23. شهريور 1399 - 9:43   |   کد مطلب: 9716
یک جراح دندانپزشک گفت: کربوهیدرات‌ها به ویژه غذاهای قندی بر سطح دندان می‌چسبند و با تولید اسید باعث می‌شوند تا مواد معدنی از روی دندان برداشته ‌شود که این مرحله نقطه آغازین پوسیدگی دندان است.
مواد قندی چسبنده تاثیر مخربی بر دندان دارد/ راه‌های پیشگیری از پوسیدگی دندان

به گزارش شبنم ها ، دکتر مجیدحمیدی‌زاده، در گفت‌وگو با خبرنگار سینا درباره مشکلات دهان و دندان در کشور و راه‌های پیشگیری و درمان آن گفت: مشکل دندان شایع‌ترین بیماری عفونی در جهان است و هر فرد در جهان به شکل متوسط دو و نیم دندان خراب دارد که این تعداد در ایران به حدود پنج دندان می‌رسد.

وی در ادامه افزود: در واقع این تعداد دندان خراب در ایران یک سونامی در حوزه دهان و دندان است و ضرورت رسیدگی به بهداشت دهان و دندان را بیشتر مورد توجه قرار می‌دهد.

ارتقاء سلامت عمومی و بهداشت دهان با پیشگیری
این جراح دندانپزشکی با بیان اینکه برای ارتقا سطح بهداشت دهان و دندان جامعه راهی جز توجه به موضوع پیشگیری وجود ندارد، تصریح کرد: در سطح دندان تحقیقات زیادی انجام شده است و با الگوبرداری از کشورهای اسکاندیناوی به این نتیجه رسیدیم که توجه به پیشگیری می‌تواند سلامت و بهداشت دهان را به دنبال داشته باشد و به این شکل می‌توان شاخص‌های بهداشت و سلامت خود را در سطح جامعه بالا برد.

حمیدی‌زاده، در ادامه گفت: دهان محیط آلوده‌ای است و انواع میکروب‌ها را در خود دارد؛ این میکروارگانیسم‌ها هستند که پوسیدگی بیشتری را در دندان فرد ایجاد می‌کنند و میزان این میکروب‌ها در دهان افراد متفاوت است.

وی ادامه داد: برای بررسی پوسیدگی باید عوامل آن شامل دندان، باکتری‌های موجود در دهان و کربوهیدرات‌ها را در نظر بگیریم؛ کربوهیدرات‌ها به ویژه غذاهای قندی بر سطح دندان می‌چسبند و اسید تولید می‌کنند به این شکل مواد معدنی از روی دندان برداشته می‌شود و این موضوع نقطه آغاز پوسیدگی است و می‌تواند داخل عاج برسد و فرد را دچار مشکلات زیادی کند.

این جراح دندانپزشک با اشاره به اینکه دهان دروازه ورودی بدن است و قطعاً در سلامت، در تکلم و ظاهر ما موثر است، تصریح کرد: باید برای ارتقا سلامت دهان و دندان و جلوگیری از پوسیدگی به پیشگیری بپردازیم که در امر پیشگیری چندین راه وجود دارد؛ در اولین قدم باید به بهداشت تغذیه توجه کنیم اینکه چه غذاهایی سالم هستند و چه موادغذایی باید استفاده شوند.

وی ادامه داد: مواد غذایی مانند نان، برنج، لبنیات، سبزیجات، مواد معدنی، کلسیم و فسفر حائز اهمیت هستند و تغذیه سالم علاوه بر اینکه بر سلامت دندان ما موثر است بر سلامت عمومی جامعه نیز موثر خواهد بود.

خورده خوری‌ها مشکلات بزرگی برای سلامتی دهان و دندان ایجاد می‌کنند
این پزشک متخصص تصریح کرد: ما عادت داریم که در میان وعده‌های اصلی میان وعده‌هایی بخوریم که این خورده خوری‌ها مشکلات بزرگ ما هستند و می‌تواند باعث ایجاد مشکلات دندان برای ما شوند همچنین مواد قندی به ویژه مواد چسبنده که به راحتی از روی دندان پاک نمی‌شوند را مصرف می‌کنیم.

حمیدی‌زاده، با تاکید بر اینکه آموزش بهداشت، استفاده صحیح از نخ دندان، مسواک و دهان شویه باید در جامعه فراگیر شود، گفت: اساساً باید فرهنگ سلامت در جامعه را فراگیر کنیم به این معنا که افراد در طول روز چند بار مسواک بزنند اما مهم‌ترین وعده شب پیش از خواب است که باید به این زمان مسواک توجه ویژه شود.

ضرورت انجام فلورایدتراپی هر شش ماه یکبار
وی ادامه داد: راه دیگر برای محکم کردن دندان‌ها فلوراید تراپی است، استفاده از وارنیش‌های فلوراید به عنوان گام بعدی است که هرچه فرد نابالغ‌تر باشد موثر‌تر خواهد بود پس به این شکل می‌توان فلوراید تراپی یا وارنیش فلوراید را هر شش ماه یا یک سال یکبار انجام داد.

این جراح دندانپزشک خاطرنشان کرد: راه دیگر پیشگیری از تخریب دندان فیشورسیلنت یا شیاربند است؛ وقتی روی سطح دندان‌های جونده شیارهای قهوه‌ای ایجاد می‌شود طول و عرض آن بیشتر می‌شود که به مرور باعث تخریب دندان خواهد شد و به عاج می‌رسد که نیازمند درمان‌های جدی‌تر مانند شیاربند هستیم.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار