13. اسفند 1398 - 10:11   |   کد مطلب: 6142
یک دکترای جامعه شناسی، گفت: فراگیر شدن پدیده جلب توجه یکی از مهم ترین دلایل گرایش زنان و دختران به استعمال سیگار است.
فراگیر شدن پدیده جلب توجه مهم ترین دلیل گرایش زنان و دختران به استعمال سیگار

 به گزارش شبنم ها، امرالله امانی دکترای جامعه شناسی با بیان اینکه افزایش استعمال سیگار بین زنان و دختران به یک مسئله اجتماعی تبدیل شده است، اظهار داشت: در سال های نه چندان زنان و دخترانی که سیگاری بودند سعی می کردند به دور از چشم همه این کار را انجام دهند و این حرکت نیز رد مردان دیده می شد اما امروز به جایی رسیده است که زنان و دختران سیگاری نه تنها این حریم رار عایت نمی کنند بلکه بدون هیچ هراس و نگرانی سیگار کشیدن را در انظار عمومی انجام می دهند.

وی افزود: در جامعه ایرانی زنان از جایگاه ویژه ای برخوردارند و سیگار کشیدن آنها عمل مورد پسندی به شمار نمی رود اما امروزه با تغییر ارزش ها و هنجارشکنی این قبح شکسته شده است که عوامل  متعددی نیز برای آن وجود دارد.

امانی در خصوص دلایل گرایش زنان به استعمال سیگار، گفت: فراگیر شدن پدیده جلب توجه یکی از مهم ترین دلایل گرایش زنان و دختران به استعمال  سیگار است و با هراس پایگاهی(ترس از دست دادن پایگاه اجتماعی) در آمیخته شده است و با این کار نشان می دهند که از چه پایگاه اجتماعی برخوردارند.

این دکترای جامعه شناسی در ادامه این مطلب تصریح کرد: بسیاری از زنان و دختران سیگاری که عموما جوان با ظاهری آراسته هستند کشیدن سیگار را نوعی کلاس اجتماعی می دانند و درصد بالایی از این دختران و زنان برای رسیدن به این جایگاه دست به سیگار می شوند.

وی افزود: اگر به دوره های قبل تاریخ کشور نگاه کنیم زنان مُرفه جامعه سیگار می کشیدند و این کار نشان دهنده این بود که از طبقه بالا جامعه قرار دارند و امروز این جریان ادامه داد و بساری از افراد با کشیدن سیگار پایگاه دروغین برای خود ایجاد کرده اند.

این دکترای جامعه شناسی، محرومیت نسبی را یکی دیگر از عوامل گرایش زنان به استعمال سیگار دانست و گفت: این دسته از زنان و دختران نتوانسته اند در جامعه به نیاز و خواسته های خود از راه مشروع برسند و از طریق نامشروع می خواهند این جریان را در خود ارضا کنند.

وی اضهار کرد: زن و دختری که در ملاءعام سیگار می کشند، این کار آنها در حقیقت یک نافرمانی مدنی به جساب می آید متأسفانه فمنیست ها که اعتقاد دارند مردان قانون گذارند و برای زنان بسیاری از امتیازات اجتماعی را در نظر نمی گیرند، در برابر آنها موضع می گیرند و به بهانه دفاع از حقوق زنان و نادیه گرفتن قوانینی که اسلام برای زن در نظر گرفته است، هنجارشکنی می کنند؛ استعمال سیگار در حقیقت موضعه گیری فمنیستی است.

امانی در ادامه این مطلب تصریح کرد: استعمال سیگار در ایران رفتار مردانه بوده است و زنان تحت تاثیر جریانات فمنیستی به این نوع نگرش واکنش نشان داند و می خواهند با استعمال سیگار در انظار عمومی این رااثبات کنند که آنها هم می تواند آزادانه همانند مردان سیگار مصرف کنند و به نوعی حقوق خود را طلب کنند.

امانی خاطرنشان کرد: غرب با تمام تفکرات فمنیستی و ضد هنجاری به این نتیجه رسیده است که زن یک جایگاه دارد،  زن و مرد مقابل یکدیگر نیستند بلکه مکمل همدیگرند و به دیدگاه اسلام که 1400 سال پیش این موضوع را مطرح کرده است رسیده است؛ در اروپا به این نتیجه رسیده اند که زن نباید مقابل مرد قرار گیرد.

انتهای پیام/

طنین یاس

دیدگاه شما

آخرین اخبار