11. تير 1399 - 10:42   |   کد مطلب: 6955
درگذشته تنها راه انحراف جوانان فضای واقعی بود و پدر و مادر می‌توانستند با کنترل رفتار فرزندان خود بر رفتار آنان نظارت لازم را انجام دهند اما امروزه شکل‌گیری فضای مجازی سبب شده که والدین نتوانند نظارت لازم را بر رفتار و کردار فرزندانشان داشته باشند.
لزوم نظارت والدین بر فعالیت فرزندان در فضای سایبری

به گزارش شبنم ها به نقل از نافع، گسترش فضای مجازی در حوزه‌ی درون خانواده‌ها تغییرات اساسی ایجاد کرده که از جمله آن می‌توان به کاهش ارتباط والدین با فرزندان در اثر اعتیاد فرزندان به سرگرمی های بعضا کاذب فضای مجازی، از میان رفتن حریم بین فرزندان والدین و شکاف نسلی اشاره کرد.

همچنین تغییرات در دسترسی به فضای مجازی که قبلاً دسترسی به شکل امروزی آسان نبود، ولی امروز به جهت تنوع فناوری‌های جدید، موبایل‌ها و تبلت‌ها دسترسی به فضای مجازی چنان گسترش یافته که حتی بچه‌های در سنین پایین به این ابزار دسترسی دارندکه حتی فرزندان در سنین پایین  از تهدیدات فضای سایبر در صورت مراقبت نکردن والدین مصمون نیستند.

در واقع اگر به آسیب‌های فضای مجازی بر فرزندان توجه نشود، تبعات آن از آسیب‌های اعتیاد هم میتواند  بیشتر می‌شود.

 

سطح آگاهی خانواده ها در خصوص آسیب های فضای سایبری:

باید به این نکته توجه کرد که درگذشته تنها راه انحراف جوانان فضای واقعی بود و پدر و مادر می‌توانستند با کنترل رفتار فرزندان خود در رفت‌وآمد با دوستان ناباب، هم‌کلاسی‌ها و هم سن و سالان خود بر رفتار فرزندانشان نظارت لازم را انجام دهند اما امروزه شکل‌گیری فضای مجازی از قبیل ماهواره، اینترنت، شبکه‌های اجتماعی، موبایل و ... سبب شده که والدین نتوانند نظارت لازم بر رفتار و کردار فرزندانشان داشته باشند.

این در حالی است که برخی والدین به خطرهای استفاده نادرست از گوشی و تبلت توسط فرزندشان واقف نیستند لازمه ایمن ماندن فرزندان در فضای مجازی در درجه نخست در گرو مهارت و دانش کافی والدین است و نقش نظارت و تربیت صحیح فرزندان برای پیشگیری از آسیب‌های فضای مجازی در مراحل بعدی قرار دارد. در واقع ریشه کلی  برای کاهش این آسیب‌ها به آموزش خانواده بر می‌گردد.

 

راه کارهای عملی پلیس فتا: 

رشد آگاهی عمومی در زمینة اینترنت مخصوصاً از طریق مطبوعات و رسانه‌های گروهی. خانواده‌ها که تأمین کنندة امکانات اینترنت می باشند باید آگاهی های

لازم را در زمینه جنبه‌های منفی اینترنت داشته باشند تا بتوانند در محیط خانوادة خود بر نحوة استفاده اینترنت نظارت کافی داشته باشند و در این مورد باید آموزش های لازم را دیده باشند .

خانواده ها باید بدانند همانطور که یک دوست ناباب می تواند فرزندان آنها را به انحراف بکشاند اینترنت نیز می تواند بر خلاف ظاهر فریبنده‌اش موجب انحراف فرزندان آنها شده و لطمات جبران ناپذیری را به او و به تبع آن خانواده و جامعه وارد کند .

در این رابطه موارد زیر به والدین پیشنهاد می شود:

علم خود را از اینترنت بالا ببرید. اگر بتوانید رایانه‌ خانه را جایی بگذارید که در کنترل نگاه شما هم باشد‌، حتماً این‌کار را انجام دهید، اما اگر چنین چیزی ممکن نیست و اگر فرزندتان رایانه شخصی دارد نگذارید در یک اطاق با در بسته با آن کار کند. حتی اگر در اطاق شخصی‌اش این‌ کار را انجام می‌دهد، شما رفت‌و‌آمد داشته باشید.

از نرم افزار های کنترل والدین استفاده کنید.

ساعات مشخصی را برای استفاده فرزندان از اینترنت لحاظ کنید

با آگاهی و دانش قبلی اقدام به خرید وسایل ارتباط جمعی برای کودکان نمایید.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار