3. آذر 1394 - 9:22   |   کد مطلب: 8153
مدیر کل دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت در یاسوج عنوان کرد:
سال گذشته 200 هزار سقط جنین در کشور صورت گرفت
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: سال گذشته بیش از 200 هزار سقط جنین در کشور صورت گرفته است.
سال گذشته 200 هزار سقط جنین در کشور صورت گرفت

به گزارش شبنم ها به نقل از  ایل بانو ، محمداسماعیل مطلق ظهر امروز در همایش تبیین سیاست‌های کلی جمعیت مبتنی بر سلامت مادر و کودک در راستای نرخ باروری کلی که در سالن حکیم جرجانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج برگزار شد با اشاره به سیاست‌‌های کلی جمعیت ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبری گفت: 5 مورد از 14 مورد سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مربوط به حوزه سلامت است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت عنوان کرد: ارتقاء پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی، رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج‌های جوان و توانمندسازی آنان در تأمین هزینه‌های زندگی و تربیت نسل صالح و کارآمد، اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران به ویژه در دوران بارداری و شیردهی و پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان و تقویت نهادها و موسسات حمایتی ذی‌ربط را از جمله سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه بهداشت و سلامت است.

 

وی تصریح کرد: تحکیم بنیان و پایداری خانواده، با اصلاح و تکمیل آموزش‌های عمومی درباره اصالت کانون خانواده و فرزندپروری و با تأکید بر آموزش مهارت‌های زندگی و ارتباطی و ارائه خدمات مشاوره‌ای بر مبنای فرهنگ و ارزش‌های اسلامی ایرانی و توسعه و تقویت نظام تأمین اجتماعی، خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت‌های پزشکی در جهت سلامت باروری و فرزندآوری، ارتقاء امید به زندگی، تامین سلامت و تغذیه سالم جمعیت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد، سوانح، آلودگی‌های زیست محیطی و بیماری‌ها را از دیگر سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت است که این سیاست‌ها در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد.

 

مطلق در ادامه سخنان خود میزان باروری کلی را 2.1 دانست و افزود: طبق آخرین آمار ارائه شده در سال 90 نرخ باروری کلی در کشور 1.8 است که این آمار در استان کهگیلویه و بویراحمد 2.1 است.

وی به عوامل کاهش نرخ باروری کلی در کشور پرداخت و گفت: افزایش سن ازدواج، کاهش آمار ازدواج، افزایش طلاق، اشتغال و همچنین تحصیلات زنان در کاهش نرخ باروری کلی مؤثر است.

 

مطلق در ادامه سخنان خود با اشاره به افزایش سن ازدواج در بین زنان گفت: از سال 1345 تا 1390 سن ازدواج در بین زنان حدود 6 تا هفت سال افزایش داشته و در برخی استان‌های تهران، گیلان، مازندران و اصفهان این آمار به 10 سال افزایش یافته است.

 

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت خواستار رفع مشکلات مسکن و اشتغال جوانان و فراهم شدن بستر لازم برای ازدواج به موقع آنان شد و افزود: اگر مشکل کاهش نرخ باروری حل نشود میزان رشد جمعیت کشور در سال 1430 به صفر می‌رسد.

 

وی ازدواج به موقع و بارداری سالم را از شاخص‌های مهم بارداری دانست و گفت: 18 تا 35 سالگی مناسب‌ترین زمان برای بارداری و فرزندآوری سالم است که بارداری بعد از 35 سالگی موجب افزایش فشار خون، دیابت، نارسایی کلیه و مراقبت ویژه مادران می‌شود.

 

مطلق به کاهش 6.5 آمار ازدواج سال 93 نسبت به سال 92 اشاره کرد و افزود: در سال 93 طلاق رشد 5/3 درصدی داشته است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینکه روند تک‌فرزندی در کشور رو به افزایش است که این موجب آسیب‌های اجتماعی می‌شود به وضعیت سقط جنین اشاره کرد و گفت: سال گذشته یک میلیون و 750 بارداری در کشور به ثبت رسید که از این تعداد یک میلیون و 530 بارداری منجر به فرزندآوری شد و بیش از 200 هزار سقط جنین در کشور وجود داشته است.

 

وی به عوارض سقط جنین در زنان اشاره کرد و افزود: افسردگی، تغییرات روحی، بستری شدن در بخش‌های روانی، عفونت‌های لگنی، ناباروری و افزایش سقط در فرزندان بعدی از جمله عوارض سقط جنین است.

این مسئول با بیان اینکه 50 درصد طلاق‌ها به دلیل اعتیاد رخ می‌دهد، گفت: افزایش آمار اعتیاد به مواد مخدر در بین زنان نگران‌کننده است که در حال حاضر 9 درصد جامعه زنان به مواد مخدر مبتلا هستند.

 

وی مرگ و میر مادران و کودکان را از چالش‌های وزارت بهداشت دانست و بیان کرد: تلاش وزارت بهداشت کاهش مرگ و میر مادران و کودکان بوده که در حال حاضر میزان مرگ و میر کودکان از هر هزار تولد 13.8 درصد است که تلاش می‌کنم در برنامه ششم توسعه این آمار به 7 درصد و تا سال 2030 به صفر برسد.

 

مطلق با بیان اینکه در حال حاضر از هر هزار مادر باردار هفت نفر فوت می‌کنند، گفت:  مرگ و میر مادران باردار و کودکان در استان کهگیلویه و بویراحمد رو به کاهش است که انتظار می‌رود این روند تا سال 2030 به صفر برسد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار