29. ارديبهشت 1394 - 11:42   |   کد مطلب: 5946
استاد حقوق ایران گفت: قانون جدید حمایت از خانواده به نفع زنان تدوین شده است.
قانون جدید حمایت از خانواده به نفع زنان تدوین شده است

به گزارش شبنم ها، سید‌حسین صفایی ظهر امروز در بررسی قانون جدید و ارتقای حقوق زن در دانشگاه بوعلی، اظهار کرد: استان همدان دارای اساتید بزرگ و برجسته‌ای در گروه حقوق است که امیدواریم به زودی شاهد ارتقای جایگاه این گروه به دانشکده حقوق باشیم.

وی با اشاره به ارتقای حقوق زن در قانون جدید گفت: سه قانون در سال‌های 1346، 1353 و 1391 در حمایت از خانواده تصویب شد که با نگاهی به این قوانین حقوق زن تحول یافته و در راستای اعتلای حقوق زنان گام‌های موثری برداشته شده است.

استاد بزرگ حقوق ایران ادامه داد: خارج از قانون حمایت از خانواده در قانون اجتماعی و مدنی نیز اصلاحاتی داشتیم که در آن نیز حقوق زن در نظر گرفته شده و تغییر در این قوانین گاهی با انتقاد‌هایی مواجه است.

وی مزایای قانون تصویب شده سال 91 در حمایت از خانواده را شامل جمع‌آوری قوانین پراکنده، ایجاد اصلاحات و قواعد جدید عنوان کرد.

صفایی افزود: در برخی موارد ابهاماتی در قوانین بود که در قانون جدید، یکپارچه شده است.

وی با بیان اینکه در قانون جدید 11 قانون نسخ و یا اصلاح شده و قوانین جدید تدوین شده است،‌ گفت: این 11 قاعده در قانون جدید برای اعتلای حقوق زن و حمایت از حقوق زن در خانواده تدوین شده و بسیار قابل توجه است.

این استاد برجسته حقوق کشور تصریح کرد: قواعدی که در حمایت از حقوق زن در خانواده وجود دارد قوانین مشکلی است که قانون جدید نسخ‌کننده قانون مدنی نیست.

وی اظهار کرد: البته انتقاد‌ها و ایراد‌های بسیاری نیز بر این قانون وارد است که با قواعد حمایت‌کننده این قانون موافقم.

صفایی با اشاره به قواعد موجود قانون جدید گفت: مشارکت قاضی مشاور زن در دادگاه خانواده، امکان اقامه دعوا در محل سکونت زن، نقش زن در مرکز مشاوره خانواده، الزامی شدن ثبت ازدواج موقت در سه مورد، ضمانت اجرای مهریه، تعیین تکلیف جهیزیه، مهریه و نفقه از موارد مطرح شده در قانون جدید است.

وی بیان کرد: مطالبه هزینه‌های انجام شده از مال زن، تسلیم مال صغیر به زن در صورتی که حضانت برعهده زن باشد، بهره‌مندی زوجه از حقوق وظیفه یا مستمری در صورت ازدواج مجدد زوجه و دریافت حقوق وظیفه و یا مستمری در صورتی که زوجه از حقوق مستمری یا بازنشستگی بهره‌مند باشد نیز از دیگر موارد موجود در این قانون است.

این استاد برجسته حقوق در توضیح مشارکت قاضی مشاور زن در دادگاه خانواده عنوان کرد: در قوانین قبلی چنین موردی نداشتیم و با ارتقای قانون، رعایت این قانون در دادگاه‌ها الزامی است و قضات مکلف به استفاده از نظر قاضی مشاور زن هستند و در صورت عدم موافقت با نظر وی باید دلیل ارائه کنند.

وی ابراز کرد: یکی از نوآوری‌های قانون جدید تاسیس یک مرکز مشاوره خانواده با حضور کارشناسان رشته‌های مرتبط است که به تدریج و در طول سه سال باید ایجاد شود.

صفایی خاطرنشان کرد: ایجاد این مراکز مشاوره‌ در اشتغال بانوان فارغ‌التحصیل رشته‌های مرتبط نیز موثر است.

وی مشکلات و مسائل ایجاد شده در عدم ثبت ازدواج‌های موقت را بسیار بالا دانست و گفت: در قانون جدید در سه مورد باردار شدن زوجه، توافق طرفین و شرط ضمن عقد، ثبت ازدواج الزامی و عدم ثبت آن مجازات کیفری خواهد داشت.

صفایی با اشاره به رواج مهریه‌های سنگین، یادآور شد: مهریه‌های سنگین یکی از مشکلات خانواده‌هاست که از نظر شرعی نیز مشکل دارد.

وی ادامه داد: مهریه‌های سنگین ضامن سعادت خانواده نیست و ارزش زنان نیز با مهریه آنان سنجیده نمی‌شود.

این استاد برجسته حقوق کشور با بیان اینکه قواعد موجود در قانون جدید به نفع زنان و در حمایت از حقوق زنان در خانواده است،‌ اظهار کرد: تدوین این قوانین برای حمایت از حقوق زنان بسیار خوب است اما ایراداتی نیز بر آن وارد است.

گفتنی است پس از سخنان صفایی در این مراسم جلسه پرسش و پاسخی برگزار شد و دانشجویان با طرح سئوالاتی از حضور این استاد برجسته بهره‌مند شدند.

لازم به ذکر است در پایان مراسم از این پیشکسوت و استاد نمونه و برجسته حقوق کشور تقدیر شد.

منبع: فارس

دیدگاه شما

آخرین اخبار