26. آبان 1394 - 9:03   |   کد مطلب: 8090
این روزها در سایه بی‌تدبیری مسئولان و ضعف نظارتی وزارت علوم شاهد تخطی از قانون و ابتذال در سطح دانشگاه ها می باشیم.
اردوهای مختلط دانشجویی آری، خیر؟!

به گزارش شبنم ها  به نقل از صدای دانشجو، دانشگاه مهمترین مرکز تربیت مدیران آینده کشور است به گونه ای که عملکرد مناسب و یا غیر مناسب دانشگاهها، آینده کشور را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

این روزها در سایه بی‌تدبیری مسئولان، شاهد افزایش اردوهای مختلط و کنسرت ها در سطح دانشگاه ها می باشیم. اردوهایی که با نام علمی و فرهنگی برگزار می‌شود اما بر خلاف بخشنامه هایی که برای آن تصویب شده و مباحث شرعی اسلامی، مختلط برگزار می‌شود و مخالفان بسیاری را برای خود دست و پیدا کرده است چرا که عموماً فضای حاکم بر اردوهای مختلط دانشجویی همراه با رعایت نکردن حجاب، عکسهای دسته جمعی مختلط ، نواختن موسیقی و برخی موارد دیگر است.

نکته مهم دیگر هم نقش هماهنگ کنندگی اساتید دانشگاه در برگزاری اردوهای مختلط در قالب اردوی علمی است که زنگ خطر را برای مسئولان وزارت علوم به صدا در می آورد. چرا که مطابق بخشنامه وزارت علوم، سفرهای آموزشی و پژوهشی (مرتبط با واحدهای درسی) که با حضور استاد و مجوز گروه آموزشی دانشکده برگزار می‌شود، از شمول دستورالعمل اردوهای فرهنگی مصوب سال 86 دانشگاهها خارج است.

سوال مهم این است که چه کسی استاد را تضمین می کند؟ آیا به بررسی وضعیت اخلاقی استاد همراه می پردازند؟

تاکید مقام معظم رهبری بر برگزاری اردوهای سالم دانشجویی نشان‌دهنده اهمیت این عرصه است، به راستی رهبر فرزانه کشورمان همچون همیشه به هدف زده و به موضوعی اشاره و ابراز نگرانی کردند که امروز یکی از دغدغه‌های جامعه اسلامی ماست، دغدغه‌ای که حالا به یکی از معضلات و آفات دانشگاه‌ها و دانشگاهیان تبدیل شده است.

اینکه ما بیاییم دانشجوها را به خیال خودمان برای نشاط بخشیدن به محیط دانشجویی، به اردوی مختلط ببریم یا کنسرت موسیقی در دانشگاه تشکیل بدهیم، جزو غلطترین کارها است. (بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از دانشجویان،20-4-94)

اردوهای دانشجویی به برخی کشورهای اروپایی یکی از غلط ترین کارها است و اردوهای جهادی بسیار بهتر و شرافتمندانه تر از برگزاری چنین اردوهایی است. ( رهبر انقلاب در دیدار جمعی از استعدادهای برتر علمی،22-7-94)

برخی کار فرهنگی را با کنسرت و اردوهای مختلط اشتباه گرفته اند و برای توجیه کار غلط خود می گویند، دانشجویان باید شاد باشند! (بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار رؤسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی،20-8-94)

علی‌رغم صحبت‌های اخیر مقام معظم رهبری بالأخص در دیدارشان با رؤسای دانشگاه ها در خصوص برگزار نشدن کنسرت، شاهد برگزاری شوی لباس همراه با موسیقی و عدم رعایت حجاب در تالار فیروزه دانشگاه بیرجند هستیم به راستی چرا مسئولین این موضوع را پیگیری نمی کنند.

واکنش مسئولان

البته عکس العمل مسئولان دانشگاهها درباره چنین اخبارهایی کاملاً طبیعی است و البته از چند حالت خارج نیست. برخی از این مسئولان کاملا موضوع را تکذیب کردند یا ابراز بی اطلاعی کرده و مسئولیت هر گونه تخلف از جمله مختلط بودن این اردوها را شورای فرهنگی دانشگاه که مجری صدور چنین مجوزهایی است، می‌دانند.

برخی دیگرهم وعده برخورد با متخلفان را اعلام می‌کنند همچون سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی وزارت علوم، که تاکید دارد که اردوهای دانشجویی کاملاً پایبند به دستورالعمل صادر شده هستند و هیچ دانشگاهی نباید اردوی مختلط برگزار کند و می گوید گزارشی درخصوص برگزاری اردوهای غیر مجاز به ما نرسیده اما اگر در این زمینه گزارشی دریافت کنیم با خاطیان برخورد خواهیم کرد.

دکتر محمد فرهادی، وزیر علوم هم در خصوص سیاست وزارت علوم درباره اردوهای مختلط و کنسرت هایی که در دانشگاه برگزار می شود، تاکید می کند اصلا اردوی مختلط در دانشگاه وجود ندارد.

در این میان استدلال محمدرضا داوود آبادی فراهانی معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اهواز قابل تامل است، که گفته است وجود اردوهای مختلط در دانشگاه ها در صورت عدم بروز مشکلات شرعی فاقد اشکال می باشد، همان گونه در اتوبوس های بین شهری مسافرین هم آقا هستند و هم خانم واگر امکاناتی به وجود آید که دانشجویان آواز خوانی یاد بگیرند مشکلی ندارد!

به راستی اگر چنین اتفاقاتی در سطح دانشگاه ها نیفتاده است پس چرا حتی از تریبون های نماز جمعه استان ها هم هشدار خطر را می شنویم.

آیا مسئولان نباید در انتخاب ریاست دانشگاه‌ها حسایت بیشتری داشته باشند؟چرا که اگر افرادی انتخاب گردند که دغدغه دین را داشته باشند، هرگز اجازه نخواهند داد محیطی که برای کسب علم و بالا بردن معرفت است، آلوده به گناه و هرزگی شود...

آیا لازم نیست مسئولان فرهنگی وزارت علوم با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی تجدید نظری در بخشنامه اردوهای دانشجویی داشته باشند؟

امیدواریم مسئولان هر چه سریعتر اقدام کنند، چرا که فردا دیر است !

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار