12. فروردين 1403 - 11:17   |   کد مطلب: 25521
داشتن مهارت تجزیه و تحلیل پیام‌ها، شناخت سازندگان پیام‌ها و چرایی تولید و انتشار آن بخشی از مهارت سواد رسانه‌ای است.

 به گزارش شبنم‌ها امروزه تلویزیون، اینترنت، فیلم‌ها، موسیقی‌ها، بازی‌های رسانه‌ای و حتی کتاب‌ها بیان کننده فرهنگ و اتفاقات روز جامعه ما شدند.

پیام‌های رسانه‌ای اخلاق، رفتار و افکار مردم را تحت تأثیر قرارداده و بر عملکرد جامعه و عکس‌العمل‌های آن‌ها نسبت به اتفاقات تاثیر می‌گذارند.

همین تأثیرگذاری قوی رسانه‌ها موجب شده تا تبدیل به یک نیروی فرهنگی قوی و ایجاد کننده فرهنگ های جدید و حتی انسان‌های جدید باشند.

تأثیرگذاری رسانه‌ها بر اذهان و افکار عمومی به مرحله‌ای رسیده است که برخی از کارشناسان حوزه رسانه و روانشناسان از ظهور و تولد انسان‌های جدید خبر می‌ دهند. افرادی که از رسانه ای همچون کتاب استفاده می کنند و از آن بهره مند می‌برند یا افرادی که تلویزیون را رسانه اصلی خود می‌دانند با کاربران اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی بطور کلی متفاوت هستند.

این روزها کمک علوم شناختی به حوزه رسانه به تأثیرگذاری بیشتر پیام‌های رسانه‌ای منجر شده و ذهن آن‌چنان با پیام و محتوای رسانه‌ای مواجهه می‌شود که در بیشتر اوقات توان تشخیص سره از ناسره امکان پذیر نیست.

سازندگان پیام‌های رسانه‌ای برای انتقال پیام‌ها از تکنیک‌های مختلفی استفاده می‌کنند تا بر تصمیمات ‌و رفتار افراد اثر بگذارند و در نتیجه بتوانند افکار آن‌ها را مدیریت کنند.

با هجوم پر حجم رسانه‌ها و بمباران ذهن خوانندگان و بینندگان پیام‌های رسانه‌ای، برخی از کارشناسان معتقدند هر چه قدر کمتر در برابر پیام‌های رسانه‌ای قرار بگیریم بیشتر از سیل اثرات مخرب آن‌ها مصون خواهیم بود به ویژه زمانی که ابزار های جدیدی چون هوش مصنوعی نیز پا در حوزه رسانه ها گذاشتند.

برای مصون ماندن از پیام های مخرب و اغوا کننده رسانه‌ها چه باید کرد؟ ما برای مقابله با این پیام‌ها چه باید کنیم؟

ناگفته پیداست که امروزه دوری از رسانه‌ها نه کاری عاقلانه است و نه حتی ممکن بنابراین ما باید برای استفاده از آن‌ها مهارت کسب کنیم، چه مهارتی باید کسب کنیم؟

داشتن مهارت استفاده از رسانه‌ها که به آن سواد رسانه می‌گوییم یک موضوع چند بعدی است که مهارت شناختی و احساسی را شامل می شود. ما برای اینکه بتوانیم یک پیام رسانه‌ای را خوب درک کنیم و آن را تجزیه و تحلیل کنیم باید به این مهارت‌ها دست یابیم.
داشتن مهارت تجزیه و تحلیل پیام‌ها، شناخت سازندگان پیام‌ها و چرایی تولید و انتشار آن بخشی از مهارت سواد رسانه‌ای است، مهارتی که بدون مجهز شدن به آن نمی‌توانیم در دنیای رسانه‌ای شده امروز اطلاعات رسانه‌ها را بطور شایسته استفاده و رژیم مصرف رسانه‌ای خود را مصرف کنیم.

زینب سعیدی
انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار