اسلام با توجه به ساختار وجودي و فطري انسان، مهمترين تضمينکننده شخصيت زن را حفظ پوشش و حجاب ميداند. در پرتو رعایت حجاب و التزام به عفاف است که شخصیت انسانی زن حفظ و زمینههای رشد و تکامل زن و مرد در ابعاد مختلف فراهم میشود،
از این رو، بیحجابی و پوشش نامناسب و غیر متناسب همواره یکی از دغدغههای جوامع و فرهنگهای مختلف به ویژه در جوامع اسلامی بوده است؛ نظام ارزشی هر جامعه با پوشش و وضعیت عفاف در آن ارتباط تنگاتنگی دارد. در سالهای اخیر شاهدیم که حجاب در برخی جوامع اسلامی، به عنوان یک عنصر ارزشی دچار تغییر شده و همگام با این فرآیند، نوع پوشش نیز از سمت حجاب اسلامی به بد حجابی و بیحجابی کشانده میشود. از آنجا که امر پوشش و لباس در ابتدا تابع فرهنگ افراد و سپس سلیقههای شخصی است، میتوان تغییر پوشش و کمرنگ شدن حجاب اسلامی را در برخی جوامع به معنای تغییر فرهنگها و ارزشها دانست.
امروزه در میان عواملی که جوامع انسانی را به تغییر ارزش ها و فرهنگها میکشاند، رسانهها مهم ترین و تأثیرگذارترین عامل هستند.
رسانهها در دوران کنونی بخشی جداییناپذیر از زندگی مردم شدهاند. مردم در طول شبانه روز از محتواهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و آموزشی و سرگرمی رسانهها استفاده میکنند. نسل کنونی جامعه از ابتدای حیاتش با رسانهها بزرگ میشود و در دنیای اطلاعاتی و ارتباطی امروز، این نسل، بخش عظیم فرهنگ، ارزشها و هنجارهای جامعهی خود و دیگر جوامع را از رسانهها دریافت میکند. رسانهها نقش تاثیرگذاری بر تمامی اعضای جامعه و به ویژه نسلهای کنونی در ترویج یا تضعیف فرهنگ حجاب و عفاف دارند.
با توجه به آنکه رسانههای غربی تمام سعی و تلاش خود را برای تضعیف فرهنگ حجاب با ساخت برنامههای مختلف میکنند. رسانههای داخلی باید راهکارهایی در جهت مقابله با آنها و ترویج حجاب و عفاف در جامعه بدهند و نباید به تبلیغات فرهنگی دشمنان بیشتر دامن بزنند. با در نظر گرفتن عملکردهای مثبت تلویزیون، به جرأت میتوان اذعان کرد که این رسانه به دلیل برخی ضعفها و آسیبهای اساسی در برنامه سازی، تا حدودی نیز باعث کمرنگ شدن فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه امروز شده است. گویی برنامه ریزی دقیق و درستی برای این امر مهم در سیما وجود ندارد.
برخی آسیبهای عمده رسانههای دیداری را برای فرهنگسازی در مورد حجاب به شرح ذیل می باشند:
1- عدم نظارت صحیح بر تولید
الف- در رسانههای داخلی نظارت را به عنوان گامی پس از تولید و پیش از ارزیابی تعریف کردهاند. که با توجه به پرهزینه و مشقت بار بودن برنامههای تلویزیونی امکان بازتولید مجدد نیست. لذا یا باید چشمپوشی کرد یا به سانسور دست زد.
ب- مشکل بعدی در امر نظارت در اختیار نداشتن شاخصهها برای ارزیابی و نظارت در برنامههاست. مثلاً میزان پوشش در خانه، محله، و ...... تعریف نشده باشد نمیتوانیم نظارت کافی نسبت به برنامههای تولید شده داشته باشیم.
ج- سیاستهای نظارتی در فیلمها و برنامههای تلویزیونی دارای ابهام بوده و از جامعیت و مانعیت لازم برخوردار نیست، بنابراین تولیدکننده تفسیر متفاوتی از ناظر داشته و بعضاً با گمانهزنی و چشمپوشی، اختلافها را حل میکنند.[1]
2- عدم تبیین صحیح فرهنگ ناب اسلامی و توجه نکردن مسئولان فرهنگی و تبلیغی به ترویج فرهنگ عفاف
از اشکال های مهم سیما در زمینه حجاب، ضعف برنامه ریزی دقیق و هماهنگ و نداشتن اهتمام جدّی در راه ترویج فرهنگ عفاف و پوشش اسلامی است. وقتی صرفاً محور مباحث حجاب باشد و نه عفاف، آنچه از آموزشها و برنامههای تبلیغی رسانه حاصل میشود، آن چیزی نیست که قلب و ذهن را تحت تأثیر قرار دهد. «عفت» حالتی نفسانی و درونی است که با فطرت انسانی سازگار است و یکی از نمادهای آن، حجاب است که به عفاف و حیا صورت و شکل میدهد.
متاسفانه در برخی برنامههای تلویزیونی دیده میشود که به رغم رعایت حجاب ظاهری، بازیگر زن، روسری، مقنعه یا چادر به سر دارد و به ظاهر گمان میشود که معیارهای دینی عفاف و حجاب رعایت شده است، روابط غیرمتعارف و غیر شرعی با نامحرمان دارند از جمله آن نگاههای معنادار و گاه عاشقانه، گفتگوهای به شدّت محرک، روابط مخفیانه پیش از ازدواج و آرایشهای غلیظ که همه از نمونههای رعایت نکردن عفت هستند، در فیلم جاسازی میشوند. این تصاویر به آن معناست که هنوز از حجاب و رابطه ناگسستنی آن با عفاف در برنامههای سیما و خطوط کلی آن، تبیین درستی نشده است.
رهبر معظم انقلاب و مدیران ارشد سازمانها، در زمینه حجاب و عفاف، هدفها، اصول و سیاستهای مناسبی تعیین کردهاند. با این حال، این اصول و سیاستها کمتر ضمانت اجرایی داشتهاند و در واقع، جذابترین و پرمخاطبترین محصولات سازمان، بیشتر براساس طرحها و ایدههای سلیقهای و شخصی برنامهسازان تهیه شده اند. به بیان دیگر، سیاستهای سیما در زمینه حجاب و عفاف مشخص است، ولی به بخش تولید برنامهها راه نمییابد و این، نشاندهنده نبود وحدت و انسجام لازم در بخش سیاستگذاریهای کلی با بخش تهیه و تولید برنامههاست[2].
همچنین یکی از چالشهای به تصویر آوردن چادر در سریال های تلویریونی یکپارچه نبودن حضور این حجاب در گستره نقش یک شخصیت است. حضور یک زن را در هر سریال به نسبتهای مختلف میتوان با چادر ملاحظه شد. هنگامی که در یک صحنه یا قسمتی از سریال خانم چادری بدون چادر مشاهده شده خاصیت خجاب در بخش های بعدی سریال از بین میرود. در حقیقت همه ارزشهای اجتماعی یک زن چادری در پرده ماندن و دیده نشدن او توسط نامحرمان است وگرنه اگر در هر دو حالت یک خانم با چادر یا بدون چادر مشاهده شد، دیگر فلسفه وجود این حجاب از بین میرود
5- عادی سازی روابط دختر و پسر در اجتماع؛
7ـ فقدان مدل مناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی و تناسب آن با روحیههای طیفهای مختلف جامعه و نبود درک درست از مبانی و ارزشهای دینی در عامه مردم
8-کمیت گرایی در رسانه ها
9- رقابت در شبکهها تلویزیونی
راهکارها و پیشنهادات
1- تعریف و تعیین محدوده حجاب و عفاف برای برنامه سازان
برنامه ساز باید بداند تعریف حجاب چیست؟ شالودههای حجاب و عفاف کدامند؟حد نگاه کردن به نامحرم تا کجاست؟اختلاط و مراوده و مکالمه زن و مرد تا چه اندازه و تحت چه شرایطی جایز است؟در واقع منفک کردن بحث حجاب از عفاف،خطاست.حجاب یک آموزه دینی است که جزئی از کلیت برنامه عفاف دین است.
2- برگزاری نشست و گردهمایی برای دست اندرکاران تولید، جهت چگونگی گسترش حجاب و عفاف در برنامههای تولیدی و مطالب عنوان شده در این نشستها شامل موارد ذیل باشد:
- بیان احکام شرعی حجاب همراه با مستندات قرآنی و روایی
- تبیین ارتباط حجاب و عفاف با اصول و باورهای اعتقادی
- تبیین مقام،کرامت و منزلت زن و لزوم ارضاء نیاز و میل به خودنمایی، خودآرایی در شکل و جهتی صحیح و سازنده
- بیان ریشه های تاریخی حجاب در ادیان و جوامع اصیل و غیره
- تبیین برخی از آیات سوره نور و دیگر آیات و احادیث مربوط به پوشش مناسب برای قشرهای جوان و فرهیخته.
- بیان فلسفه و ثمرات فردی و اجتماعی حجاب و عفاف و آثار سوء و مضرات بدحجابی یا بیحجابی در زمینه فردی، خانوادگی، اجتماعی؛
- بیان اهداف شوم استعمارگران در ترویج فرهنگ برهنگی و تبیین آثار سوء فرهنگ برهنگی در جوامعی که در این زمینه از غرب پیروی کرده اند؛
- بیان آثار سوء فرهنگ برهنگی در کشورهای اروپایی و امریکایی با استناد به آمارها و شواهد و مقالات و پژوهش های انجام شده در خارج از کشور؛
- بیان علل و آثار روان شناختی و اجتماعی تبرج و بدحجابی به گونه ای که ناهنجار بودن تبرج و بدحجابی به مانند یک بیماری به خوبی آشکار شود و همچنین بیان عوامل و ریشه های روان شناختی و اجتماعی حجاب و عفاف؛
- تبیین علل و ریشه های شیوع بدحجابی در جامعه و نقش عوامل مختلف (خصوصاً رسانه های بین المللی مثل اینترنت، ماهواره و...) در تضعیف حجاب و فرهنگ عفاف؛
- تحلیل حرکت رو به گسترش حجاب اسلامی در کشورهای اروپایی و بررسی علل و عوامل آن و نیز مقابله خصمانه دولتهای اروپایی با رشد حجاب اسلامی[3]؛
3- تشویق و ترغیب مدیران سازمان به حساسیت و برخورد مؤثر و مناسب با پوشش غیر اسلامی در حیطه مسئولیت خویش
5- برجسته سازی الگوی حجاب
در نهایت صدا و سیمای ایران با کمک گرفتن از افراد متخصص در زمینه حجاب و عفاف و ارائه راهکارهای عملی متناسب با فرهنگ حجاب و عفاف میتواند به ترویج فرهنگ حجاب و عفاف کمک قابل توجهی کند.
[2]. پیشوایی، فریده، رضایی، مریم، "حجاب و عفاف در سيما (آسيبها و راهكارها)".
[3] . پیشوایی، فریده، رضایی، مریم، "حجاب و عفاف در سيما (آسيبها و راهكارها(".
دیدگاه شما