14. آبان 1398 - 9:50   |   کد مطلب: 6779
 طرز تهیه شیرینی رول دارچینی

مواد لازم برای شیرینی رول دارچینی : 

 آرد
600 گرم
شیر  200 میلی لیتر
پودر خمیر ترش 10 گرم
 شکر 50 گرم
نمک 1/2 قاشق چایخوری
تخم مرغ 2 عدد
مارگارین مخصوص قنادی 400 گرم
روغن مایع 60 میلی‌لیتر
كرم پاتی سیر، دارچین و كشمش به میزان لازم
زعفران به میزان لازم
زرده تخم‌مرغ یک عدد

روش تهیه شیرینی رول دارچینی :
ابتدا شیر، روغن مایع، تخم‌مرغ، نمك و شكر را با هم مخلوط می‌كنیم تا مایه یكدست بدست بیاید. در كاسه‌ای دیگر آرد و پودر خمیر ترش را با هم مخلوط كرده، به مایه آماده شده اضافه می‌كنیم. خمیر به دست آمده را 10 دقیقه روی میز قرار داده و روی آن را می‌‌پوشانیم و استراحت می‌دهیم. سپس خمیر را به شكل یک به علاوه برش داده، از چهار طرف كمی باز می‌كنیم.

مارگارین را وسط خمیر گذاشته و چهار طرف را روی آن جمع می‌كنیم و وردنه را روی آن می‌كشیم تا كره بین خمیر باز شود. خمیر را سه‌لا تا می‌زنیم و 30 دقیقه در یخچال می‌گذاریم؛ پس از این مدت خمیر را باز كرده و پنج لا تا می‌زنیم و 20 دقیقه در یخچال قرار می‌دهیم. دوباره مرحله پنج لا را با 20 دقیقه استراحت تكرار می‌كنیم و بار آخر خمیر را سه لا تا زده و 10 دقیقه استراحت می‌دهیم.

حالا خمیر را به قطر سه میلی‌متر باز می‌كنیم، روی خمیر را با كرم پاتی سیر، دارچین و كشمش پوشانده، آن را لوله می‌كنیم و حلقه حلقه می‌بریم و یک پهلو داخل سینی می‌گذاریم، روی نان‌ها را با مخلوط زرده تخم مرغ و زعفران زرین كرده، شكر می پاشیم و به مدت 45 دقیقه روی پنجره وسط فر كه از قبل با دمای 180 درجه سانتی‌گراد گرم كرده ایم قرار می‌ دهیم و می پزیم.

نکته:
این شیرینی را با خمیر هزارلا نیز می‌توانیم تهیه كنیم؛ در این صورت چون خمیر هزارلا به صورت آماده در بازار به فروش می‌رسد كار ما بسیار ساده‌تر خواهد شد اما شیرینی‌ای كه با خمیر هزارلای آماده تهیه می‌شود بسیار ترد‌تر و خشک تر از شیرینی‌ای خواهد بود كه خمیر آن در منزل تهیه می‌شود ولی در هر دو صورت مطبوع و خوش‌طعم است. 

 

منبع : مجله زندگی ایده آل

دیدگاه شما

آخرین اخبار