8. شهريور 1394 - 8:46   |   کد مطلب: 7190
روزنامه محلی همدان پیام در مطلبی با عنوان افزایش زنان دست فروش در شهر نتیجه ناملایمات اجتماعی به قلم 'سمانه جهانگیری عرش' به بررسی وضعیت و مشکلات زنان دستفروش پرداخته است.
 افزایش زنان دست فروش در شهر نتیجه ناملایمات اجتماعی

به گزارش شبنم ها به نقل از نافع، در این مطلب آمده است: شهر آن قدر به بودن آنها عادت کرده که دیگر یکی از اجزای منظر شهری شده اند. در گوشه پیاده روها و کنارگذر خیابان ها و لابه لای شلوغی چهارراه ها٬ هر روز زنان دست فروش بساط می چینند و در سرما و گرما چشم به قدم های رهگذرانی دارند که باعجله از کنار این بساط ها می گذرند.
در این رهگذر گاهی یکی پیدا می شود و می پرسد: این چند؟
از جنبه های اقتصادی و صرفه بازار دست فروشی که بگذریم، این زنان تابستان و زمستان در کنار خیابان رنج می برند٬ از گرما و سرما گرفته تا آلودگی هوای خیابان های خفه و دودگرفته و خستگی و انتظار و سر و کله زدن با مردم خیابان؛
این زنان متکدی نیستند و فقط به اجبار زندگی و برای تأمین معاش خانواده، روزها از خانه به خیابان می آیند تا در کنار بساطی محقر٬ خرج حلال سفره شامی را دربیاورند.
زنان فروشنده به دلیل فقر اقتصادی با اجناسی که به همراه دارند به فروشندگی می پردازند.
برخی از این زنان، بنا بر دلایلی مثل فوت، طلاق یا زندانی شدن همسر، سرپرست خانواده خود را از دست داده اند و باید به تنهایی مخارج زندگی را تأمین کنند.
دسته ای دیگر از این زنان متأهل و بدسرپرست هستند و همسرشان به دلایلی مثل اعتیاد و از کارافتادگی نمی تواند هزینه زندگی را تأمین کند این زنان علاوه بر تأمین هزینه های خود باید هزینه زندگی همسرشان را هم تأمین کنند.
دختران مجردی هم در بین این دست فروشان پیدا می شوند که به دلیل سرپرستی خانواده دست فروشی می کنند و به نان آور خانه تبدیل شده اند.
آنچه مشخص است این است که، افزایش آمار زنان دست فروش علاوه بر اینکه چهره شهر تاریخی و گردشگری را زشت می کند می تواند آسیب های جدی و زیادی را بر پیکره خانواده وارد کند.
مسلم است که توانمند سازی کانون های بانوان شاغل و یا سرپرست خانواده با تربیت مشاور و مربی برای ارائه خدمات مشاوره ای، ایجاد و راه اندازی بازارچه های فروش محصولات ویژه بانوان به ویژه در مراکز استان ها و تأکید بر ایجاد پارک ویژه بانوان در تمامی شهرستان ها باید مد نظر قرار بگیرد. زنان سرپرست خانواده خود راضی به این نوع کسب درآمدها نیستند اما به گواه آنان کمک های نقدی که توسط نهادهای حمایتی در اختیار آنان قرار می گیرد، تأمین کننده نیازهای اصلی آنها نیست.
به کار گیری طرح های توانمندسازی، جایگزین مناسبی برای اینگونه کمک های نقدی دولت است که هم موجب کاهش هزینه های دولت می شود و هم بهبود وضعیت این زنان را به دنبال خواهد داشت. درست است که زنانی هستند که دیگر توانایی یادگیری حرفه ای را ندارند (به دلیل سن و یا بی سوادی) و اغلب زنان دست فروش را هم این دست افراد تشکیل می دهند اما برخی از زنان دست فروش، زنان جوان و میانسالی اند که می توان در جهت توانمندسازی آنان سرمایه گذاری کرد.
به کارگیری زنان در بخش های اشتغالزا، فراهم کردن فرصت های شغلی مناسب، ایجادبازارچه هایی برای فروش صنایع دستی، ایجاد کارگاه های تولیدی-توزیعی به صورت کار در خانه، تقویت و توسعه هنرهای سنتی ومحلی و شناسایی و آموزش مشاغل خانگی درآمدزا، از جمله راهکارهایی است که مسئولان مربوط در جهت توسعه و ارتقای توانمند سازی بانوان استان بر آن تأکید داشتند اما شواهد نشان می دهد عملاً کاری که ره گشا باشد از پیش نرفته است.
در همین ارتباط مدیر کل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه طبق آمار بیشترین قربانیان آسیب های اجتماعی را زنان شامل می شوند، افزود: زنان همواره در بحث های مدیریتی، استخدام و اشتغال و ... بیش از مردان در آسیب قرار دارند.
اکبر سوری گفت: در برنامه ششم توسعه وزیر رفاه و دولت رفاه برنامه خوبی را برای زنان در نظر گرفته است که در 5 سال آینده شاهد تغییرات مناسبی در حوزه زنان خواهیم بود.
وی ادامه داد: متأسفانه زنان با کمترین حقوق به کار گرفته می شوند و فقیر ترین افراد در جامعه زنان بیوه سالمند هستند.
سوری با اشاره به اینکه در سال های اخیر سعی شده است تا کارهای خوبی در حوزه زنان انجام شود، افزود: اما اگر این کار ها را از حوزه اخلاق و قانون بسنجیم کاری نبوده که اهمیت گفتن را داشته باشد.
مدیر کل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه 49 درصد خانوار های زن سرپست فقیر هستند، ابراز کرد: در سال های اخیر به خانواده های زن سرپرست 60 درصد افزوده شده که به دنبال آن نیز آسیب های اجتماعی افزایش یافته است.
سوری با اشاره به اینکه از هر 5 ازدواج یک مورد به طلاق می کشد، اظهار کرد: آمار طلاق در کشور نسبت به 10 سال گذشته 2 برابر شده است و این در حالی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی زنان در فعالیت های اجتماعی بیشتر مشارکت داشتند. مدیرکل بهزیستی استان همدان در ادامه سخنان خود به برخی برنامه های اداره بهزیستی استان همدان اشاره کرد و افزود: راه اندازی صندوق قرض الحسنه برای کارمندان، حمایت از زنان کارآفرین استان و برپایی نمایشگاه بانوان کار آفرین بهزیستی در راستای حمایت از آنها و ارائه مشاوره رایگان از جمله برنامه هاست.
روزنامه همدان پیام، روزنامه صبح همدان است که با مدیر مسوولی نصرت الله طاقتی احسن به چاپ می رسد.

پایان پیام

دیدگاه شما

آخرین اخبار