16. مرداد 1394 - 9:29   |   کد مطلب: 6828
شهیندخت مولاوردی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، در صفحه اینستاگرام شخصی خود راهکارهایی برای کارآفرینی زنان خانه‌دار منتشر کرده است و طی مطلب منتشر شده سوالی را در ذهن خواننده به وجود آورده است که چگونه می توان ۲۰میلیون زن خانه‌دارِ خانه‌نشین را در اقتصاد ایران مشارکت داد؟
از وعده های رنگارنگ انتخاباتی تا خانه نشینی 20میلیون زن ایرانی

به گزارش شبنم ها به نقل از  پایگاه خبری زنان قم ،شهیندخت مولاوردی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، در صفحه اینستاگرام شخصی خود راهکارهایی برای کارآفرینی زنان خانه‌دار منتشر کرده است و طی مطلب منتشر شده سوالی را در ذهن خواننده به وجود آورده است که چگونه می توان ۲۰میلیون زن خانه‌دارِ خانه‌نشین را در اقتصاد ایران مشارکت داد؟

وی در قمستی از این مطلب با اشاره به هفته کار آفرینی نوشته است:در هفته كارآفريني قرار داريم و اين بهانه اي شد كه به نقش كارافريني در ارتقاي مشاركت اقتصادي زنان بپردازم . شايد بتوان گفت با وجود حدود بیست میلیون زن خانه‌دار که یک چهارم جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، می‌توان دریافت که بخشی از این عدم پویایی در اقتصاد و مشکلات ناشی از همین خانه‌نشینی و نداشتن جایگاه اجتماعی مشخص است. بیمه زنان خانه‌دار می‌تواند بخشی از این مشکل را برطرف کند اما این همه مسأله اقتصادی زنان و دختران جامعه ما نیست.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در این مطلب ادامه می دهد: از ابتدای دهه هشتاد که میزان ورودی دختران به دانشگاه‌ها افزایش یافت باید به این موضوع هم می‌اندیشیدیم که این دختران فارغ‌التحصیل چه موقعیتی در جامعه خواهند داشت. نگاهی به اطلس جامع وضعیت زنان کشور نشان می‌دهد که ما در ده استان کشور با بیکاری زنان و دختران جوان فارغ‌التحصیل مواجهیم. استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، کردستان، لرستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، قم و بوشهر بیشترین بیکاری زنان و دختران فارغ‌التحصیل را به خود اختصاص داده‌اند.

نگرانی های خانم مولاوردی کاملا به جا و در جایگاه خود ضرورت مهمی را گوشزد می کند، اما راهکارهایی که بتوان به این نگرانی ها پایان داد در دسترس نیست،در حال حاضر بیکاری زنان سرپرست خانوار و تحصیل کرده امار نگران کننده ای را به رخ می کشد. در جامعه ای که زنان در آن سهم و نقش بزرگی دارند، اشتغال یکی از مهمترین مقوله ها است که باید مورد توجه قرار گیرد، بر اساس آمارهای اعلام شده نرخ اشتغال زنان در سال 92، 79.7 درصد و نرخ بیکاری آنها 20.3 درصد بوده است.

این موضوعات در حالی مطرح می شود که ،رئیس جمهور نیز  در دوران انتخابات ریاست جمهوری وعده هایی را در حوزه زنان مطرح کرد،روحانی در این خصوص گفته بود: در دولت ما تقویت جایگاه زنان و نگاه برابر به استعدادهای علمی، پژوهشی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مدنظر است. اینکه زنان بخواهند در خانه یا بیرون از خانه کار کنند اساس این گفتار ناپسند است چرا که انتخاب با خود آنان است و زنان برای برگزیدن نقش خود نیازی به قیم ندارند.

برخی از کارشناسان حوزه زنان بر این اعتقاد هستند که تصمیم گیری مردان برای جامعه باعث شده است تا از خانم ها در مشاغل کلیدی استفاده چندانی نشود که البته ادامه دار بودن این موضوع مشکلاتی را در آینده به وجود می آورد،با توجه به تفاوت های بین زنان و مردان باید به تعادل هم نیم نگاهی داشت.

به هر حال در شرایطی که کشور وضعیت اقتصادی چندان مناسبی را تجربه نمی کند، استفاده از ظرفیت زنان خانوار و سوق دادن کارهای آنها به سمت درآمد زایی می تواند گره بزرگی از مشکلات کشور را باز کند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار