24. آبان 1398 - 18:21   |   کد مطلب: 23945
برگزاری برنامه‌ها طی هفته «کتاب و کتابخوانی» و ارائه آمارها نه تنها دردی از جامعه کتاب زده درمان نمی‌کند که حتی گاه منجر به عدم اجرای برنامه‌هایی در راستای افزایش سرانه مطالعه و آشتی با کتاب می‌شود.

به نقل از عصر همدن؛ بیست‌و‌چهارم آبان ماه مصادف با روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» است و هر سال به منظور ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی، برنامه‌هایی در این راستا طی یک هفته در سراسر کشور اجرا می‌شود؛ اما پس از پایان این هفته آمارها و گزارش عملکردهایی از سوی مسئولان در جلسات مختلف ارائه می‌شود که در برخی موارد، بازخوردها ناقض اقدام‌ها در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.

با توجه به اجرای این همه برنامه متنوع طی این هفته و طی سال، البته به نقل از مسئولان مربوطه باید آنچه از ترویج کتاب و کتابخوانی در جامعه می‌بینیم بیش از اینها باشد که البته هر روز بیش از گذشته شاهد دور شدن افراد جامعه از کتاب هستیم.

البته با رشد کتاب‌های دیجیتال و اینترنت در جامعه امروزه باز هم شاهد کاهش سرانه مطالعه هستیم که باید در این راستا برنامه‌های جذاب و مورد پسند داشته باشیم، البته طبق اظهار نظر مدیر ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی و هنری مساجد استان همدان سرانه مطالعه در جامعه امروز بسیار پایین است.

هر ساله برنامه‌های هفته «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» از ۱۸ آبان ماه در همدان آغاز می‌شود و اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، برنامه‌هایی در این راستا پیش‌بینی می‌شود؛ اما اینکه برنامه‌ها تا چه میزان بر ترویج فرهنگ کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه در استان اضافه می‌کند را باید از آمارهای اعلام شده، فهمید.

طبق گفته مسئولان مربوطه در همدان اکنون ۱۱۵ کتابخانه عمومی در سطح استان داریم که ۴۵ کتابخانه در روستاهای با جمعیت بیش از ۲ هزار نفر مستقر است و به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی امسال نیز بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ برنامه با همکاری دستگاه‌های فرهنگی در استان اجرا می‌شود و اکنون به طور میانگین در هر یک از کتابخانه‌ها ۱۲ برنامه در حال اجراست.

برنامه‌های متنوع از برگزاری نمایشگاه تا برگزاری نشست‌های کتابخوان و اهدای کتاب به کتابخانه مدارس، مساجد و روستاها از برنامه‌هایی است که طی این هفته برگزار می‌شود اما باید دید در آمارهای واقعی اجرای این برنامه‌ها تا چه میزان بر جذب افراد مختلف جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان به کتاب و کتابخوانی موثر بوده است.

ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی نیاز به کارهای اساسی و بنیادین دارد که نمی‌توان آنها را محدود به یک هفته کرد و تنها با اجرای چندین برنامه ادعا داشت که در این خصوص موفق عمل شده است؛ فرهنگ‌سازی در این خصوص و نهادینه کردن کتاب و کتابخوانی در خانواده‌ها به طور حتم تأثیر قابل توجهی در آشتی جامعه با کتاب خواهد داشت.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار