2. خرداد 1399 - 8:50   |   کد مطلب: 6684
نخستین نماینده محجبه پارلمان بوسنی در تهران:
باید جایگاه زنان مسلمان را در خانواده تقویت کنیم
نخستین نماینده محجبه پارلمان بوسنی در تهران در دیدار با مدیرکل امور زنان و خانواده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: ما باید جایگاه زنان مسلمان را با توجه به نقش مادری و جایگاه زن در خانواده تقویت کنیم.
باید جایگاه زنان مسلمان را در خانواده تقویت کنیم

به گزارش شبنم ها، کنلا زوکو در دیدار با صدیقه حجازی، مسائل مهم و راهکارهای مورد استفاده برای فعالیت بهینه زنان مسلمان ایران و بوسنی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نماینده پارلمان بوسنی و هرزگوین درباره انجام فعالیت های گسترده سازمان غیردولتی فاطما در زمینه مسائل زنان بوسنیایی، اظهار کرد: اولویت فعالیت زنان در این NGO توجه به خانواده است. یکی از اهداف ما این است که مشارکت زنان در مسائل سیاسی را افزایش دهیم.

وی، ادامه داد: هرچند ممکن است صدای ما به گوش همگان نرسد اما سعی می کنیم تا حضوری پُرفایده داشته باشیم و در راستای مسائل زنان، برنامه های بلندمدت اجرا کنیم.

نماینده پارلمان بوسنی و هرزگوین با بیان اینکه در پارلمان بوسنی از 98 کرسی نمایندگی 28 کرسی در اختیار زنان است، عنوان کرد: هدف اصلی ما تقویت جایگاه زنان مسلمان باتوجه به نقش مادری و جایگاه زن در خانواده است، این رویکرد اقدام جهادی در زمینه مسائل زنان خواهد بود. زنان مسلمان باید با توجه به انجام وظایف خود در خانواده در جامعه نیز فعالیت داشته باشند.

** ایران با جدیت به قوانین حاکم بر حوزه زنان توجه دارد

مدیرکل امور زنان و خانواده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در دیدار گفت: حضور زنان در خانواده و جامعه موضوعی است که زنان باید تؤامان به آن توجه کنند؛ چرا که اگر زن تنها حضور اجتماعی خود را مدنظر قرار دهد جامعه با آسیب های جدی مواجه خواهد شد که امروز خانواده در غرب با آن روبرو است.

صدیقه حجازی افزود: امروزه برقراری این توازن کار بسیار دشواری است، اینکه زنان چگونه می توانند میان خانواده و وظایف اجتماعی خود توازن برقرار کنند امر بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود.

حجازی، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با جدیت به قوانین حاکم بر حوزه زنان توجه دارد، البته این بدان معنا نیست که ما در نقطه مطلوب قرار داریم، اما حرکت رو به جلو است و در حال کسب تجربه های جدید هستیم.

در پایان این دیدار، طرفین ضمن توافق بر همکاری های مشترک در زمینه مسائل مربوط به فعالیت و جایگاه زنان مسلمان در خانواده و جامعه، بر لزوم وجود قوانین جامع و پویا در این زمینه تأکید کردند.

در این دیدار محصولات فرهنگی حوزه مسائل زنان از جمله کتاب «دکترین جمهوری اسلامی ایران در موضوع زنان و خانواده» که تبیینی از دیدگاه های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و شهید مرتضی مطهری (ره) در بحث زن و خانواده است به زبان انگلیسی و کتاب «زندگی به سبک روح الله» به زبان انگلیسی از سوی مدیرکل امور زنان و خانواده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به نماینده پارلمان بوسنی و هرزگوین اهداء شد.

** تبیین راهکارهای پیش روی زنان

همچنین، نشست مشترکی میان نمایندگان مؤسسات مردم نهاد فعال در حوزه زنان با کنلا زوکو، رئیس سازمان غیردولتی خیریه فاطما با هدف استفاده از تجارب سازمان های غیردولتی در تحکیم بنیان خانواده، کارآفرینی و اشتغال زنان در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

در این نشست نمایندگان مراکزی همچون مؤسسه جامع توانمندسازی زنان و خانواده، اتحادیه بین المللی زنان پیرو ادیان توحیدی، مؤسسه خیریه امدادگران عاشورا، مؤسسه خیریه قدر علوی، مؤسسه خیریه آل حسنی بنیاد آیه های ایثار و تلاش، مؤسسه قرآنی ریحانه نبی، انجمن بین المللی حمایت از خانواده های قربانیان ترور، کانون فرهنگی بانو مجتهده امین، کانون مشکاة اندیشه، خانه صلح- آزادی و حقوق بشر، انجمن دوستداران خانواده موفق و مؤسسه صیانت از حقوق زنان حضور داشتند.

براساس گزارش سازمان فرهنگ و ارتباطات ، در این نشست مشترک نمایندگان فعال سازمان های مردم نهاد حوزه زنان ضمن معرفی فعالیت های سازمان غیردولتی ، در رابطه با راهکارهای پیش روی زنان برای عدم آسیب به کانون خانواده در صورت انجام فعالیت های اجتماعی تبادل نظر کردند.

برگزاری دوره های آموزشی مشترک میان مؤسسات غیردولتی حوزه زنان ایران و بوسنی و برگزاری سمینارهای مشترک به منظور تبادل تجربیات و همگرائی از جمله توافقات طرفین در این نشست بود.

کنلا زوکو، علاوه بر نمایندگی پارلمان به عنوان رئیس سازمان خیریه فاطما، بزرگترین سازمان زنان در بوسنی از سال 2013 در حوزه مسائل زنان، فعالیت دارد. هدف اصلی سازمان فاطما حمایت از فرزندان شهداست این سازمان به عنوان یکی از زیرمجموعه های حزب اقدام دموکراتیک تأسیس شده است. یکی دیگر از اهداف مهم این سازمان تشویق زنان مسلمان برای فعالیت های سیاسی و اجتماعی، در عین پایبندی به تمام اصول و ارزش های دینی و نیز حفظ خانواده سالم به عنوان مهم ترین و بنیادی ترین عنصر جامعه است.

سفر کنلا زوکو به ایران به منظور آشنایی با فعالیت مراکز و دستگاه های فعال در حوزه زنان ومذاکره پیرامون همکاری های مشترک، صورت پذیرفته است.

انتهای پیام /

منبع: ایرنا

دیدگاه شما

آخرین اخبار