1. مرداد 1399 - 6:46   |   کد مطلب: 7031
اسلام آمریکایی مفهومی است که حضرت امام خمینی(ره) درباره جریاناتی که ظاهری اسلامی دارند، اما درواقع اهداف ضداسلامی را دنبال می­کنند، مطرح کردند. این مفهوم در سخنان ایشان و مقام معظم رهبری به‌خوبی شاخص­سازی شده و مراجعه به این بیانات، شاخص­های روشنی از آن ارائه می­دهد.
شاخص­های اسلام آمریکایی در بیانات امام و رهبری

به گزارش شبنم ها، به نقل از صبح توس، اسلام آمریکایی مفهومی است که حضرت امام خمینی(ره) درباره جریاناتی که ظاهری اسلامی دارند، اما درواقع اهداف ضداسلامی را دنبال می­کنند، مطرح کردند. این مفهوم در سخنان ایشان و مقام معظم رهبری به‌خوبی شاخص سازی شده و مراجعه به این بیانات، شاخص­های روشنی از آن ارائه می­دهد.

امام خمینی(ره) در پیامی که به مناسبت انتخابات سومین دوره مجلس شورای اسلامی خطاب به مردم صادر کردند، فرمودند: «مردم شجاع ایران با دقت تمام به نمایندگانی رأی دهند که متعبد به اسلام و وفادار به مردم باشند و در خدمت به آنان احساس مسئولیت کنند و طعم تلخ فقر را چشیده باشند و در قول و عمل مدافع اسلام پابرهنگان زمین، اسلام مستضعفین، اسلام رنجدیدگان تاریخ، اسلام عارفان مبارزه‌جو، اسلام پاک‌طینتان عارف و در یک کلمه، مدافع اسلام ناب محمدی(ص) باشند و افرادی را که طرفدار اسلام سرمایه‌داری، اسلام مستکبرین، اسلام مرفهین بی‌درد، اسلام منافقین، اسلام راحت‌طلبان، اسلام فرصت‌طلبان و در یک کلمه، اسلام آمریکایی هستند، طرد نموده و به مردم معرفی نمایند.» (صحیفه نور، جلد۲۰، صفحه ۱۹۴، پیام امام به مناسبت انتخابات سومین دوره مجلس شورای اسلامی)
مقام معظم رهبری نیز در یک بیان جامع به ویژگی­های اسلام ناب و اسلام آمریکایی این‌گونه اشاره کردند: «در انقلاب اسلامی، اسلام کتاب و سنت، جایگزین اسلام خرافه و بدعت، اسلام جهاد و شهادت، جایگزین اسلام قعود و اسارت و ذلت، اسلام تعبد و تعقل، جایگزین اسلام التقاط و جهالت، اسلام دنیا و آخرت، جایگزین اسلام دنیاپرستی یا رهبانیت، اسلام علم و معرفت، جایگزین اسلام تحجر و غفلت، اسلام دیانت و سیاست، جایگزین اسلام بی‌بندوباری و بی‌تفاوتی، اسلام قیام و عمل، جایگزین اسلام بی‌حالی و افسردگی، اسلام فرد و جامعه، جایگزین اسلام تشریفاتی و بی‌خاصیت، اسلام نجات‌بخش محرومین، جایگزین اسلام بازیچه دست قدرت­ها و خلاصه اسلام ناب محمدی(ص)، جایگزین اسلام آمریکایی گردید.» (پیام به مناسبت اولین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره)، ۱۰/۳/۱۳۶۹)
مفهوم اسلام آمریکایی در بسیاری از سخنان رهبر معظم انقلاب شاخص­سازی شده و در این زمینه با ادبیات غنی و روشن­کننده­ای مواجه هستیم. معظم‌له در سخنرانی­های اخیر نیز دوبار به این موضوع اشاره کردند و این خود گویای ضرورت شناخت اسلام آمریکایی در اوضاع کنونی است. ایشان در ایام ماه رمضان سال گذشته در محفل انس با قرآن (۸/۴/۱۳۹۳) به این موضوع پرداختند و فرمودند: «آنچه دیده می­شود در دنیاى اسلام این است که به نام اسلام، دشمنان اسلام در پوشش اسلام با اسلام مقابله می­کنند؛ همان تعبیرى که امام بزرگوار ما (رضوان‌الله تعالى علیه) فرمود: اسلام آمریکایى، در مقابل اسلام ناب محمّدى. اسلام آمریکایى، اسلامى است که با طاغوت می­سازد، با صهیونیسم می­سازد، در خدمت هدف­هاى آمریکا قرار می­گیرد، ظاهر آن هم اسلام است، اسم آن هم اسلام است، شاید بعضى از مراسم اسلامى را هم انجام می­دهند؛ اگرچه آن‌طورى که انسان می­شنود ـ حالا ما اطّلاع خیلى دقیقى نداریم ـ این کسانى که به نام اسلام، با شکل تعصّب‌آمیزى در برخى از کشورها ـ اخیراً در عراق و قبلاً در برخى از جاهاى دیگر ـ ظهور و بُروز پیدا کردند، خیلى هم پابند به احکام و شرایع دینى و وظایف دینىِ شخصى هم نیستند؛ امّا آنچه مسلّم است، در جهت کلّى قطعاً ۱۸۰ درجه در جهت مخالف اسلام حرکت می­کنند. اسلام، همراهى با دشمنان دین را، ولایت دشمنان دین را، ولایت مستکبرین را جزو چیزهایى دانسته است که مؤمن باید از آن بر کنار باشد؛ اَلَّذینَ ءامَنُوا یُقاتِلُونَ فى سَبیلِ‌الله وَ الَّذینَ کَفَرُوا یُقاتِلُونَ فى سَبیلِ الطّاغُوت.
اگر شما با نام اسلام، در راه طاغوت حرکت می­کنید، کشف بکنید که این اسلام، اسلام درست و حسابى‌اى نیست، اسلام واقعى نیست، یک‌ جاى کار عیب دارد؛ امروز این‌جور است. البتّه انسان دست­هاى دشمن را می­تواند ببیند؛ باید باور کرد که دست خبیث سرویس‌هاى امنیّتى و جاسوسى رژیم­هاى دشمن اسلام در ایجاد این‌جور قضایا و این‌جور بلواها براى مسلمان­ها ـ حالا یا مستقیم یا غیر مستقیم ـ نقش حتمى دارند؛ آن­ها هستند که دارند صحنه‌گردانى می­کنند، کما اینکه انسان مشاهده می­کند؛ نشانه‌ها و دلایل آن‌ها هم آشکار است. اگر امّت اسلامى با معارف قرآن انس داشته باشد، بیشتر آشنا باشد، این‌جور حوادث کمتر پیش مى‌آید.»
بنا بر بیانات امام(ره) و مقام معظم رهبری، چندان ابهامی در شناخت اسلام آمریکایی و تفکیک آن از اسلام حقیقی وجود ندارد. آنچه باید بیشتر به آن پرداخت، توجه به زمینه­ها و شرایطی است که سبب می­شود اسلام آمریکایی ریشه بگیرد و رشد کند.
یادداشت:حجت الاسلام علی برزگر
انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار