید موفقیت و پیشرفت شغلی وارد دانشگاه شده است. وی در این مورد می گوید:
من وقتی رتبه ام را از طریق اینترنت فهمیدم اولین مورد در انتخاب رشته میزان جذب افراد در بازار کار  بود . جغرافیای طبیعی بیشترین بازار کار را در رشته انسانی داشت و همین باعث شد من  این رشته را انتخاب کنم.  دانشگاه شهید بهشتی تهران قبول شدم. با اینکه دانشگاه دولتی بود اما هزینه های رفت و آمد زیاد بود فکر می کردم وقتی وارد بازار کار شوم همه هزینه ها و سختی های مسیر و مشکلات مربوط به درس خواندن در خوابگاه مرتفع  می شود بعد از لیسانس برای فوق هم قبول شدم . فقط دو روز در  هفته کلاس داشتم که بین همدان وتهران رفت و آمد می کردم ولی وقتی فارغ التحصیل شدم تمام خستگی های دوران تحصیل  بر تنم ماند.

سال های اوج جوانی ام را ا دست داده ام

 اصلانی ادامه می دهد: به هر جایی برای کار مراجعه کردم و تنها پاسخی که می شنیدم این بود که استخدام نداریم . سازمان هواشناسی هم گفت ما اصلا از ده سال پیش هیچ استخدامی نداشتیم . در بعضی موارد پارتی جای نمره و رتبه را می گیرد و اینجاست که از دست خودت هم عصبانی می شوی . من واقعا از تمام هزینه هایی که کرده ام  پشیمانم و مهمتر از آن از 18 سالگی تا 24 سالگی درگیر دانشگاه بودم که اوج جوانی ام بود و آن سال ها را  از دست دادم  من مربی تکواندو هستم می توانستم تمام وقت و هزینه ام را در رشته مورد علاقه ورزشی خود  صرف کنم.

 

زنان تحمل کارهای سنگین را ندارند

مریم خدابخشی فارغ التحصیل کارشناسی ادبیات عرب از دانشگاه بوعلی سینای همدان است . او هدفش با اکثر فارغ التحصیلان متفاوت است و در این مورد می گوید:

من از ابتدا هم علاقه ای به کار کردن نداشتم. اصلاً کار بیرون وظیفه بانوان  نیست.  حضرت علی (ع) در این مورد می فرماید: زن همانند گل است، کارهای سنگین را به او واگذار نکنید چون تحملش را ندارد. من هم با این حدیث موافقم. زن باید خانمی  کند. تحصیلات دانشگاهی نگرش افراد را نسبت به مسائل اجتماعی بازتر می کند و زنان امروز تربیت کننده نسل فردا هستند باید وقت بیشتری را به کودکان خود اختصاص دهند. زنان تنها وظیفه آماده کردن غذا و نظافت منزل را ندارند بلکه تربیت یک نسل را به عهده دارند و این مهم ترین وظیفه آنهاست. من بعد از فارغ التحصیلی به کلاسهای خیاطی می روم تا هنری را یاد بگیرم و بتوانم فردا در خدمت فرزندان و خانواده ام باشم.

 

افراد نباید به سطح تحصیلات تئوری اکتفا کنند

فریبا خدا بنده لو، لیسانس مهندسی کشاوری دانشگاه ملایر است که در این مورد می گوید:
افراد نباید تنها به سطح تحصیلات تئوری خود اکتفا کنند. بلکه باید به صورت عملی در کنار تحصیل آموزشهای مهارتی را هم فرا بگیرند. هر چند خود حضور در دانشگاه و مطالعه درسها وقت زیادی را می طلبد از همین دوران باید برنامه ریزی درستی برای زندگی و اوقاتی که صرف می کنیم داشته باشیم تا بعدها دچار مشکل نشویم. اگر خواستگار مناسبی برای خانم هایی که در حال تحصیل هستند آمد به بهانه درس فرصت ها را  از دست ندهند و یا در زمینه شغلی سطح خیلی بالا را در نظر نگیریم.

 

دوران دانشگاه بهترین دوران آمادگی حضور در جامعه است

وی در ادامه گفت:  فراموش نکنیم باید پشتکار وتلاش شبانه روزی در کنار درس خواندن باشد.  از نظر  من دوران دانشگاه بهترین دوران برای آمادگی حضور در جامعه است برای من ابتدا درآمد وشغل خیلی مهم بود تاجاییکه دوست داشتم رشته ام را عوض کنم ولی من در دانشگاه دوستان خوبی پیدا کردم که لطف خدا بود و فهمیدم ارزش علم خیلی بالاتر از این موارد است. من اکنون در بسیج فرهنگی آموزش وپرورش مشغول به کار هستم وکارِخیاطی یا همان شخصی دوزی را برای داشتن درآمد انجام می دهم .

 

یک مادر خانه دار با سواد در تربیت فرزندانش موفق تر عمل می کند

فاطمه افشاری فارغ التحصیل کارشناسی مدیریت آموزشی از دانشگاه بوعلی و متاهل است.
در رابطه با مطابقت نیاز بازار کار با فارغ تحصیلان دانشگاه می گوید:  طبیعی است که  با وجود دانشگاه پیام نور و آزاد و جامع علمی کاربردی وپردیس همه فارغ التحصیل دانشگاه باشند. اگرپذیرش دانشگاهی در سطح بالاتر از لیسانس به صورت مطابقت با بازار کار باشد خیلی بهتر است تا اینکه کلی فارغ التحصیل داشته باشیم که بیکار هستند و هزینه بیشتری صرف کردند و مهمتر از آن عمر و وقت خود را از دست داده اند که اگر وارد بازار می شدند شاید مهارتی را می آموختند و می توانستند سرمایه ای داشته باشند. 
برای خود من اشتغال مهم نبود   رشته ام را دوست داشتم. و همیشه معتقد بودم یک مادر باسواد و یا حتی یک خانم خانه دار نیاز به آشنایی با مسائل روز دارد. در دانشگاه طیف وسیعی از افکار متفاوت وجود دارد که به ما کمک می کند تحمل نظر مخالف را داشته باشیم وگاهی به  مسائل باید  از دید وسیعتری نگاه کنیم . یک مادر خانه دار با سواد در تربیت فرزندانش موفق تر عمل می کند و در اموزش مهارتهای اجتماعی به فرزندش موفق تراست.

انتهای پیام/

ن

دیدگاه شما

آخرین اخبار