21. فروردين 1396 - 19:58   |   کد مطلب: 16173
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان در یادداشتی به نقش مادران در تحقق اقتصاد مقاومتی اشاره کرده و معتقد است که مادران با تامل بیشتر در نقش تربیتی خود می‌توانند از طریق ارائه‌ نگرش مثبت به کشور و ترجیح تولیدات با کیفیت داخلی به تدریج خودباوری و ملی‌گرایی را در فرزندانشان رشد دهند.
 زنان,خانه داری,مدیریت اقتصادی,مدیریت اقتصادی خانواده,تربیت فرزند,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

به گزارش شبنم همدان ، مهرخانه به نقل از ایسنا نوشت : «از دیرباز تا کنون خانواده اولین و مهمترین  پایگاه تربیتی هر جامعه‌ای محسوب می‌شود که مادران در این میان دارای جایگاه ویژه‌ای هستند و نقش اساسی را در پرورش تفکر و رفتار فرزندانشان ایفا می‌کنند. سهم مادران در فرهنگ‌سازی و انتقال ارزش‌ها از نسلی به نسل دیگر در یک جامعه از همه‌ عوامل دیگر بیشتر است .

نگرش زنان جامعه به دنیای پیرامون خود و مسائل تربیتی، تاثیر مستقیم بر نگرش خانواده به خصوص در فرزندان داشته و موجب رشد و تعالی آنان می‌شود همچنین تاثیرغیر مستقیم بر پیشرفت،توسعه و رشد اقتصادی جامعه نیز خواهد داشت بنابراین آگاهی و توجه مادران به نقش بسیار حساس خود در خانواده و تربیت فرزندان دارای اهمیت ویژه است .

یکی از نقش‌های مهم مادران در خانواده که از دیرباز به آنان محول شده، مدیریت داخلی منزل است. ساماندهی و مدیریت خرید و مصرف کالا و ایجاد توازن بین درآمد و مخارج خانواده، رکنی اساسی در این مدیریت است. مادران در شکل‌دهی و اصلاح الگوی مصرف خانواده نقش بسزایی دارند و در این مورد از جانب فرزندانشان به عنوان الگوی عملی پیوسته مورد توجه و تحت نظر هستند اما متاسفانه امروزه یکی از مشکلات جامعه‌ ما بی‌توجهی و غفلت مادران گرامی، از نقش کلیدی خود در ارائه‌ سبک صحیح زندگی و مدیریت اقتصادی خانواده به فرزندانشان است.

 مادران جامعه‌ ما تمام تلاش خود را برای رشد، موفقیت و ساختن آینده‌ فرزندانشان به کار می‌گیرند و در این مسیر از هیچ کاری دریغ نمی‌کنند و با تهیه‌ امکانات مختلف، ثبت‌نام آنان در کلاس‌های مختلف و غیره سعی دارند آینده‌ای روشن را برای آنان مهیا کنند، غافل از این که بخش عمده‌ نگرش کودکان نسبت به توانمندی خود و جایگاه آنها در رشد و توسعه‌ کشور، در سال‌های کودکی و با مشاهده‌ رفتار و نگرش مادرانشان به امور مختلف شکل می‌گیرد. مادران نقشی حساس را در این زمینه برعهده دارند که در اکثر اوقات از آن بی‌خبر  و یا نسبت به آن بی‌توجه هستند.

در بسیاری از موارد رفتارهای روزمره و ساده‌ مادران می‌تواند تاثیری بیشتر از ده‌ها کلاس بر فرزندانشان داشته باشد؛ رفتارهای ساده‌ای که گاهی مورد غفلت واقع می‌شوند. از جمله‌ این رفتارهای ساده می‌توان به رفتار خرید و الگو و فرهنگ مصرف مادران اشاره کرد که در بسیاری از موارد این رفتارها بر اساس چشم و هم‌چشمی، تجمل‌گرایی و خریدهای تصادفی و مصرف‌گرایی انجام می‌گیرد.

بر اساس شواهد، این رفتارها تا حدود زیادی تحت تاثیر شبکه‌ها و تبلیغات ماهواره‌ای است که برای زن ایرانی، سلیقه و ذائقه طراحی می‌کنند و در اکثر موارد به صورت ناخودآگاه آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

حال سوال این است که مادران ایرانی باید در این شرایط چه کنند؟ و چگونه می‌توانند ایفای نقش کنند؟ مادران با ارزش قائل شدن برای کشور و اعتماد به قابلیت‌های آن، روحیه‌ ملی‌گرایی، اعتماد به‌نفس و استقلال‌طلبی و سازندگی را در کودکانشان رشد می‌دهند و ذهن آنها را برای ساختن آینده‌ای روشن و ایرانی آباد آماده می‌کنند چرا که اگر خلاف این رفتار صورت گیرد و مادران در گفتار و عمل خود نشان دهند که به قابلیت‌های کشور بی‌اعتماد هستند و کالاهای ایرانی را تحقیر کنند و یا دیدگاه منفی نسبت به تولیدات داخلی داشته باشند و برای خرید و مصرف کالاهای خارجی ارزش قائل شوند، در واقع خودباوری،  میل به سازندگی و وطن دوستی آنها را زیر سوال برده‌اند و در نتیجه زمینه‌های رشد و اعتلای کشور را می‌خشکانند .

لذا مادران عزیز با تامل بیشتر در نقش خود و با ارائه‌ الگوی صحیح مصرف و سبک زندگی سالم، می‌توانند زمینه‌ رشد و شکوفایی فرزندانشان را فراهم کنند و با ارائه‌ نگرش مثبت به کشور و ترجیح تولیدات با کیفیت داخلی، به تدریج خودباوری و ملی‌گرایی را در فرزندانشان رشد دهند.با این شیوه به فرزندانشان یاد می‌دهند که برای دستیابی به کیفیت بالاتر زندگی باید به توانمندی‌های خود و قابلیت‌های کشورشان متکی باشند چرا که رسالت اصلی مادران، تربیت فرزندانی توانمند است تا آینده‌ خود را بسازند. با این روش به تدریج انگیزه سازندگی در آنها درونی و تبدیل به عادت می‌شود که این عادت نیز در جامعه کم کم به صورت هنجار در خواهد آمد و می‌تواند تضمین بهتری برای آینده‌ فرزندان و رشد اقتصادی جامعه باشد».
 

انتهاي پيام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار